Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 19751 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#791428 Det verkar finnas en uppsjö av kedjeslipar i olika prislägen, på Amazon, Maskinklippet mfl mfl näthandlare. Har vedhuggande kompisar som är nöjda med Biltemaslip av någon modell. Själv har jag en rapplig liknande sak från Jula, den har dock ingen egen motor utan man sätter fast en borrfluga med fram och back för att driva skivan. Den funkar nödtorftigt för justa till det efter stensågning och när kedjan börjat dra snett.... 🙃
Känner att jag vill uppgradera men här har det mest diskuterats proffsgrejor och det går bort, jag hugger bara drygt ett paket per år. Är det nån som testat Biltema, Einhell mfl slipar i budgetsegmentet och som har nån rekommendation?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

tallen100  
#791433 Biltemaslipen funkar bra om det bara ska slipas någon kedja då och då, helt klart prisvärd.
Har haft en I flera år och tycker den funkar fint när man stensågat eller bara vill "rätta till" tänderna, det går snabbt och smidigt.
Använder annars filen mest.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

JensSkoog  
#791443 Jag rekommenderar självklart den jag har själv, en Stihl USG som jag slipar några hundrade kedjor på varje år, men om du bara ska ta några få stenskurna kedjor, så duger Biltemaslipen bra. Det du får passa på med den är att du inte körer för hårdt på för då skär motoren eller annat går sönder. Om kedjan är skadat, så kör hellre två gånger över för att fixa den. En jag känner körde sönder två, men han är en brotthäst! (Han fick den första på garanti, men senn skämdes han så han gick inte tillbaka)
Senn får du dra fram skjutmåttet och mäta så du är säker på att tänderna åt vänster och höger blir lika långa. Justerskruven är inte alltför precis :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#791449
JensSkoog skrev:Jag rekommenderar självklart den jag har själv, en Stihl USG som jag slipar några hundrade kedjor på varje år, men om du bara ska ta några få stenskurna kedjor, så duger Biltemaslipen bra. Det du får passa på med den är att du inte körer för hårdt på för då skär motoren eller annat går sönder. Om kedjan är skadat, så kör hellre två gånger över för att fixa den. En jag känner körde sönder två, men han är en brotthäst! (Han fick den första på garanti, men senn skämdes han så han gick inte tillbaka)
Senn får du dra fram skjutmåttet och mäta så du är säker på att tänderna åt vänster och höger blir lika långa. Justerskruven är inte alltför precis :wink:

OK, det är samma syndrom med Julaslipen jag har, man måste justera anhållet när man byter sida, annars blir tänderna olika långa.
Hur tjock skiva ska man förresten ha om kedjan ska filas med 4 mm fil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#791452
tallen100 skrev:Biltemaslipen funkar bra om det bara ska slipas någon kedja då och då, helt klart prisvärd.
Har haft en I flera år och tycker den funkar fint när man stensågat eller bara vill "rätta till" tänderna, det går snabbt och smidigt.
Använder annars filen mest.

Jo, samma här, filar också mest men det är så tradigt om man varit på nån sten.
Kan man ändra rotationsriktning på Bilteman när man byter sida?
Behöver man justera anhållet för att tänderna ska bli lika långa när man byter sida, som Jens beskriver?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791457 Oavsett vilken slip eller klinga/fil man har så bestäms resultatet av den som kör.

Många tror de hittat en genväg o slipper lära sig, så är det inte.
Skivan ska skötas, maskinen ställas och köras.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#791461
Ent skrev:
JensSkoog skrev:Jag rekommenderar självklart den jag har själv, en Stihl USG som jag slipar några hundrade kedjor på varje år, men om du bara ska ta några få stenskurna kedjor, så duger Biltemaslipen bra. Det du får passa på med den är att du inte körer för hårdt på för då skär motoren eller annat går sönder. Om kedjan är skadat, så kör hellre två gånger över för att fixa den. En jag känner körde sönder två, men han är en brotthäst! (Han fick den första på garanti, men senn skämdes han så han gick inte tillbaka)
Senn får du dra fram skjutmåttet och mäta så du är säker på att tänderna åt vänster och höger blir lika långa. Justerskruven är inte alltför precis :wink:

OK, det är samma syndrom med Julaslipen jag har, man måste justera anhållet när man byter sida, annars blir tänderna olika långa.
Hur tjock skiva ska man förresten ha om kedjan ska filas med 4 mm fil?


