SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

40 inlägg 9873 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Björn T  
#797695
Sture Andersson skrev:Tack Torbjörn för ett som vanligt väldigt trevlig film och fakta om sågen , hur upplevde du att fila kedjan .
Jag kör nu mera med Stihl sågar 201 c/m och en 261 c/m trivs väldigt bra med sågarna ,men kedjorna är en katastrof .
Jag filar för hand , men dom är ju stenhårda ,kommer väl bli tvungen köpa en kedjeslip .Eller ta fram mina Husqvarna sågar igen , synd annars sågarna går ju bra , men verkar som allt som har med Stihl och saker runt om kring är skit .Köpte ett måttband från Stihl,fick kasta det i skroten och köpa ett Husqvarna band.

Köp oregons kedjor så slipper du problemet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

anersimyra  
#797697
Sture Andersson skrev:Tack Torbjörn för ett som vanligt väldigt trevlig film och fakta om sågen , hur upplevde du att fila kedjan .
Jag kör nu mera med Stihl sågar 201 c/m och en 261 c/m trivs väldigt bra med sågarna ,men kedjorna är en katastrof .
Jag filar för hand , men dom är ju stenhårda ,kommer väl bli tvungen köpa en kedjeslip .Eller ta fram mina Husqvarna sågar igen , synd annars sågarna går ju bra , men verkar som allt som har med Stihl och saker runt om kring är skit .Köpte ett måttband från Stihl,fick kasta det i skroten och köpa ett Husqvarna band.

Du har kanske köpt en stihlkedja med ett extra tjockt kromlager? Stihls standardkedjor är nämligen inte hårdare än andra märken.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#797727
Höglandserik skrev:Ni som använder sågen, upplever ni den som högljud? Den låter lite "skrikig" i videon. Verkar i övrigt vara en nära optimal såg för klen förstagallring.

Kan bara svar nej på det, men mina öron är inte till att lita på, eftersom mina
första tjugo år med såg och metllarbete skedde utan hörselsskydd.
Men, jag ska lyssna lite extra nästa gång jag använder den. Dock är det
ju ofta så att ljudet man får när man tittar på en video kan vara lite
annorlunda än det ljudet som den som använder redskap hörer.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

jannee  
#797729 Troligtvis är det fel på mina öron men inte tycker jag den låter speciellt vass i gången, låter som när de "varvar" en farmarsåg.
Det däringa vinandet man hör från en riktig proffssåg saknas.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

tallen100  
#797738 Tycker ljudet påminner om stihl 010 👍 , låter ganska trevligt 😎

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

lars11  
#812673 Såg på FB att den finns som ”ÅF-trimmad” från mora slipservice. Mer effekt i hela registret. Kanske gör den mer allround ?

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Sti L  
#812752 Har nå fått tilbake min 2511 fra profftrimmare og kjørt ca 20 tanker i avstandsregulering/ungskogpleie, slik er min konklusjon: Dette ble en helt annen sag, den kjennes dobbelt så sterk på alle turtall og bjeffer som en stor proffsag. Opplever at det går mindre bensin på samme utførte jobb. Vibrasjonen er fremdeles litt for høy og skal teste med vibrasjonshansker, de er klumpete med tykk gummi på gripeflatene men tror dette lønner seg over tid. Bruker slike hansker på kjederøjeren og man får bare ta tilvenningen som med annet hms utstyr. Skulle ønske ALLE dere som er innom tråden her kunne komme å prøvekjøre- dette ble kanon! Edit: Trimmingen koster 2500,- og han som trimmer sier alle Echo er litt dårlig utnytta i forhold til proffmodellene til Stihl og HQ.

Användarvisningsbild

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

JensSkoog  
#812770 Undrar bara hur länge sågen håller efter trimming.
En såg direkt från fabrik är en kompromiss mellan kraften man kan hämta
ut ur den och hållbarhet. Om man hämtar mer än den är byggd för, skulle
det väl göra att sågen slits snabbare och havererar tidigare.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

lars11  
#812782 Beror väl på, men dom är åf och garantierna gäller lika många år säger dom.

Avatar Fallback

Re: Echo CS2511 WES – i klen vedhuggning (video)

Sti L  
#812820 Den garantien gis nok ikke uten grunn. Min erfaring er at Japansk utstyr ofte presterer litt dårligere men holder veldig mye bedre (gjelder også bil). Som HQmann må jeg bare si at min nyeste sag er fra 2008- etter 2011 gikk det skikkelig nedover med driftsikkerheten og negativ utvikling på vekt/effekt/forbruk. Bare mine enkle tanker dette men Echo er i dag i allefall ikke sistevalg om jeg kjøper ny sag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).