Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 19678 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#794438
Rotvältaren skrev:Hur många medlemmar behövs för att slipa en kedja?

1 för att slipa kedja och posta att den blivit slipad.
14 som delar liknande erfarenheter av att slipa kedjor och ger förslag på hur kedjorna skulle kunna slipas på annat sätt.
7 som varnar för farorna med att slipa kedjor.
10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man slipar kedjor.
5 som anmärker på språkpoliserna.
3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.
6 som argumenterar om det heter "kedje slip" eller "kedjeslip" och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.
2 yrkesmän som arbetat i skogsindustrin och menar att den korrekta benämningen är "slipmaskin".
15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med kedjeslipar och att "kedjeslip" är det korrekta uttrycket.
19 som postar att den här tråden inte behandlar slipning av kedjor och ber moderatorn flytta tråden till en kedjesliptråd.
36 som debatterar vilken slipmetod som är bäst, var man köper de bästa slipskivorna, vilket märke som är bäst och vilket som är sämst.
7 som postar länkar till sajter där man kan se olika typer av kedjeslipar.
2 som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.
4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.
3 som postar länkar från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om kedjeslipar.
13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver "Jag håller med…".
5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.
4 som skriver "Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?".
2 som länkar till den föregående diskussionen om att slipa kedjor.
13 som skriver "Gör en Googlesökning på kedjeslipning innan ni postar inlägg om hur man slipar kedjor!".
1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

Och allt detta för att en någon ville köpa en slipmaskin 😀

🤣 🤣 🤣

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#794439 Och för övrigt, kära vänner, så har jag levt i en illusion: Jag har trott att stötvinkel och eggvinkel betyder samma sak, men i denna tråd har jag blivit varse att så inte är fallet🙃 För att citera Monica Zetterlund i den svenska versionen av As time goes by; "Vad svårt allt blir ju mer man lär sig..."
Kan någon utbilda mig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Danskar´n  
#794448 Vilken underbar värld vi levar i! Tänk om det inte fanns dessa forum, bloggs och andra medier där alla vi besserwissare ostörd kan framföra våra otveksamt korrekta åsikter till nöje och utveckling för dessa stackarna som tror sig veta bättre!
Tänk om alla uteslutande skulle tala om ämnen dom visste något om - vilken tystnad!! - särskild på riksdagen! 😀

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794456
valtra mega skrev:Men rätt få vedkapare som kör 16 timmar om dagen året runt

Nä, så är det ju. Det är svårt att hitta duktiga vedkapare som vill leva på det. Bokehuggare med..
Så är det med det mesta säsongsarbetena.
Svårt att få till det.
Även om vedkapandet ökat en del nu körs det som går i prosessor.
Blir för dyrt o jobbigt med det grövre.

Filat en del till skördare. De är mer nöjda med det än kaskinslipat.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794462 Rotveltaren, er berre sånn det er på eit forum med delte meiningar og litt engasjemang.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

valtra mega  
#794470
Mange skrev:
valtra mega skrev:Men rätt få vedkapare som kör 16 timmar om dagen året runt

Nä, så är det ju. Det är svårt att hitta duktiga vedkapare som vill leva på det. Bokehuggare med..
Så är det med det mesta säsongsarbetena.
Svårt att få till det.
Även om vedkapandet ökat en del nu körs det som går i prosessor.
Blir för dyrt o jobbigt med det grövre.

Filat en del till skördare. De är mer nöjda med det än kaskinslipat.

nog går maskinslipat att få bra har likadan maskin som trådskaparen köpte finns säkert bättre men med mera erfarenhet och ska prova ändra vinkel sen jag såg i tråden att det skulle vara annan vinkel vid maskinslip blir det väl bättre idag får jag kjedjorna bättre med fil men men använderr masin på huggarkedjorna är ju annan styrka i huggaren så den sågar utan problem fast inte kjedorna blir helt 100 %

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#794478
Ent skrev:Och för övrigt, kära vänner, så har jag levt i en illusion: Jag har trott att stötvinkel och eggvinkel betyder samma sak, men i denna tråd har jag blivit varse att så inte är fallet🙃 För att citera Monica Zetterlund i den svenska versionen av As time goes by; "Vad svårt allt blir ju mer man lär sig..."
Kan någon utbilda mig?


Om det här skulle troligen kunna skrivas en doktorsavhandling och jag tror det finns lika många åsikter som det finns motorsågsanvändare.

Jag börjar med en förklaring av hur sågtanden fungerar. Det är den bild jag har resonerat mig fram till genom att läsa beskrivningar och försöka tänka själv. Vissa kan ha invändningar...

Sågtanden jobbar i följande sekvens vid avkapning av stock, tvärs träfibrerna:
1. Sågtanden främsta del i kedjans rotationsriktning borrar sig in i träet.
2. Sidoeggen kapar av träfibern med ungefär det djup som sågtandens underställning är
3. Topplattans egg fläker upp den avkapade fibern i sågspåret.
4. Sågtanden på motsatta sidan gör samma sak och frilägger spånan. Hur spånan transporteras ut ur sågskäret är en annan historia...

