Motorsåg och handhållet

Membramsats Walbro

8 inlägg 1299 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Membramsats Walbro

Thomasz  
#792901 Någon som har erfarenheter( kunskap) av att renovera förgasare till Stihls maskiner?

Jag har självt en MS361 ( 2003)- en helt rak modell.

När jag kikar i Service Manualen ( som jag hittade online), så står det att det är en HD-34A= Walbro.

Efter att ha mailat Walbro så fick jag som svar att jag skulle köpa en sats som heter K10-HD.

Men som jag förstår så tillverkar även Walbro sk. OEM Delar. Då undrar jag om det är någon skillnad på dessa
OEM-delar, och icke.

Som jag också har förstått så är det inte endast till STIHL som Walbro tillverkar åt utan ex till Hva mfl.
Men även att det verkar vara en sk "universal modell"- som passar till flertalet motorer



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Williamm  
#792913 Här är den satsen från walbro
https://www.skogsverktyg.se/f-rgasare-t ... albro%20HD

De flesta satser brukar passa en hel serie förgasare som men små olikheter sitter på olika motorer.

Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Thomasz  
#793078 Tack för detta.
Dubbelkollade även ( för att vara på den säkra sidan) innan jag beställer därifrån.

Men hur som helst så när jag jämför priser vad en komplett sats kostar- i jämförelse vad varje del hos Stihl kostar så blev jag närmast lite förvånad. Faktiskt lite sjukt att Stihl tar duktigt betalt för sina smådelar.

Men sen så undrar jag även om det finns någon som har service verktyg till Walbro?
Det känns ju lite överkurs att köpa på sig verktyg( som i slutändan bara kommer att samla damm), när det går att låna.

Jag bor ju självt i Stockholm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Williamm  
#793084
Thomasz skrev:Tack för detta.
Dubbelkollade även ( för att vara på den säkra sidan) innan jag beställer därifrån.

Men hur som helst så när jag jämför priser vad en komplett sats kostar- i jämförelse vad varje del hos Stihl kostar så blev jag närmast lite förvånad. Faktiskt lite sjukt att Stihl tar duktigt betalt för sina smådelar.

Men sen så undrar jag även om det finns någon som har service verktyg till Walbro?
Det känns ju lite överkurs att köpa på sig verktyg( som i slutändan bara kommer att samla damm), när det går att låna.

Jag bor ju självt i Stockholm


Ja stihl är dyra på membran, upptäckte det från andra hållet och blev lika förvånad. Vilket verktyg menar du?

Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793109 De flesta lillverkare har samma membran och repsats till alla varianter av samma modell, eller nästan alla.
Walbro modell HDAxx har samma membran som andra HDA.
Den sitter i många sågmärke o modeller.

Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Thomasz  
#793562
Williamm skrev:
Thomasz skrev:Tack för detta.
Dubbelkollade även ( för att vara på den säkra sidan) innan jag beställer därifrån.

Men hur som helst så när jag jämför priser vad en komplett sats kostar- i jämförelse vad varje del hos Stihl kostar så blev jag närmast lite förvånad. Faktiskt lite sjukt att Stihl tar duktigt betalt för sina smådelar.

Men sen så undrar jag även om det finns någon som har service verktyg till Walbro?
Det känns ju lite överkurs att köpa på sig verktyg( som i slutändan bara kommer att samla damm), när det går att låna.

Jag bor ju självt i Stockholm


Ja stihl är dyra på membran, upptäckte det från andra hållet och blev lika förvånad. Vilket verktyg menar du?


Tänkte mest på verktygen till att meka med själva förgasaren.

Som jag förstår detta så måste jag demontera ner hela förgasaren,och till detta krävs det någon form av verktyg.

Walbro själva hänvisar till olika verktygssatser( lite beroende på till vilken modell/ serie).
Ex så finns det en som heter W500-500( som säljs av skogsverktyg.se).

Men som sagt förgasaren är ju bara en liten del i det hela- då även oljepackningarna( båda sidor) är helt slut.
Hade verkstan som jag lämnade in detta till ( som f.ö också är en Aukt. Stihl) gjort detta ( läst servicemanualen) så hade jag sluppit detta.

Men då min gamla trotjänare är tillverkad 2003- så har alla gummidetaljer gett upp( om inte torkat in så spruckna).
Så i praktiken så blir det en totalrenovering.

Så jag skulle också behöva en mutterdragare/ momentdragare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Williamm  
#793566
Thomasz skrev:
Williamm skrev:
Thomasz skrev:Tack för detta.
Dubbelkollade även ( för att vara på den säkra sidan) innan jag beställer därifrån.

Men hur som helst så när jag jämför priser vad en komplett sats kostar- i jämförelse vad varje del hos Stihl kostar så blev jag närmast lite förvånad. Faktiskt lite sjukt att Stihl tar duktigt betalt för sina smådelar.

Men sen så undrar jag även om det finns någon som har service verktyg till Walbro?
Det känns ju lite överkurs att köpa på sig verktyg( som i slutändan bara kommer att samla damm), när det går att låna.

Jag bor ju självt i Stockholm


Ja stihl är dyra på membran, upptäckte det från andra hållet och blev lika förvånad. Vilket verktyg menar du?


Tänkte mest på verktygen till att meka med själva förgasaren.

Som jag förstår detta så måste jag demontera ner hela förgasaren,och till detta krävs det någon form av verktyg.

Walbro själva hänvisar till olika verktygssatser( lite beroende på till vilken modell/ serie).
Ex så finns det en som heter W500-500( som säljs av skogsverktyg.se).

Men som sagt förgasaren är ju bara en liten del i det hela- då även oljepackningarna( båda sidor) är helt slut.
Hade verkstan som jag lämnade in detta till ( som f.ö också är en Aukt. Stihl) gjort detta ( läst servicemanualen) så hade jag sluppit detta.

Men då min gamla trotjänare är tillverkad 2003- så har alla gummidetaljer gett upp( om inte torkat in så spruckna).
Så i praktiken så blir det en totalrenovering.

Så jag skulle också behöva en mutterdragare/ momentdragare.

Har aldrig behövt mer än skruvmejsel för att byta membran.

Antar du menar packboxarna. Är typ en halvtimmes jobb att byta, inte så farligt. Du klarar dig nog bra med kombinyckel, t27 och flatmejsel.

Totalrenovering är det först när det blir vevlager, kolv ringar och så. Gjorde typ samma på min 361.a i höstas.

Användarvisningsbild

Re: Membramsats Walbro

Thomasz  
#793576 Tack för detta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).