SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

36 inlägg 18627 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

jannee  
#793086 Måste vara upp till var och en att avgöra vilket som är mest lämpligt för personen ifråga.
Ska du avverka skog + tillreda den för din egna vedbrand = 10 till 20 fub/år bör du ha en kvalitetsåg.
Räkna med att den såg du införskaffar ska hålla i MINST 20 år kanske t.o.m. 30 eller mer.
Räknar man så är priset av underordnad betydelse.
Stihl ms 201 blir nog billigast och bäst - av de som testats, om man ser långsiktigt.
Undrar lite hur ofta man måste köpa in nya batterier till elsågen - inte varar de 10 eller 20 år, något man måste ta in i beräkningen.
Ett stort + är att du slipper bensinen. Avgörande kan dock vara hur länge dina arbetspass varar.
Är du ung och rask självklart en bensindriven men är du gammal och trötter, självklart en batteridriven = korta arbetspass = hem och ligga på sofflocket när batteriet är slut :-bd

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Joen  
#793092 Jag har både 201 och 220 med mig ut. Är den lite slöa/orkeslös typen.
Efter två batteribyten så är det lunch. Bor nära skogen. Tar lång lunch och får med mig 2 nyladdade batterier till skogen.

Elsågen används 8 ggr av 10. Har dock alltid båda sågarna med mig ut.
Vet jag med mig att jag skall kapa och kvista grövre stormfälda trän byter jag Elsågen mot 262:an.

Jobbar nära bebyggelse då har elsågens tystnad en fördel.
Förutom att vissa skogsflanörer inte har uppfattat att trädfällning pågår.

Sågarna kompletterar varandra, vill inte vara utan någon av dom.

//Jokke

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

DalslandsAnders  
#793114 Fick in en splitter ny Echo CS2511, den en kund som ville ha den lite optimerad m.m
O jag blev otroligt förtjust i den, även när den var i orört skick.
Som kvistning, och gallringssåg så skulle jag säga att den är unik, med sin vikt, samt sin gasrespons.
Helt klart en ny favorit som står på inköpslistan nu.

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793119 Echo är ett märke som varit ignorerat länge tyvärr. Deras produkter var länge överlägsna i hållbarhet.

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

Rotvältaren  
#793176 Echo har ett brett utbud av sågar. Själv skaffade jag en Echo CS-310ES för ca 1 år sedan. Det är en 30-kubikare som är lite tyngre än 25-kubikaren men med samma effekt (1.1 kW) om en något lägre kedjehastighet. Den levererades med 12" svärd och 91 PX-kedja från Oregon, precis som CS 2511WES. Till röjnings och gallringsjobb funkar den alldeles utmärkt men även i lite grövre fast till det har jag en lämpligare såg som är en Echo Echo CS-501SX.

1676835833_tuotesivu_echocs-310esmoottorisaha305ccm11kwes-start30cmlaippa40kg_15450201_9cb06033d47489eed26cbb6686905934_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tre motorsågar för vedhuggning (Test & Video)

JensSkoog  
#794431
DalslandsAnders skrev:Fick in en splitter ny Echo CS2511, den en kund som ville ha den lite optimerad m.m
O jag blev otroligt förtjust i den, även när den var i orört skick.
Som kvistning, och gallringssåg så skulle jag säga att den är unik, med sin vikt, samt sin gasrespons.
Helt klart en ny favorit som står på inköpslistan nu.

Håller med till fullo. CS2511 är en såg man bara blir förtjust i.
Jag föll för den där den sto hos ÅtF'n och "ropade" till mig, just på samma
sättet som Stihl MS200 gjorde för många år tillbaks.
Super såg i klengallring och när jag bara vandrar i skogen och städar upp lite - den
är ju så lätt att jag kan ha den i bakfickan :wink:
Om jag skulle jamföra den med en Stihlsåg, så är det MS194 som
låg på samma pris här i Norge, ung. 4000,-.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).