Motorsåg och handhållet

Åsikter om smala kedjor?

10 inlägg 1719 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åsikter om smala kedjor?

Badger  
#790431 Vad tycker ni om smala 1,1mm motorsågskedjor? För och nackdelar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Åsikter om smala kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790452 Har ikkje prøvd men til vanlig skogsarbeid ville eg ikkje gått med mindre enn 1.3 mm/0,050. Til litt finarbeid i hagen eller med frukttrær kan nok 1,1 mm gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

JensSkoog  
#790456 Håller med "can" i det.
Jag använder 1,1 kedja, båda 1/4" och 3/8" i beskjärning i trädgårdar, men
i skogen körer jag med 1,3mm eller grövre.
1,1 ger fina kap när kedjan är vass, men man får passa på och fila så den håller sig så.
I skogen blir den snabbt träslö. Jag tycker också att 1,3 är effektivare i spåntransporten, så
kedjan bromsas inte så mycket av spån.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790467 Sedan får man skilja på drivtandsbredd och skärtandsbredd. Ty det är inte givet att 1,1 mm drivlänksbredd per automatik ger smalare skärtänder än en kedja med 1,3 mm drivlänksbredd.

Dessutom är väl de flesta 1,1 mm kedjor mest avsedda för villaägare och dylikt, varför de har diverse skärreducerande (och kastreducerande) funktioner.

Det finns dock några bra 1,1 mm kedjor för mer professionell användning, som t.ex. Husqvarnas SP21G.

Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 30 jan 2023, 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790490 Jag tycker det är för klent med 1,1.
De blir inte bättre än 1,3 så då får det bli 1,3 om jag får välja.
De som haft 1,1 och byter till 1,3 upplever inte det som negativt i nåt av de fall de bytt här.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Williamm  
#790497
JensSkoog skrev:Håller med "can" i det.
Jag använder 1,1 kedja, båda 1/4" och 3/8" i beskjärning i trädgårdar, men
i skogen körer jag med 1,3mm eller grövre.
1,1 ger fina kap när kedjan är vass, men man får passa på och fila så den håller sig så.
I skogen blir den snabbt träslö. Jag tycker också att 1,3 är effektivare i spåntransporten, så
kedjan bromsas inte så mycket av spån.

Håller helt med där/har samma erfarenhet av 1,1 både i 1/4 och 325mini delning.
I skogen vill jag ha mins 1,5 med 1,3 kan få gå ibland.

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Badger  
#790559
Niking skrev:Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas


Jag har på test bytt till en 1,1 Pico kedja på min Stihl MSA 220 förra veckan. Inte säkert att uttala sig om någonting efter två dagara i skogen, men jag tycker att jag kunde såga kanske 10% längre tid med sågen med samma batteri för jag fick fylla på kedjeolja innan batteriet var slut och det har jag inte behövt tidigare. Möjligtvis rinner oljan ut med på smal kedja. Någon som vet nåt om det?

Sågen känns lite piggare till kvistning, men å andra sidan är det lite lättare att klämma fast i fällhugget än upplevde med 1,3mm orginalkedjan..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790580
Badger skrev:
Niking skrev:Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas


Jag har på test bytt till en 1,1 Pico kedja på min Stihl MSA 220 förra veckan. Inte säkert att uttala sig om någonting efter två dagara i skogen, men jag tycker att jag kunde såga kanske 10% längre tid med sågen med samma batteri för jag fick fylla på kedjeolja innan batteriet var slut och det har jag inte behövt tidigare. Möjligtvis rinner oljan ut med på smal kedja. Någon som vet nåt om det?

Sågen känns lite piggare till kvistning, men å andra sidan är det lite lättare att klämma fast i fällhugget än upplevde med 1,3mm orginalkedjan..


Om du inte har något oljeläckage, så borde oljepumpen styra oljeåtgången. Så det borde gå åt precis lika mycket kedjeolja per körd länk, oavsett vilken kedja du kör med.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790583
Badger skrev:
Niking skrev:Edit: jag tror även att Stihls nya batterisågar skulle få ny professionell 1,1 mm kedja, PS3 PRO Fredrik Reuter - Stihl släpper tre nya batterimotorsågar
/Niklas


Jag har på test bytt till en 1,1 Pico kedja på min Stihl MSA 220 förra veckan. Inte säkert att uttala sig om någonting efter två dagara i skogen, men jag tycker att jag kunde såga kanske 10% längre tid med sågen med samma batteri för jag fick fylla på kedjeolja innan batteriet var slut och det har jag inte behövt tidigare. Möjligtvis rinner oljan ut med på smal kedja. Någon som vet nåt om det?

Sågen känns lite piggare till kvistning, men å andra sidan är det lite lättare att klämma fast i fällhugget än upplevde med 1,3mm orginalkedjan..


Givet att du inte har något läckage , så bör det rimligtvis gå åt precis lika mycket kedjeolja per körd kedjelängd, oavsett vilken kedja du har på sågen.

Att sågen känns piggare till kvistning med 1,1 mm kedjan torde bero på att din 1,1 mm kedja väger mindre än din 1,3 mm kedja. Således mindre massa att accelerera för sågen, vilket alltså ger en snabbare acceleration.

Smalare skärbredd ökar väl klämrisken generellt. Ungefär som att ha dåligt skänkta tänder på en handsåg eller en röjsågsklinga.

PS! Är du nöjd med kedjebytet, eller kommer du att gå tillbaka till 1,3 mm kedja?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åsikter om smala kedjor?

Badger  
#790590 Det jag menar är att jag fick en känsla av att sågen gick längre tid på ett batteri med tunnare kedjan och därmed också hann förbruka mer olja än tidigare så att oljetanken inte längre räckte lika länge som batteriet.

Smalare kedja har ju lite mindre trä att skära så det är väl natuligt att det går lättare att skära igenom tänker jag. Men mindre friktion i spåret bör ju som du säger göra att det också går lite lättare.

Får såga mer innan jag vet om jag fortsätter med smalare kedjan eller inte, men till sista röjning / lätt gallring känns det bra. Och om jag hinner jobba längre tid på samma batteri kommer jag att fortsätta för batteritid är ju en dyr vara.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).