Motorsåg och handhållet

Ladda i skogen

91 inlägg 11591 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789005
Helproffs skrev:Tack för svar, nä kylskåp och frys kombiskåp blir modernt, glömde nämnas att det är kombi men är väll värst när man laddar från ett batteri till annat i direkt krävande energi va ja förstår!?


Är det någon dag per vecka du tänkte vara där, eller några veckor i sträck? Jag hade kollat på ett mindre paket och ett elverk i nödfall. Ett 2kW Honda i en timme som laddar 24V systemet driver din kyl/frys i ett dygn och laddar ett par batterier.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789007
Niking skrev:Ja, går du från 12V eller 24V likström, via 240V växelström, till 36V likström, så blir det tyvärr en del energiförluster.

Blir kyl/frysskåpet 24V eller 240V?
/Niklas

240v har ja hört ska va mindre energi åtgång på,

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789009
Mangan skrev:
Helproffs skrev:Tack för svar, nä kylskåp och frys kombiskåp blir modernt, glömde nämnas att det är kombi men är väll värst när man laddar från ett batteri till annat i direkt krävande energi va ja förstår!?


Är det någon dag per vecka du tänkte vara där, eller några veckor i sträck? Jag hade kollat på ett mindre paket och ett elverk i nödfall. Ett 2kW Honda i en timme som laddar 24V systemet driver din kyl/frys i ett dygn och laddar ett par batterier.

Veckor så vill slippa elverk går hellre upp i anläggnings storlek men laddning av såg batterier blir ju inte kontinuerligt och har ju även kvar andra sågar så sitter ju inte låst av bara laddning isf, har erfarenhet av mindre solanläggning men det räcker bara till lyse å telefon så blir det investeringar så känns det bättre å ta i än att ångra sej sen,

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789010
Helproffs skrev:
Niking skrev:Ja, går du från 12V eller 24V likström, via 240V växelström, till 36V likström, så blir det tyvärr en del energiförluster.

Blir kyl/frysskåpet 24V eller 240V?
/Niklas

240v har ja hört ska va mindre energi åtgång på,


Ok! Här har du i alla fall ett 80W kyl-frys, som kan hantera spänning inom ett brett område https://solarlab-se.cdn.ampproject.org/ ... l-frys158l
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789013
Niking skrev:
Helproffs skrev:
Niking skrev:Ja, går du från 12V eller 24V likström, via 240V växelström, till 36V likström, så blir det tyvärr en del energiförluster.

Blir kyl/frysskåpet 24V eller 240V?
/Niklas

240v har ja hört ska va mindre energi åtgång på,


Ok! Här har du i alla fall ett 80W kyl-frys, som kan hantera spänning inom ett brett område https://solarlab-se.cdn.ampproject.org/ ... l-frys158l
/Niklas

Tack 👍 men jag kommer inte brådska blir förmodligen nästa år då jag kör på gas nu,

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789016
Helproffs skrev:Veckor så vill slippa elverk går hellre upp i anläggnings storlek men laddning av såg batterier blir ju inte kontinuerligt och har ju även kvar andra sågar så sitter ju inte låst av bara laddning isf, har erfarenhet av mindre solanläggning men det räcker bara till lyse å telefon så blir det investeringar så känns det bättre å ta i än att ångra sej sen,


Okej, då har du ju mer erfarenhet än vad jag har i alla fall. 😎 Jag hade nog inte tänkt så mycket på motorsågsbatterierna, hade varit mer orolig för kyl/frys och ev. vattenpump?

Har du någon maskin i närheten, typ traktor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789019
Mangan skrev:
Helproffs skrev:Veckor så vill slippa elverk går hellre upp i anläggnings storlek men laddning av såg batterier blir ju inte kontinuerligt och har ju även kvar andra sågar så sitter ju inte låst av bara laddning isf, har erfarenhet av mindre solanläggning men det räcker bara till lyse å telefon så blir det investeringar så känns det bättre å ta i än att ångra sej sen,


Okej, då har du ju mer erfarenhet än vad jag har i alla fall. 😎 Jag hade nog inte tänkt så mycket på motorsågsbatterierna, hade varit mer orolig för kyl/frys och ev. vattenpump?

Har du någon maskin i närheten, typ traktor?


