SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

40 inlägg 9666 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Sture Andersson  
#797561 Tack Torbjörn för ett som vanligt väldigt trevlig film och fakta om sågen , hur upplevde du att fila kedjan .
Jag kör nu mera med Stihl sågar 201 c/m och en 261 c/m trivs väldigt bra med sågarna ,men kedjorna är en katastrof .
Jag filar för hand , men dom är ju stenhårda ,kommer väl bli tvungen köpa en kedjeslip .Eller ta fram mina Husqvarna sågar igen , synd annars sågarna går ju bra , men verkar som allt som har med Stihl och saker runt om kring är skit .Köpte ett måttband från Stihl,fick kasta det i skroten och köpa ett Husqvarna band.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

adahlm  
#797562 Skulle ha varit bra med en pulsklocka och jämföra en timmes medelpuls med 2511, 201 och 550:an.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Torbjörn Johnsen  
#797564
Sture Andersson skrev: hur upplevde du att fila kedjan.


Jag hade inga problem med att fila den här kedjan men man får anstränga sig lite. Inte för att kedjan var hård utan för att jag inte hade någon filmall utan filade på frihand. Då kan det vara lite kinkigt att inte få "höktänder" när man filar med 4mm-filen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797574 Prova fila vertikalt. Det gör att filläget lättare blir rätt.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#797594
FredrikB skrev:Inget speciellt högavlönat arbete, men det kostar ju att köra lite röjsåg också.
Att gå och såga i eftersatta björkbestånd är riktigt kul!
Har gjort detsamma med min Stihl 201. Fast nu när man ser denna video så blir man faktiskt sugen på
en ännu mindre såg. Visst det går ju inte undan, men man får ju dock hem lite fin ved.
Sen är det ju en skön huggning för kroppen med många rörelsemoment och utan massa tung vikt att flytta runt på.
Tar ju hellre ett pass i skogen med liten såg och små stammar och solsken, än ett styrkepass på gymmet.
Tack för video och recension!

Kan absolut rekommendera en klensåg i sådant arbete. Isär eftersom min
rygg, armar och axlar har slepat på tunga sågar hela livet. Därför känns
det bra när jag använder den lilla Echoen eller min Stihl MS194.
Och om kapandet tar några sekunder extra, så är det ju vandring, brossling
och städning som tar mest tid, åtminstone för mig.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Nullan  
#797620 Jag är allt bra sugen. Har en Stihl 241 och har fingrat på en Stihl MS201. Men tvekade då skillnaden i vikt och balans inte är sååå stor.
Kan definitivt tänka mig en smäckrare och svagare såg än MS201.
Har en 12V minisåg jag använder en hel del till allt möjligt, Echon är ju ett kraftpaket i jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#797621
Nullan skrev:Jag är allt bra sugen. Har en Stihl 241 och har fingrat på en Stihl MS201. Men tvekade då skillnaden i vikt och balans inte är sååå stor.
Kan definitivt tänka mig en smäckrare och svagare såg än MS201.
Har en 12V minisåg jag använder en hel del till allt möjligt, Echon är ju ett kraftpaket i jämförelse.

Jag har MS200 och tidigare använde jag den tillsammans med MS261/MS241, och jag håller
med dig i att skilnaden inte är så stor emot 241'an, @Nullan.
Nu bärer jag hellre med mig den ena eller den andra av klensågarne, Echo'n
eller MS 194. Grymma sågar båda :-bd

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Fredrik320  
#797648 Hur känns vibrationerna efter en dag med sågen? Enligt manualen 4,5 / 4,6 m/s2, det låter lite högt och är mer än jag är van vid. Tycker även 3/8" lp vibrerar mer än 0.325 i trä så man är lite fundersam.

Hur känns det jmf med 261ans med 3,5 m/s2 Jens?

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#797651
Fredrik320 skrev:Hur känns vibrationerna efter en dag med sågen? Enligt manualen 4,5 / 4,6 m/s2, det låter lite högt och är mer än jag är van vid. Tycker även 3/8" lp vibrerar mer än 0.325 i trä så man är lite fundersam.

Hur känns det jmf med 261ans med 3,5 m/s2 Jens?

Nu har jag lärd mig efter många år att använda handskar när jag sågar, och då
märker jag inte mycket till vibrationer alls, vare sig från 261'an eller Echo'n.
Echo'n är ju dessutom så lätt att "backfeeden" i händerna är försumbara.
Det är ju heller inte så att jag körer sågarna timma efter timma, så mina
händer får alltid vila.
För mig är vibration något jag kommer i håg från den gång jag som 14-15 åring
stod hela dagar och borrade fjäll på vägbygge. Då tog det halva kvällen innan
man hade raka fingrar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Fredrik320  
#797654 Okej, jag brukar använda väldigt tunna handskar med motorsågen året runt. Tycker man blir trött i fingrar och händer samt klumpigt med ordentliga såghandskar :-| jmf med tunna bilmekaniker handskar.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#797657
Fredrik320 skrev:Okej, jag brukar använda väldigt tunna handskar med motorsågen året runt. Tycker man blir trött i fingrar och händer samt klumpigt med ordentliga såghandskar :-| jmf med tunna bilmekaniker handskar.

Nu använder jag inte de klumpigaste handskarna men hellre arbetshandskar av olika typer, som inte är för tjocka, men som ger gott grepp. Mekarhandskar blir för tunna för mig och lite toliga när man ska dra kvist och skit, åtminstone de jag har provat. Blir också väldigt svätt på händerna i sådana, och det gillar jag inte.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

tallen100  
#797662 Intressant test, ser ut att vara en fin och smidig liten såg 👍


Niking skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Vi kan ju lämna pajkastningen om batteri vers. bensin därhän i den här tråden.

Fast det är väl märkligt att det ska vara ok att diskutera bensin vs batteri, så fort det handlar om batterisågar, men tydligen förbjudet att diskutera det i en tråd om en liten bensinsåg...
/Niklas

Du gör batterisågarna en stor otjänst med ditt eviga predrikande, man blir bara mer och mer anti batterisåg🤮

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797663
Torbjörn Johnsen skrev:Vi kan ju lämna pajkastningen om batteri vers. bensin därhän i den här tråden.


Tänk om du kunde ha den inställningen i alla trådar.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Höglandserik  
#797690 Ni som använder sågen, upplever ni den som högljud? Den låter lite "skrikig" i videon. Verkar i övrigt vara en nära optimal såg för klen förstagallring.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Sti L  
#797693 Fredrik320, vibrasjonen er sterkere fra både sag og kjede en det jeg opplever på HQ 346 med 325 kjede. Minner litt om eldre Stihlsager. HQ,en ville trolig vibrert mere den og om den var på samme vekta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).