På de enklare maskinerna används som tumregel 3.2 eller 4.0 mm skiva. Till 1/4" och .325" kedjor används 3.2 mm, för 3/8" och .404" används 4.5 mm skiva. Sen kan det ju variera beroende på designen på maskinen men man kan utgå från dessa tjocklekar som referens.
Senast redigerad av Rotvältaren sön 05 feb 2023, 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ingef  
#791468 Tallen, du skriver bra och har erfarenhet. Hadde det gått att locka dig til att beskriva hur du gör med den Biltemaslipen? Många her inne som inte kan försvara att köpa den som Jens har. Och som Mange seger, man måste enndå lära sig at köra prylarna. Jag filar best med mall, men raskare med kombifil och gott nok. Men det tar tid när jag har stensågat…

Rotvältaren, vad har du för slip?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Rotvältaren  
#791469
Ingef skrev:Tallen, du skriver bra och har erfarenhet. Hadde det gått att locka dig til att beskriva hur du gör med den Biltemaslipen? Många her inne som inte kan försvara att köpa den som Jens har. Och som Mange seger, man måste enndå lära sig at köra prylarna. Jag filar best med mall, men raskare med kombifil och gott nok. Men det tar tid när jag har stensågat…

Rotvältaren, vad har du för slip?


Jag kör med en kinaimporterad, enkel och i paritet med Biltemas och Julas maskiner.
https://www.aliexpress.com/item/3288910 ... eNggsuJBTi

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

JensSkoog  
#791471 Vilken slip man än har, så är resultatet beroende av den som styr slipen, och
med lite träning, noggrannhet och tålamod blir resultatet bra. Man lär sig bäst
genom att fela lite, som i allt annat :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#791472 Köper man sig en jackslip från Skogma, vilken är Maxxslipens ”lillebror”, så ska man vara medveten om att de båda saknar begripliga manualer då manualerna som har extremt dåliga bilder i svartvitt gäller för någon tidigare modell. Den shimsskiva, som följer med Maxxslipen och som behövs för montage av 3,2 mm skivan levereras inte till jackslipen och går inte att beställa lös. Det hela var dock lätt löst genom att klippa till en egen i tunn kartong. Städen är ställbara för att möjliggöra slipning utifrån och in på bägge sidor. Någon direkt märkbar skillnad beroende på slipriktning blir det dock inte, och då särskilt inte vid slipning med diamantskivor som inte bryter kromlagret lika effektivt som stenskivorna. Justersskruvarna i plast byter man med fördel till metallskruv för att slippa en ”svajig” inställning av slipdjup och för en bättre precision i anhållet för kedjan.
Den finsktillverkade klingslipen som Skogma även saluför har dessvärre utrustats med en riktigt sketen, extremt högljudd kinamaskin som är skrattretande klen.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ingef  
#791474 Jackslipen er fortfarande minst tre gånger så dyr som det en vanlig vedeldare skulle vilja lägga i en sådär maskin. Men Tallen, du klarar tydligt av att utnytja Biltemaslipen. Det blev nok inte bra helt av sig själv, du har självklart lärt dig at köra den billiga slipen. Har du nogra tips och erfarenheter att dela?

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

tallen100  
#791475
Ent skrev:
tallen100 skrev:Biltemaslipen funkar bra om det bara ska slipas någon kedja då och då, helt klart prisvärd.
Har haft en I flera år och tycker den funkar fint när man stensågat eller bara vill "rätta till" tänderna, det går snabbt och smidigt.
Använder annars filen mest.

Jo, samma här, filar också mest men det är så tradigt om man varit på nån sten.
Kan man ändra rotationsriktning på Bilteman när man byter sida?
Behöver man justera anhållet för att tänderna ska bli lika långa när man byter sida, som Jens beskriver?

Nej den går bara åt ett håll.
Ja man brukar få justera, men det är snart gjort.
Men min slip är "några år" gammal så kanske är de annorlunda idag..

Avatar Fallback

Re: Köpråd billigare kedjeslip

tallen100  
#791476
Ingef skrev:Jackslipen er fortfarande minst tre gånger så dyr som det en vanlig vedeldare skulle vilja lägga i en sådär maskin. Men Tallen, du klarar tydligt av att utnytja Biltemaslipen. Det blev nok inte bra helt av sig själv, du har självklart lärt dig at köra den billiga slipen. Har du nogra tips och erfarenheter att dela?

Jag använder den som sagt mest till stensågade eller misshandlade kedjor, en träslö kedja filar jag bara oftast så är ingen slipexpert 😀

Ställ in önskad vinkel, och ta lite åt gången, bara så det sular lätt i tanden med skivan och kör hellre två eller tre gånger om tanden är skadad än att ta för hårt och mycket på en gång.
Man får titta och justera lite så man får tänderna lika långa, viktigaste är som sagt att ta lite åt gången.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd billigare kedjeslip

anersimyra  
#791482
1675637119_2cf7ce42-f193-45e2-a4af-f43af9d8c6d8.jpeg
. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).