Motorsåg och handhållet

Utvärdering Cramer motorsågar

31 inlägg 3606 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#789971
Niking skrev:
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Cramer har om jag minns rätt riktigt lång garanti jämfört med HVA och Stihl. Hur som helst så gör placeringen av knappen mot ofrivilligt gaspådrag tillsammans med en design likt en ubåt att jag avstår från köp av den stora sågen.. 😮

"Design likt en ubåt!" :lol:
En sådan bild i huvudet av en motorsåg kunde bara komma från
en dykare, men det vet vi ju att "anersimyra" är :-bd


Cramerr-sågarna är kanske specidesignade för skötsel av tareskogar. Därav den ubåtsliknande designen. 😉
/Niklas
Så.

Vägde den andra sågen som är ubåtsklasssad, även om den inte är relevant nu. Husqvarna 365/372 med stora filtret och dubbla barkstöd 20" 3/8. 8,7kg.
Den är inte original effekten får anses ligga lite över 372 original så höftar på 4,3kw Men 365 original utan lullull borde hamna på 8kg och 3,4kw.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#789973 Nu till fakta.
Jag har nu vägt noggrant, får se om matten hänger med.

Cramer CS34 väger med stora batteriet och 15" 1,3 325 8,6kg.
Stihl Ms361 skulle med 15" 325 väga 8kg
Ett laminerat lättvikts 15" 1,3 325 som är standard i dag väger 1kg.
Ett solitt 18" 1,6 3/8 väger 1,5kg.

Så med 18" 3/8 skulle CS34 väga 9,1kg
Och ms 361 med 18" 3/8 väga 8,5kg.

Cramer CS34 är alltså 0,6 kg tyngre än en 12år gammal såg med samma effekt.
En 372:a med stora filtret fulla tankar utan svärd och kedja väger 7,4 en cs34 7,6. Men 372 har minst 4kw.
Inte så mycket att bråka om alltså.

Men om man måste släpa på den vikten så kulle jag välja 372 eller 361. Men jag skulle vilja testa en CS34 med åt minstånne 18" 3/8






Orsaken att jag läger den jämnföringen på/mot en Cramer är bara för att de är de enda som uppger effekt. Hade hva och Stihl också skrivit effekt och inte bara skrivit motsvarar X-cc hade jag såklart kollat upp dem med.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

jlhp  
#789996
Williamm skrev:Vägde den andra sågen som är ubåtsklasssad, även om den inte är relevant nu. Husqvarna 365/372 med stora filtret och dubbla barkstöd 20" 3/8. 8,7kg.
Den är inte original effekten får anses ligga lite över 372 original så höftar på 4,3kw Men 365 original utan lullull borde hamna på 8kg och 3,4kw.


Ska sluta efter det här men kunde bara inte låta bli: Cirka 40 år sedan, Partner 7000+, 3,5kW och cirka 7,6 - 7,7kg med halv tank och ett rejält 15" 1,5mm 3/8 svärd.

1674674372_7000pdata.jpg

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#790008
jlhp skrev:
Williamm skrev:Vägde den andra sågen som är ubåtsklasssad, även om den inte är relevant nu. Husqvarna 365/372 med stora filtret och dubbla barkstöd 20" 3/8. 8,7kg.
Den är inte original effekten får anses ligga lite över 372 original så höftar på 4,3kw Men 365 original utan lullull borde hamna på 8kg och 3,4kw.


Ska sluta efter det här men kunde bara inte låta bli: Cirka 40 år sedan, Partner 7000+, 3,5kW och cirka 7,6 - 7,7kg med halv tank och ett rejält 15" 1,5mm 3/8 svärd.

1674674372_7000pdata.jpg

Och 8kg med 18"

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

jlhp  
#790057
Williamm skrev:Nu till fakta.
Men om man måste släpa på den vikten så kulle jag välja 372 eller 361. Men jag skulle vilja testa en CS34 med åt minstånne 18" 3/8

Orsaken att jag läger den jämnföringen på/mot en Cramer är bara för att de är de enda som uppger effekt. Hade hva och Stihl också skrivit effekt och inte bara skrivit motsvarar X-cc hade jag såklart kollat upp dem med.


Det var väl det som var min tanke med jämförelsen med en 592 också (inte för att jag har eller någonsin kommer att ha en ;-) )

Jo effektuppgifter på elsågarna brukar ofta vara lite svårt att hitta, och ibland omöjligt. På enfasmaskiner är det nästan alltid bara upptagen effekt som anges och avgiven effekt får man bara gissa sig till, på dem brukar jag ha som tumregel att verkningsgraden oftast är något bättre än 50%.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790061 Enligt egen erfarenhet, så stämmer batterisågarnas kubikjämförande siffror rätt bra. Å det finns ju också en del jämförande kaptest på nätet också, som pekar i den riktningen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#790074
Niking skrev:Enligt egen erfarenhet, så stämmer batterisågarnas kubikjämförande siffror rätt bra. Å det finns ju också en del jämförande kaptest på nätet också, som pekar i den riktningen.
/Niklas

