Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 19725 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#794385
Mange skrev:Det är lite mek med sång här.
Byta skiva, centrera rensa och profilera är vesäntligt för resultatet. Tar tid och är kluddigt.
Så därför blir det oftast inte gjort.

Tänkte lite på de du sa om att de slipar på sidan, Anders.
Det kan man kanske säga men för det ska ta på sidan får skivan flyttas i sidled. Annars är det bara ändans profil som skär.
De som kör stålskivor har bara profil/ändan som skär just därför.
Glappar det lite kand det göra det likaså om plastens design är lite mjuk. Det upplevde jag på två av de jag kört.

Partner och Stihl sliparna jag körde var mer stabila och lättare att få till resultat med.
Särskilt Partner slipen.

Just, Ja,..🤔 slipar man (det har jag själv hittills gjort) så att den plana sidan slipar eggvinkeln så har man helt enkelt ställt in slipen att gå för djupt i tanden.. 😮

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#794386
paavo25 skrev:Vi får se hur de går,,

Linken jag la där är den jag köpte, samma link som var en tubares link som han hade köpt. Skall se om jag hittar tube videon ännu.

Orginal är orginal, men ni så priset, kan ju sätta den som fönster dekoration då.....

Eller så köper du min som har varit en äkta hyllvärmare i några år..😛

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

paavo25  
#794387 Ang "bra" eller super bra slipade, var för en tid sedan ett större företag som slipar harvester kedjar, var de så de kyl med vatten när de slipas och pro som de var, så satsade till maks, var typ en sekund snapare än fabriks ny rakt från paket. Låter obetydligt, men var uträknat hur många kap en harverster under ett skift gör, då blev deg nog redan fikstund, eller mer i tid.

Tidningen var koneviesti men företaget kommer jag ej ihåg vad dom hette?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794388 En ved kapare gör fler skär än skördare rätt fort...
Många automat slipar är kylda. Finns kylning till manuellt körda slipar med. Luft är inte ovanligt eller svårt.
Kylning tar bort effekten av problemet i bästa fall.
Bättre är att inte skapa problemet, särskilt om man kör manuellt, lite och sällan.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

valtra mega  
#794390 Men rätt få vedkapare som kör 16 timmar om dagen året runt

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

tallen100  
#794394 Måste haft en väldans tur som fått kedjorna vassa och skära riktigt bra med den billiga biltemaslipen, låter ju som att man ska vara "fil dr" för att klara av att slipa en kedja 🤣 🤣
Fast å andra sidan så bryr jag mej inte om att snöa in på om ett kap tar en millesekund mer hit eller dit.
Det får de som tävlar pyssla med. 😎

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#794396
tallen100 skrev:Måste haft en väldans tur som fått kedjorna vassa och skära riktigt bra med den billiga biltemaslipen, låter ju som att man ska vara "fil dr" för att klara av att slipa en kedja 🤣 🤣
Fast å andra sidan så bryr jag mej inte om att snöa in på om ett kap tar en millesekund mer hit eller dit.
Det får de som tävlar pyssla med. 😎

Jag ska kolla upp om den helt nya oanvända slipen som jag fick med när jag köpte min 241:a ligger kvar i kamratens lada så kan jag skicka den till dig.. 😎 Det hade blivit en skojig ”uppackningsfilm” när jag tog ut den ur förpackningen. Uppackning och förpassning till sopkorgen gick nämligen i en obruten jämn rörelse så fort jag fick syn på den.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#794406
tallen100 skrev:Måste haft en väldans tur som fått kedjorna vassa och skära riktigt bra med den billiga biltemaslipen, låter ju som att man ska vara "fil dr" för att klara av att slipa en kedja 🤣 🤣
Fast å andra sidan så bryr jag mej inte om att snöa in på om ett kap tar en millesekund mer hit eller dit.
Det får de som tävlar pyssla med. 😎


Ja visst är det fantastiskt! Man startar upp den där förbannade slipmaskinen och så slipar man de där jävla kedjorna och sen drar man till skogs och sågar utav helvete. Och kedjorna blir vassa utan att man varken läst av luftfuktigheten eller bytt strumpor.
Det finns ju en tråd på 135 sidor som försöker förklara varför en sådan kedja absolut inte kan vara tillräckligt vass men som tur är kan min japanska motorsåg inte läsa svenska...

