Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 19667 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Björn T  
#794568
anersimyra skrev:
1677866407_91fffda5-636e-44cc-b422-28b16d8feaac.jpeg
Andpers skrev:
Danskar´n skrev:Har du förövrigt tänkt att det inte går att få den eftertraktade tandspets på en semi-chisel? 😉


Det är bara att titta på bilderna så ser du att det går visst! 😎

Olika typer av ”tandspetsar”..👹

Tandspetsar? Verkar vara ett fall för tandläkaren. Drar du ut varannan, så blir det en skip och då får du plats med mer mat. 🤣 👍 💪

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Danskar´n  
#794575 en spets är en spets...punkt slut

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794591 Ja några av varianterna och några av de otaliga namn de har..

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

paavo25  
#794712 https://youtu.be/aO9Dp3UMtWshttps://www ... 041f3b51c6

Tuben ville jag skulle se denne. Få se vad jag får i posten, betalade 6 euro...

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#807384 För dem som tvekar om nyttan med en slipmaskin så är det i såna här sammanhang den är som bäst. Ponera att man lagt sin själ och en timme på att med varsam hand fila fram den optimala kedjan.... åsså hinner man inte mer än börja så prickar man en spik 🤬. Då vinner slipen ALLA dar i veckan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#807400
Ent skrev:För dem som tvekar om nyttan med en slipmaskin så är det i såna här sammanhang den är som bäst. Ponera att man lagt sin själ och en timme på att med varsam hand fila fram den optimala kedjan.... åsså hinner man inte mer än börja så prickar man en spik 🤬. Då vinner slipen ALLA dar i veckan!

Numera vinner skrotkorgen över både fil och slip alla dar i veckan..😵‍💫😂

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#807405
anersimyra skrev:
Ent skrev:För dem som tvekar om nyttan med en slipmaskin så är det i såna här sammanhang den är som bäst. Ponera att man lagt sin själ och en timme på att med varsam hand fila fram den optimala kedjan.... åsså hinner man inte mer än börja så prickar man en spik 🤬. Då vinner slipen ALLA dar i veckan!

Numera vinner skrotkorgen över både fil och slip alla dar i veckan..😵‍💫😂
Det är väl synd att kasta kedjan, det går ju ändå rätt snabbt att fixa till kedjan med slipen när man prickat sten eller spik?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#807410
Ent skrev:
anersimyra skrev:
Ent skrev:För dem som tvekar om nyttan med en slipmaskin så är det i såna här sammanhang den är som bäst. Ponera att man lagt sin själ och en timme på att med varsam hand fila fram den optimala kedjan.... åsså hinner man inte mer än börja så prickar man en spik 🤬. Då vinner slipen ALLA dar i veckan!

Numera vinner skrotkorgen över både fil och slip alla dar i veckan..😵‍💫😂
Det är väl synd att kasta kedjan, det går ju ändå rätt snabbt att fixa till kedjan med slipen när man prickat sten eller spik?

Jodå, är kedjan ny och inte alltför skadad så är det förstås lätt fixat..🙂

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#807424 Samt om man ska fortsätta såga där det kan vara spik, då slipar man upp gamm-kedjan och fortsätter. Det är ju synd att kvadda en ny kedja efter 30 sekunder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

JensSkoog  
#807449 I sådan sågning tar jag tigersågen med karbidtänder. Det sparar mig för många svordomar.
Har också användt den när jag har kapat bort röter, och är förvånad över hur länge bladet håller.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#807512
JensSkoog skrev:I sådan sågning tar jag tigersågen med karbidtänder. Det sparar mig för många svordomar.
Har också användt den när jag har kapat bort röter, oc9h är förvånad över hur länge bladet håller.

Har haft svårt att hitta tigerblad som sågar någorlunda snabbt genom trä, och ändå pallar för spik mm. Har du tips på bra blad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

JensSkoog  
#807525
Ent skrev:
JensSkoog skrev:I sådan sågning tar jag tigersågen med karbidtänder. Det sparar mig för många svordomar.
Har också användt den när jag har kapat bort röter, oc9h är förvånad över hur länge bladet håller.

Har haft svårt att hitta tigerblad som sågar någorlunda snabbt genom trä, och ändå pallar för spik mm. Har du tips på bra blad?

Köpte de här en tid tillbaka, och är förvånad över hur bra de klarar sig i röter och spik.
1690631846_img_20230729_133710_9.jpg

1690631846_img_20230729_133635_7.jpg

Efter jag hade användt det här bladet för att såga
av en hög med röter ner i jorden såg det så ut;
1690631846_img_20230729_133657_1.jpg

Bet bra fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#809876 Angående min Einhell-slip så levererades den med en rödbrun, ganska finkornig slipskiva. Man får vara väldigt försiktig så att man inte glödgar tanden, jämfört med Jula-slipen som har en rosa skiva med betydligt grövre korn. Denna tål att köras betydligt hårdare utan att det börjar glöda.
Julaskivan passar inte att flytta över. Får därför köpa en passande rosa skiva till Einhellen.

En annan sak: Har läst nåt inlägg om att man emellanåt kan behöva återställa radien på slipskivan. Men har skivans kantradie nån större betydelse om man låter skivan gå ner mot botten av tanden? Eggen på tanden blir ganska rak i och för sig, men samtidigt öppnar man upp spånutrymmet, tänker jag. Är detta rätt eller fel tänkt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Andpers  
#809881
Ent skrev:En annan sak: Har läst nåt inlägg om att man emellanåt kan behöva återställa radien på slipskivan. Men har skivans kantradie nån större betydelse om man låter skivan gå ner mot botten av tanden? Eggen på tanden blir ganska rak i och för sig, men samtidigt öppnar man upp spånutrymmet, tänker jag. Är detta rätt eller fel tänkt?


Det som kallas spånutrymme är inget spånutrymme i den mening att spånorna samlas där. Det har diskuterats förut i detta forum... 😉

Däremot är det viktigt att ta ur spånutrymmet, eftersom tanden annars kan gå i ingrepp där. Läs mer på följande länk:
https://www.madsens1.com/copy-of-tips-on-bar-tips

Så svaret på din fråga är att skivans profil inte har betydelse. Det viktiga är att slipa tillräckligt djupt i tanden.

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#809884
Andpers skrev:
Ent skrev:En annan sak: Har läst nåt inlägg om att man emellanåt kan behöva återställa radien på slipskivan. Men har skivans kantradie nån större betydelse om man låter skivan gå ner mot botten av tanden? Eggen på tanden blir ganska rak i och för sig, men samtidigt öppnar man upp spånutrymmet, tänker jag. Är detta rätt eller fel tänkt?


Det som kallas spånutrymme är inget spånutrymme i den mening att spånorna samlas där. Det har diskuterats förut i detta forum... 😉

Däremot är det viktigt att ta ur spånutrymmet, eftersom tanden annars kan gå i ingrepp där. Läs mer på följande länk:
https://www.madsens1.com/copy-of-tips-on-bar-tips

Så svaret på din fråga är att skivans profil inte har betydelse. Det viktiga är att slipa tillräckligt djupt i tanden.

Intressant även om artikeln i första hand berör mejseltand. Undrar dock, i artikeln hävdas att man inte kan slipa bort hyllan i spånutrymmet i samma tag som man vässer själva tanden. Förstår inte varför man inte skulle kunna göra det? Om man ställer in stoppskruven så att skivan går lagom lågt ner, då håller man ju efter "hyllan" varje gång man vässer med slipen. Eller?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).