Motorsåg och handhållet

Oregon K095 ock Echo såg CS-501SX

1 inlägg 870 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon K095 ock Echo såg CS-501SX

Norrmann123  
#799743 Jag köpte svärd Oregon 130MLBK095 som jag trodde passade rakt på Echo CS-501SX.

Det gjorde det inte, det hålet som kjedjespännaren ska inn i sitter lite för långt inn mot mitten. Den tappen som sticker ut ock som ska gå igjenom svärdet blir liggande för mycket snett ock kläms fast. Riktig svärd är nog K041 fästet, dvs. 130MLBK041 svärdet.

$matches[2]


Jag löste det med att använda 4,8 mm rundfilen til kjedjan ock öppnade hålet ut mot kanten på begge hålen. Så nu fungerar det.

$matches[2]


1682966157_p1110682.jpg


Nu kommer också kjedjeoljan att gå ut i botten av detta öppnade hål på grund av att man filar igjenom där, rakt under kjedjan, så man kan få lite mer olja ut på kjedjan kan hända... En anna sak är at man måste passa på att inte fila för mycket så att hålet kommer för långt ut mot kanten. För då vill kjedjeoljan läcka ut på baksidan av svärdet. Det bläcket som tätar på baksidan är inte så bredt, det är bara en smal kant där.

$matches[2]


$matches[2]


Kjedjan är Husqvarna SP33G med 56 länkar. Lite av en nöd-åtgjärd, men jag orkade inte resa ock byta svärdet. Som sagt K041-fästet passar nog bättre, då de två hålen sitter längre ut från mitten.

$matches[2]




   TS
Husqvarna motorsågar
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).