Stämmer.
Men jag väga inte lite på det helt. För elsågarna brukar ha annan svärd kedja än motsvarande bensinsåg. Vilket oftast bruka vara till elsågens fördel. (Min erfarenhet är ett batteri på 540 som tog slut väldigt fort tyckte jag) Den hade någon 325mini har jag för mig. Och vanlig 325 som 40cc sågarna brukar ha går tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790120
Williamm skrev:
Niking skrev:Enligt egen erfarenhet, så stämmer batterisågarnas kubikjämförande siffror rätt bra. Å det finns ju också en del jämförande kaptest på nätet också, som pekar i den riktningen.
/Niklas

Stämmer.
Men jag väga inte lite på det helt. För elsågarna brukar ha annan svärd kedja än motsvarande bensinsåg. Vilket oftast bruka vara till elsågens fördel. (Min erfarenhet är ett batteri på 540 som tog slut väldigt fort tyckte jag) Den hade någon 325mini har jag för mig. Och vanlig 325 som 40cc sågarna brukar ha går tyngre.


Det är ju helheten som räknas. Å de flesta motorsågar är ju anpassade till den kedja de levererades med och således producerar bäst med denna kedja.

Å f.ö. är det väl många bensindrivna 40-kubikare som går bäst på 3/8 hobby.

PS! Vad hade du för batteri till den 540iXP du testade?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#790123
Niking skrev:
Williamm skrev:
Niking skrev:Enligt egen erfarenhet, så stämmer batterisågarnas kubikjämförande siffror rätt bra. Å det finns ju också en del jämförande kaptest på nätet också, som pekar i den riktningen.
/Niklas

Stämmer.
Men jag väga inte lite på det helt. För elsågarna brukar ha annan svärd kedja än motsvarande bensinsåg. Vilket oftast bruka vara till elsågens fördel. (Min erfarenhet är ett batteri på 540 som tog slut väldigt fort tyckte jag) Den hade någon 325mini har jag för mig. Och vanlig 325 som 40cc sågarna brukar ha går tyngre.


Det är ju helheten som räknas. Å de flesta motorsågar är ju anpassade till den kedja de levererades med och således producerar bäst med denna kedja.

Å f.ö. är det väl många bensindrivna 40-kubikare som går bäst på 3/8 hobby.

PS! Vad hade du för batteri till den 540iXP du testade?
/Niklas

Jag körde med det största batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790126 Intressant, då @Anersimyra också kör med det största batteriet (BLi 300) på sin 540iXP och hävdar att det batteriet räcker klart längre än en tank på en bensinsåg av motsvarande storlek.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#790135
Niking skrev:Intressant, då @Anersimyra också kör med det största batteriet (BLi 300) på sin 540iXP och hävdar att det batteriet räcker klart längre än en tank på en bensinsåg av motsvarande storlek.
/Niklas


Batteriet räckte för mig motsvarande en halv tank. Och det fanns dåligt med vrid i sågen tyckte jag.
Jo, jag funderade på det. Men @Anersimyra kör 3/8p jag körde originalkedjan som var lite slö. Så enligt mig så beror det halvvägs på att kedjan är dålig.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790140
Williamm skrev:
Niking skrev:Intressant, då @Anersimyra också kör med det största batteriet (BLi 300) på sin 540iXP och hävdar att det batteriet räcker klart längre än en tank på en bensinsåg av motsvarande storlek.
/Niklas


Batteriet räckte för mig motsvarande en halv tank. Och det fanns dåligt med vrid i sågen tyckte jag.
Jo, jag funderade på det. Men @Anersimyra kör 3/8p jag körde originalkedjan som var lite slö. Så enligt mig så beror det halvvägs på att kedjan är dålig.

Tja, att en slö kedja sänker produktiviteten (och indirekt även batteritiden) är ingen nyhet.
Vässa kedjan ordentligt och gör om testet!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Williamm  
#790149
Niking skrev:
Williamm skrev:
Niking skrev:Intressant, då @Anersimyra också kör med det största batteriet (BLi 300) på sin 540iXP och hävdar att det batteriet räcker klart längre än en tank på en bensinsåg av motsvarande storlek.
/Niklas


Batteriet räckte för mig motsvarande en halv tank. Och det fanns dåligt med vrid i sågen tyckte jag.
Jo, jag funderade på det. Men @Anersimyra kör 3/8p jag körde originalkedjan som var lite slö. Så enligt mig så beror det halvvägs på att kedjan är dålig.

Tja, att en slö kedja sänker produktiviteten (och indirekt även batteritiden) är ingen nyhet.
Vässa kedjan ordentligt och gör om testet!
/Niklas

Nu hade den bara råkat blir kvar i kojan. Så jag tog chansen. Hade den haft kedja jag hade med fil för så hade jag filat den.
Men det får blir när det blir.

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790152 Bra, se bara till att ju redovisar det testet här på skogsforum.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utvärdering Cramer motorsågar

anersimyra  
#790283
1674911333_ddd18bd5-a5b1-41e1-9978-1635c5ad0547.jpeg
Batteritiden blir förstås längre med 325 mini än med en 3/8 picco. Men även med en 3/8 på sågen så blir drifttiden väsentligt längre än drifttiden på en bensinekvivalent såg med Bli 300 och Bli 200X..🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).