Motorsåg och handhållet

Dewalt motorsåg i skogen?

22 inlägg 2745 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dewalt motorsåg i skogen?

Badger  
#790343 Råkade snubbla över en dewalt batterisåg på bauhaus och blev nyfiken på om de kan vara nåt att ha i skogen. Enligt test så verkar Dewalten klå HVA och Stihl i sågprestanda. Dock oklart hur vikt och ergonomi är i skogsbruk eftersom Youtubarna bara sågar trissor.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790357 Det är väl bara att testa sågen och se om du gillar den. Särskilt om du redan har passande Dewalt-batterier hemma.

Extra svärdsmuttrar är ju bara att införskaffa, liksom ett kortare svärd och passande kedja, samt en riktig kombinyckel.

Sedan är jag tveksam till batterifackets design, som ser ut att kunna samla både skräp och snö. Att stoppa in batterierna från sidan (som på Husqvarnas bättre batterisågar) känns mer genomtänkt, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Badger  
#790366 Bara nyfiken i största allmänhet för jag har inte hört någon nämna Dewalt alls i skogen. Så funderade på varför. Det verkar vara en stark såg och om man som du säger har andra Dewaltsaker i redskapsboden är du ekonomiskt.

För egen del har jag ingenting Dewalt. Det är nästan det enda märket jag inte har faktiskt. Så det är osannolikt att jag skulle byta ut något mot det.

På tal om batteriplacering är ovan bra ur balanssynpunkt. Har liknande på Stihl och man kan sätta in olika storlekar utan att sågen blir obalanserad. Kan komma ner något barr, men om man skakar den upp och ner eller blåser lite så är det löst.

Som sagt lite nyfiken bara om det är en bra såg eller inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790390 Jag har heller inget DeWalt och har heller inga planer på att införskaffa denna såg.

Annars ska väl Dewalt vara rätt bra grejor i övrigt, så även sågen bör vara rätt ok. Men den kan ju vara mer tänkt för byggarbetsplatser och dylikt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Tralsmo  
#790392 Ja har inte heller någon batterisåg.

Men däremot har ja rätt några stycken andra handverktyg av dewalt.

Genom åren har ja haft många olika märken men sen ja gick över till dewalt har det aldrig varit nog åt krångel.
Det måste ju vara 12 år sen ja köpte första dewaltmaskinen å har inte kasserat ett enda batteri hitils.
Några laddare har strukit med å ficklampan har ja fått laga ett par gånger men den åker ju i golvet me jämna mellanrum.

Det är ju nästan så man blir sugen på å köpa en sån.

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790393 Trälsmo! Köp den och testa, vet ja. Skriv sedan en recension här på forumet! 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Tralsmo  
#790397
Niking skrev:Trälsmo! Köp den och testa, vet ja. Skriv sedan en recension här på forumet! 👍
/Niklas



Nu får vi hia oss lite Nicklas.
Ja har inte tittat på videon än.

Men ja ska kolla på den å överväga de.
Kruxet är bara att ja måste komma på nåt ja behöver den till.

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Badger  
#790400
Tralsmo skrev:
Niking skrev:Trälsmo! Köp den och testa, vet ja. Skriv sedan en recension här på forumet! 👍
/Niklas



Nu får vi hia oss lite Nicklas.
Ja har inte tittat på videon än.

Men ja ska kolla på den å överväga de.
Kruxet är bara att ja måste komma på nåt ja behöver den till.


Det verkar inte vara så dyr så om du är Dewaltägare och har Flexvolt batterier låter du som rätt man för sågen. Några träd har väl att fälla om du hänger här 😉 Fast jag håller med om att man inte ska rusa väg och köpa grejjer omotiverat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Elis76  
#790401 Min fru brukar säga till mig:

- För varje ny skjorta Du köper och hänger in i garderoben får Du kasta en gammal

Anlogin hänger ihop med att det är bättre att vara stadd vid kassan snarare än att köpa på sig inventarier som man egentligen inte behöver.

I övrigt kör vi DeWalt: skruvdragare, cirkelsåg, klyvsåg. Men sågarna vi använder i skogen är bensindrivna HVA. 😀

Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790405
Tralsmo skrev:Kruxet är bara att ja måste komma på nåt ja behöver den till.


Frugan vill säkert ha nytt kök med öppen planlösning, perfekt med batterisåg att riva med! 🙃

Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Tralsmo  
#790412 Vissa trådar utvecklar sig riktigt bra.
Det här verkar va en sån.

Återkommer senare me kommentarer.

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

anersimyra  
#790413 Lite lustigt att han i recensionen nämner att sågen kan stängas av under drift p.g.a att batteriet blir varmt. Batteridoktorn som finns på youtube skrattar ut biltema då de påstår att ett batteri under drift överhuvudtaget kan bli varmt..🤔

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790420 Inte alla har lika lätt att bli varma.
Det hänger lite på urladdning.
En av anledningarna det är intressant med kap/belastnings test.

Användarvisningsbild

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

anersimyra  
#790424 Batteridoktorn går igenom Biltemas manual över laddbara batterier och skrattar ut dem när de i manualen rekommenderar att man ska vänta en stund med att ladda ett nyss använt batteri då detta kan vara för varmt.. 🤣 batteridoktorn säger skrattande: Nej..nej..nej..Biltema!!.. 🤣 ett batteri blir aldrig varmt under drift, batterier blir enbart varma under uppladdning.. 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: Dewalt motorsåg i skogen?

Tralsmo  
#790425
Badger skrev:
Tralsmo skrev:
Niking skrev:Trälsmo! Köp den och testa, vet ja. Skriv sedan en recension här på forumet! 👍
/Niklas



Nu får vi hia oss lite Nicklas.
Ja har inte tittat på videon än.

Men ja ska kolla på den å överväga de.
Kruxet är bara att ja måste komma på nåt ja behöver den till.




Det verkar inte vara så dyr så om du är Dewaltägare och har Flexvolt batterier låter du som rätt man för sågen. Några träd har väl att fälla om du hänger här 😉 Fast jag håller med om att man inte ska rusa väg och köpa grejjer omotiverat.


Ja nu har ja tittat på videon.
Nog verkar den va intressant.
Säkert är de nog nått mygel me kedjorna för bensinsågar går nog inte så dåligt som visas i filmen.
Men batterisågen går ju hyfsat.
Blir däremot inte klok på vilka batterier de handlar om.
Det är ju rätt väsentligt för min del.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).