Jag är inte något insatt i sågbatterier ska börja läsa på, men det lilla jag hitintills läst av er så verkar det ta tid med laddningen lr har ja helt missuppfattat det? Har elverk traktor fyrhjuling å bil på plats. Står ju att man ska kunna driva det typ vår till höst så det är nog ingen fara, mer fundersam när man ska ladda mer krävande, har drivit ett litet kylskåp på liten solcell och 120ah batteri under högsommar men då går det inte å ladda telefon samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789020
Helproffs skrev:
Niking skrev:
Helproffs skrev:240v har ja hört ska va mindre energi åtgång på,


Ok! Här har du i alla fall ett 80W kyl-frys, som kan hantera spänning inom ett brett område https://solarlab-se.cdn.ampproject.org/ ... l-frys158l
/Niklas

Tack 👍 men jag kommer inte brådska blir förmodligen nästa år då jag kör på gas nu,


Ok! Tänkte bara på att en inverter brukar dra en del ström på tomgång. Så att om kyl/frys går på likström 24/7 direkt från det stora batteriet, så behöver du kanske bara använda inverten när du väl laddar dina motorsågsbatterier och sedan stänga av inverten. På köpet kan du ju också komma ner i storlek (och pris) på själva inverten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789021 Angående laddtider så beror det ju på vilken laddare och vilka batterier du väljer.

Men Husqvarnas största klickbatteri (BLi 300 på 9.4 Ah) laddas fullt på ca 1 timme med QC 500 laddaren på ca 1 timme och ca 1,5 timme med QC 330. Husqvarna har f.ö. en utmärkt översiktstabell över sina batterier och laddare, med avseende på driftstid och laddtid.

Nu kör du ju Stihl, så det kan vara lite kortare laddtider där, om jag förstått SF recensioner av Stihls batteriverktyg rätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789025 Ja, eftersom jag är klen och vek så kör jag med Bli200 som väger mindre. De tar under timmen att ladda per styck med min snabbladdare.

https://images.duab.se/580087dd-cf6a-45 ... 422a29caa9

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

JörgenO  
#789035 Jag följer en Youtuber som bor i skogen o renoverar en stuga.
En av hennes sponsorer är ett företag som gett henne ett "batteridrivet elverk" som kan driva cirkelsågar etc. Man kan nog kalla det för ett stort batteri vilket kanske är en bättre beskrivning. Antar att det väger och tar plats som ett elverk. Kanske det kan vara en lösning?

Googlar man batteridrivna elverk kommer det upp en del förslag från 5000kr till 35000. Finns ett Ryobi på Jula för 15 000.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... rk-020512/
Såhär skriver de om batteriladdning (av andra Ryobibatterier)
Kan ladda fyra 36 V-batterier
Om du behöver ladda dina andra Max Power-batterier kan elaggregatet on board-ladda upp till fyra 36 V-batterier (1,7A sekvensladdning). Laddkabel medföljer.


Här är länk till det jag tror används av hon på Youtube (kostar 35 000)
https://www.dustinhome.se/product/50112 ... SnEALw_wcB


Såhär beskrivs de
Äntligen ett batteridrivet elverk! Portabel strömkälla för camping, läger, fotografering, stugor, arbetsplatsen eller andra aktiviteter där man inte vill vara utan el trots avsaknaden av elnätet. Med en maxkapacitet på 1800W så klarar den alla användningsområden som tidigare krävt ett elverk men i ett betydligt mer lätthanterat format och helt utan motorljud och avgaser. 230V, 12V och USB-uttag gör att den fungerar till alla typer av elektronik. Flexibla ladningsmöjligheter gör att den går ladda från elnät, bilen eller solpaneler.

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789040 Hmm, kände inte till det konceptet. Tack för tipset, skall kika runt lite...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

axwell  
#789054
Det borde det nog göra, givet att solpanelerna ställs upp med fri sikt mot solen.

Ty så vitt jag vet, så är solpaneler mycket känsliga för minsta skugga från t.ex. grenar och träd.

Det finns fall där i princip en hel solcellsanläggning har gått på sparlåga p.g.a. skuggan från en enda flaggstång. Efter att flaggstången flyttades (så att den inte längre kunde skugga solanläggningen) fungerade dock solanläggningen som tänk
t.

Så behöver det inte vara, då prioriterar inte anläggningen att delskugga kan förekomma.
Man måste kompromissa vid val av anläggningens funktioner.

Användarvisningsbild

Re: Ladda i skogen

Helproffs  
#789055 Då fick jag lite svar å mer funderingar och två varningar av #Torbjörn för en fråga om detta efter han städat av massa tjafs han var nog bara lite morgon trött sånt är livet 🙃

Avatar Fallback

Re: Ladda i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789065 Du får 👍 av mig i alla fall @Helproffs, tyckte det passade bra i denna tråden. Om det nu är värt något. 🙃

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).