Sågtandens främsta del, dvs spetsen, ska ligga främst i sågtandens rörelseriktning, dvs kedjans rotationsriktning, men även främst i sågspårets utbredningsriktning, dvs åt det håll som sågsvärdet tuggar sig nedåt. Det innebär att främsta delen av sågtanden ska ligga på toppeggen precis där den övergår till sidoegg.
1677831916_img_4896.jpg


Stötvinkeln är lutningen på sidoeggen närmast topplattan. Sidoeggen 2 mm närmast topplattan är den del som kapar av träfibrerna. En sågtand skär aldrig djupare än så. Man vill ha stötvinkeln något spetsig så att sidoeggen äter sig lagom fort in i träet. Ju spetsigare stötvinkel, desto lättare äter sig tanden in i träet.
1677831916_img_4885.jpg


På semichisel-sågtänder är övergången cylindriskt formad mellan sidovägg och topplatta. Radien är cirka 1.2 mm på 325-kedjor.
1677831915_img_4920.jpg


Även om vinkeln mellan topplatta och sidovägg är 90 grader, så är det kanske bara 45 grader av cylindern i övergången. Översta delen av cylinderns tänkta 90 grader är "avhuggen" av topplattan. Detta innebär att det går att få till vettiga eggvinklar och stötvinkel och ändå få sågtandens främsta punkt att hamna i topplattan, om man slipar med en plan skiva mot tanden.

Om man filar med rundfil så innebär det att i sidoeggen så möts två cylindriska ytor. Skärningslinjen mellan dessa cylindriska ytor bildar stötvinkeln, dvs lutningen på sågtandens sido-egg.

Man ska alltså eftersträva följande:
Sågtandens spets ska ligga ligga främst på topplattan,
Stötvinkeln ska vara cirka 80 grader
Toppegg och sidoegg så skarpa som möjligt.

Man kan laborera med diverse vinklar på slipmaskin eller fil för att uppnå detta, men det går inte att få bästa möjliga värden på alla vinklar utan att det blir på bekostnad av en annan vinkel, så det får bli en kompromiss mellan dem.

Om man håller en rundfil diameter 4.8 mm (dvs dubbla diametern av "cylinderövergången" mellan sidovägg och topplatta) på 80% av filens diameter under topplattans egg och filvinkeln 30 grader, så lutar skärningslinjen mellan cylinderytorna cirka 80 grader, dvs stötvinkeln blir 80 grader. Det är så tanden på bilderna är filad, med Pferds kombifilmall, som jag är jättenöjd med.
1677833208_img_4921.jpg


Med slipmaskin vet jag bara att ju fler vinklar man kan ställa in på maskinen, desto krångligare är det...

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Danskar´n  
#794500 Hmmm...har du funderat på att kontakta Johan Glans? Detta borde vara inlysande ämne för en stand-upp event... 😀 😀
Har du förövrigt tänkt att det inte går att få den eftertraktade tandspets på en semi-chisel? Men lycka till med humorn...du är på rätt väg... 😉

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794502 Eg syntes ikkje det var noko og le av, men eg vil ha mindre støtvinkel enn 80 grader, 60 kanskje men er jo ikkje så lett og måla.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Danskar´n  
#794515 Vi vet ju att det är smått med humorn på andra sidan Kjölen, så om du låter oss skratta av vad vi vill, ska vi låta bli att undras över vad fan du pratar om!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#794520
can skrev:Eg vil ha mindre støtvinkel enn 80 grader, 60 kanskje men er jo ikkje så lett og måla.


Jag använde tidigare en annan filmall som gav stötvinkel cirka 60 grader, men tycker att stötvinkeln 80 gör att sågen får jobba lättare. Jag vet dock inte hur allmängiltigt detta är. Har man en starkare såg så kan nog 60 grader passa bättre.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#794521
Danskar´n skrev:Har du förövrigt tänkt att det inte går att få den eftertraktade tandspets på en semi-chisel? 😉


Det är bara att titta på bilderna så ser du att det går visst! 😎

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794529
Danskar´n skrev:Vi vet ju att det är smått med humorn på andra sidan Kjölen, så om du låter oss skratta av vad vi vill, ska vi låta bli att undras över vad fan du pratar om!


Eg har litt humor sjølv om eg ikkje er nokon stor skjemtegauk, men skriva svensk får du meg nok ikkje til sjølv om eg er inntrengar på eit svensk forum. Kanskje eg får kalla meg for Norskar’n

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794531 Tillvägagångssätt är mindre viktigt än resultatet.
Man kan se o lära en hel del när man testar o leker. Oavsett vilken vinkel det är måste det vara vasst.
Filma o ta tider i jämförbart virke är mest lärorikt tycker jag.

Mejseltand, halvmejsel och skovel tand.
De skär på samma sätt, och finns i en mängd varianter. Halvmejsel i synnerhet då hörnans diameter skiljer rejält mellan de olika modellerna.

I filning kan man anpassa o rätt lätt få det bättre än slipat från fabrik.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#794557
1677866407_91fffda5-636e-44cc-b422-28b16d8feaac.jpeg
Andpers skrev:
Danskar´n skrev:Har du förövrigt tänkt att det inte går att få den eftertraktade tandspets på en semi-chisel? 😉


Det är bara att titta på bilderna så ser du att det går visst! 😎

Olika typer av ”tandspetsar”..👹

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).