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

tallen100  
#794412
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Måste haft en väldans tur som fått kedjorna vassa och skära riktigt bra med den billiga biltemaslipen, låter ju som att man ska vara "fil dr" för att klara av att slipa en kedja 🤣 🤣
Fast å andra sidan så bryr jag mej inte om att snöa in på om ett kap tar en millesekund mer hit eller dit.
Det får de som tävlar pyssla med. 😎

Jag ska kolla upp om den helt nya oanvända slipen som jag fick med när jag köpte min 241:a ligger kvar i kamratens lada så kan jag skicka den till dig.. 😎 Det hade blivit en skojig ”uppackningsfilm” när jag tog ut den ur förpackningen. Uppackning och förpassning till sopkorgen gick nämligen i en obruten jämn rörelse så fort jag fick syn på den.. 🤣

🤣
Nja tror du visade bild på den en gång, har slip så det duger men tack ändå.😅
Den vore ju däremot lämplig åt mange, så kunde han undervisa oss i en ny tråd "bilder på slipning", på 130 sidor eller så 😉 👍

Förresten vad tycker kamraten om att du slänger din sopkorg i hans lada?😂😆
Senast redigerad av tallen100 tor 02 mar 2023, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Danskar´n  
#794414 Jag har varit med om mer än en stormfallsröjning i min tid - ett par stycken på början av -80 talet i Danmark och sedan -91 i Sachsen i Tyskland, så jag skulle nog säga att jag lärt mig att handfila! 😀
Jag tog mitt sågkörkort på början av -81, och vi började var enda dag i 3 veckor med att handfila olika kedjor...
Detta betyder att jag än i dag aldrig sliper mina sågkedjor - oavsett vad dom vart i! Jag har med mig en liten skruvsticka som man slår i en stubbe av passande höjd..och goda filar, såklart...det tar ingen tid att få en skarp kedja, och dom som påstår att dom "är lata, eller inte har tid" borde skämmas! Det hör sig till gott skogsmannaskap att sköta sitt verktyg på bra sätt!
Vad slipskivor anbelanger så bör man slipa utifrån och in...det är ju det man gör med handfilen!

Jag använder en helautomatisk slipmaskin från Markusson, men det är för att jag har ett Jonsered Kedjesågverk och att jag fick den mycket billigt. Annars är det rundfil!

Men såklart är det kul att ha alla möjliga elektriska manicker på sitt verkstad...eller? 😉

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

valtra mega  
#794415 Saknar lite bilder på de stora virkeshögar som de som kan vässa kedjor producerar

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Danskar´n  
#794418 Haha...jamen dom har just såld den sista pinnen - tyvärr...men nästa år...kanske 😀

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

valtra mega  
#794421
Danskar´n skrev:Haha...jamen dom har just såld den sista pinnen - tyvärr...men nästa år...kanske 😀

Var inte direkt dig jag tänkte på du postade inlägget under tiden jag skrev
Vässer själv alltid motorsågen med fil men sedan jag började hugga med maskin vässer jag huggarkedjorna med slipmaskin med sämre resultat än de handvässta motorsågskedjorna

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#794429 Det finns naturligtvis olika sätt att se på saken. Jag handfilar med mall i vardagslag och slipar när det behövs. Som jag skrivit tidigare, min dagsproduktion påverkas knappast om kedjan är världens vassaste eller medelmåttig. Jag ser inga problem med att mästerfilare delar med sig av sina tips och rekommendationer, det är upp till var och en att läsa och ta till sig, eller låta bli. Det kräver tid och engagemang för att bli riktigt bra, men för att hugga ett paket eller två per år så finns varken det ena eller andra hos mig. Jag nöjer mig med att det blir skapligt, och att kunna fixa till det när inte är skapligt.
Love, peace and understanding❤

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#794437 Hur många medlemmar behövs för att slipa en kedja?

1 för att slipa kedja och posta att den blivit slipad.
14 som delar liknande erfarenheter av att slipa kedjor och ger förslag på hur kedjorna skulle kunna slipas på annat sätt.
7 som varnar för farorna med att slipa kedjor.
10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man slipar kedjor.
5 som anmärker på språkpoliserna.
3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.
6 som argumenterar om det heter "kedje slip" eller "kedjeslip" och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.
2 yrkesmän som arbetat i skogsindustrin och menar att den korrekta benämningen är "slipmaskin".
15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med kedjeslipar och att "kedjeslip" är det korrekta uttrycket.
19 som postar att den här tråden inte behandlar slipning av kedjor och ber moderatorn flytta tråden till en kedjesliptråd.
36 som debatterar vilken slipmetod som är bäst, var man köper de bästa slipskivorna, vilket märke som är bäst och vilket som är sämst.
7 som postar länkar till sajter där man kan se olika typer av kedjeslipar.
2 som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.
4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.
3 som postar länkar från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om kedjeslipar.
13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver "Jag håller med…".
5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.
4 som skriver "Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?".
2 som länkar till den föregående diskussionen om att slipa kedjor.
13 som skriver "Gör en Googlesökning på kedjeslipning innan ni postar inlägg om hur man slipar kedjor!".
1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

Och allt detta för att en någon ville köpa en slipmaskin 😀

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).