Motorsåg och handhållet

Dewalt motorsåg i skogen?

22 inlägg 2730 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Tralsmo  
#790429
Mangan skrev:
Tralsmo skrev:Kruxet är bara att ja måste komma på nåt ja behöver den till.


Frugan vill säkert ha nytt kök med öppen planlösning, perfekt med batterisåg att riva med! 🙃



Jo då vill hon.
I mitt fall ä de ju sambon.

Hennes grabb ( född 1974) är finsnickare å expert på fönstermontering å montering av kök.

Han fick uppdraget för några år sen å bygga nytt kök åt sin mamma.
Han monterade ett IKEA kök.
Naturligtvis fick ja betala. Inga problem, föregående kök va ju platsbyggt 1954 så då blev ju en värdeökning för min del.

Ja frågade han om han behövde en batterisåg, nä de behövde han inte.
Köket blev bra å de kostade mindre än 200tusen.
Alla blev nöjda.

Frågan återstår, va ska ja me en batterisåg till.

Ja hittade på filmen å grunnar fortfarande på hur ja ska motivera ett köp.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790433
anersimyra skrev:ett batteri blir aldrig varmt under drift, batterier blir enbart varma under uppladdning.. 🤣 🤣


I både fallan är det en kemisk reaktion samt inre resistans som avger värme. Ofta laddar man dem snabbare än man laddar ur dem, så då blir de varmare under laddning. Därför batteriladdare har fläkt, men inte (alltid) batteriverktygen.

Står man och vrålkör tex HVA batterisåg på maxeffekt tills batteriet är tomt en varm sommardag och sen sätter det i laddaren, så kan ja tänka mig att laddaren fläskar på med fläkten innan den väl börjar laddningen.

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790440
Tralsmo skrev:Blir däremot inte klok på vilka batterier de handlar om.
Det är ju rätt väsentligt för min del.


Dewalt Flexvolt batterier https://www.dewalt.se/system/batterisystem/xr-flexvolt
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

anersimyra  
#790441
Mangan skrev:
anersimyra skrev:ett batteri blir aldrig varmt under drift, batterier blir enbart varma under uppladdning.. 🤣 🤣


I både fallan är det en kemisk reaktion samt inre resistans som avger värme. Ofta laddar man dem snabbare än man laddar ur dem, så då blir de varmare under laddning. Därför batteriladdare har fläkt, men inte (alltid) batteriverktygen.

Står man och vrålkör tex HVA batterisåg på maxeffekt tills batteriet är tomt en varm sommardag och sen sätter det i laddaren, så kan ja tänka mig att laddaren fläskar på med fläkten innan den väl börjar laddningen.

Så kan det förstås vara då batteridoktorn talar om Biltemas cykelbatterier. Det är rätt kul att följa Batteridoktorns kanal på youtube då han för ett ” krig” med biltema som har hotat honom med stämning. Batteridoktorn upptäckte nämligen att biltema säljer elcyklar vars batterier är byggda med planerat åldrande vilket biltema nekar till. Tyvärr hittar jag inte avsnittet där han sågar Biltemas laddningsmanual jäms med fotknölarna men samtliga avsnitt som handlar om just Biltemas batterier är riktigt skojiga.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

anersimyra  
#790442
Mangan skrev:
anersimyra skrev:ett batteri blir aldrig varmt under drift, batterier blir enbart varma under uppladdning.. 🤣 🤣


I både fallan är det en kemisk reaktion samt inre resistans som avger värme. Ofta laddar man dem snabbare än man laddar ur dem, så då blir de varmare under laddning. Därför batteriladdare har fläkt, men inte (alltid) batteriverktygen.

Står man och vrålkör tex HVA batterisåg på maxeffekt tills batteriet är tomt en varm sommardag och sen sätter det i laddaren, så kan ja tänka mig att laddaren fläskar på med fläkten innan den väl börjar laddningen.

Du glömde visst nämna att du klippt ut ett påstående från batteridoktorn som jag citerat. 😉

Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Tralsmo  
#790446
Niking skrev:
Tralsmo skrev:Blir däremot inte klok på vilka batterier de handlar om.
Det är ju rätt väsentligt för min del.


Dewalt Flexvolt batterier https://www.dewalt.se/system/batterisystem/xr-flexvolt
/Niklas



Tack Niklas. ( denna gången stava ja rätt)

Ska läsa de lite noggrannare.
Kan kanske va ett argument för å skaffa mer Dewalt.

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790447
Tralsmo skrev:
Niking skrev:
Tralsmo skrev:Blir däremot inte klok på vilka batterier de handlar om.
Det är ju rätt väsentligt för min del.


Dewalt Flexvolt batterier https://www.dewalt.se/system/batterisystem/xr-flexvolt
/Niklas



Tack Niklas. ( denna gången stava ja rätt)

👍
Tralsmo skrev:Ska läsa de lite noggrannare.
Kan kanske va ett argument för å skaffa mer Dewalt.


Jo, bra batterier och batterimaskiner kan man knappast få förmycket utav. 👍

Själv kör jag Hitachi/Hikoki i verkstaden och är rätt nöjd med dessa. Å hade det varit en Hikoki multivolt-såg, så skulle jag kanske vara frestad att åtminstone testa den mot min Husqvarna 540i XP.

Hikokis nuvarande batterisågar är enligt spec. mer av en lätt villasåg och är därför helt ointresant för mig. Ser inget behov av att ha en klenare såg än min 536 LiXP i skogen.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).