Motorsåg och handhållet

Kapa paket till ved

10 inlägg 1620 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kapa paket till ved

allower  
#794145 Hej. Jag har en stihl ms280c och får ibland tag på kasserade/utlägg/vrak paket från sågverk och kapar dom i 30cm vedbitar.
Jag undrar vad längsta svärdlängd är till ms280c? Kan jag kanske kapa igenom halva paket?
Detta är ju inget jag gör dagligen utan kanske nån gång i månaden isåfall så sågen går ju inte så hårt.
Tacksam för svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794152 Hur långt har du tänkt dig?
Jag sågade upp paket för en himmla massa år sen med en 44a och 13".
Ett skär in hela sidan och fortsatte så. Slängde undan när jag sågat det som gick.
Tyckte det fick rätt bra.

Den får nog jobba rätt hårt med långt svärd när den går isåfall.
Bättre o använda sågen rätt som det är tänkt än överbelasta, oavsett tidsrymd.

Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

allower  
#794153 Okej, jag vill ju inte förstöra sågen. Jag kör med det jag har 👍
Tack för hjälpen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

Rotvältaren  
#794156 Enligt tekniska specifikationer rekommenderas 16-20 tums svärd.

Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794166 Skicka fakturan till dem som skrivit det när det händer nåt o se om det hjälper...
Dumt o köra dem hårt, det blir rätt mycket belastning i vedkapning o 20".
Lätt det går varmt o kostar pengar.

Avatar Fallback

Re: Kapa paket till ved

tallen100  
#794172 Ja vedkapning frestar på och det kan vara dumt att plåga sågen med längre svärd, en annan sak om det är fällning det gäller.

Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

Rotvältaren  
#794176
Mange skrev:Skicka fakturan till dem som skrivit det när det händer nåt o se om det hjälper...
Dumt o köra dem hårt, det blir rätt mycket belastning i vedkapning o 20".
Lätt det går varmt o kostar pengar.


Varför skall det skickas faktura, det var nog det dummaste idag.
Det är vad specen anger, vad sågen det gäller har för svärd har jag ingen aning om. Jag har ingen aning om vad det är för dimesioner i paketen spm kapas, det kan vara klent, det kan vara grovt.
Jag har inte rekommenderat någon att montera ett svärd lika långt som vägen till Haparanda, jag har bara återgett en teknisk specifikation. Men likväl...

Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794179 Ja, likväl är det kanske inte så smart oavsett hur långt det är till Happaranda.

De ska ju skriva nåt, tänka får man göra själv.
För kör man det varmt, överbelastar eller skadar den kostar det mer än det smakar.

Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

Rotvältaren  
#794226 Jag är fullständigt övertygad om att trådstartaren är kapabel att tänka själv och vet själv vad som är det bästa för sågen.

Användarvisningsbild

Re: Kapa paket till ved

anersimyra  
#794234
allower skrev:Okej, jag vill ju inte förstöra sågen. Jag kör med det jag har 👍
Tack för hjälpen

Har din såg kylflänsar belagda med ett tjockt lager skit, ett igenkorkat luftfilter, slö kedja, lägsta möjliga oljeflöde inställt så är 18” förstås inte att rekommendera. Men föreligger inget av ovanstående så är 18” ett utmärkt val för ditt behov.. :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).