Motorsåg och handhållet

Vikten av Stihls svärd och kedjor

3 inlägg 1086 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vikten av Stihls svärd och kedjor

Badger  
#789464 Blev nyfiken på att byta svärd och kedja på min röj/gallingssåg när jag såg att de X-light ska väga 30% mindre. Ok, hur mycket är det tänkte jag och gick in på Stihls sajt för att se vikterna. Tji fick jag inte en enda vikt var redovisad. Så nyfiken som jag är plockade jag av två svärd för att jämföra.

14tum Rollomatic Mini E svärd (med drev) = 492 gram.
14tum Rollomatic Mini E svärd (med drev) + kedja 1,1mm = 620 gram.
Kedja 1,1mm 128 gram

14tum Rollomatic E svärd (med drev) = 582 gram.
14tum Rollomatic E svärd (med drev) + kedja 1,3mm = 752 gram.
Kedja 1,3mm 170 gram

Slutsats:
Skillnaden mellan E och Mini E svärden är alltså 90 gram.
Skillnaden mellan 1,1mm och 1,3mm kedja är alltså 50 gram.
Om de lättare svärden är 30% lättare(vilket antagligen inte gäller på de kortare varianterna) så kan man spara ca 200 gram på lättviktssvärd.

Jag är verkligen en vän av lätta prylar, men nu blev jag tveksam. Gör ett par hundra gram på cirka 6kilo fullutrustad såg någon vidare skillnad på en dag i skogen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vikten av Stihls svärd och kedjor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789482 Hur många drift timmar skiljer det på dem?
Skiljer det i produktion, slitage?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av Stihls svärd och kedjor

Badger  
#789494
Mange skrev:Hur många drift timmar skiljer det på dem?
Skiljer det i produktion, slitage?


Ja, det gör det för inget är helt nytt. Har ingen exakt koll på hur för loggar inte hur många timmar jag jobbar i skogen, men Minisvärdet och kedjan har använts ett par år till lätt röjning. Det med 1,3mm svärdet köpte jag i höstas. Så viktskillnaden hade varit lite mindre om båda varit helt nya för det lilla är mer slitet. Jag var inte vetenskaplig utan bara nyfiken på om det fanns mycket eller lite vikt att spara på lättviktssvärd.

Roade mig med att byta och sätta Minisvärdet på batterisågen(MSA220) nyss. Lyckades inte hitta någon info om det skulle passa eller ej, men det gick bra att sätta dit det och fungerade bra att fälla och kvista med det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).