Motorsåg och handhållet

Husqvarna 444

25 inlägg 3419 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

Williamm  
#788780
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
jannee skrev:Hur många hk utvecklade 444 fabriksny?
Många påstod att sågen inte alls var lika vass som 242, dessutom att den var väl tung att arbeta med.
Har själv aldrig ägt någon så vad vet jag, men hur som helst var både Jonserd och HVA väldigt bra sågar på den tiden, vibrerade "lite" men vad visste man då.
Stihlen var väl den vanligaste vid förfällning?

Är framförallt tung för den storleken.
Lite långsammare men mer bottenvrid än 242. Anpassar man kedjan efter sågen så blir det nog väldigt lika.
Men jonsered 535 klår båda i både vikt och effekt, drar 15" utan att gnälla.
Kommer testa 026 snart.
Min erfarenhet av att leka runt lite med olika för att testa. Inte någon långvarig huggning men någon av dem utom 535:an som varit reservsåg förra vintern.

En 444 med 15” håller man ju rakt ut från kroppen med ett enhandsgrepp i bakre handtaget.. 😀 apropå tunga sågar.. 😉

Kan man ju göra med en 254 18" också...

Men jämfört med andra sågar i samma cc-klass så är den bland de tyngre.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

anersimyra  
#788783
Alex Strömberg skrev:Äre de värt att fixa en 444 för se vad de hnadlar om? Alla delar är väl utgånga dock.

Vissa delar finns att köpa nytt, förgasardetaljer, bensintanklock, bränsleslang, oljetank/bensintankavluftning, kolvring, kolvbult, cylinderfotspackning, start/stopp knapp är några av dessa. Original Cylinder och kolv går att hitta på nätet men priserna är skrattretande höga. Övriga delar finns begagnat i överflöd..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

Williamm  
#788786
Alex Strömberg skrev:Äre de värt att fixa en 444 för se vad de hnadlar om? Alla delar är väl utgånga dock.

Bör gå att hitta en som bara behöver membran,någon packning och på sin höjd ring för att gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

anersimyra  
#788877 Vid introduktionen av 444:an 1980 så fanns förstås t.e.x HVA 240(40cc), 44 och jonsered 451(44cc) som samtliga vägde in på runt 6,5-6,7 kilo tankade och med 12-13” skärutrustning, och en 444 väger ca 6,6-6,7 kilo med 13.” De först nämnda sågarna gav runt 2,7 hp medans 444:an gav 3,0 hp jämnt. Om det överhuvudtaget fanns något annat märke som vid tiden gav 3,0 hp i viktklassen kan jag inte minnas..🤔men oavsett så är samtliga nämnda sågar små lätta modeller med en viktskillnad som är lika försumbar som den viktmässiga skillnaden mellan sågar med eller utan värme.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

Williamm  
#789006
anersimyra skrev:Vid introduktionen av 444:an 1980 så fanns förstås t.e.x HVA 240(40cc), 44 och jonsered 451(44cc) som samtliga vägde in på runt 6,5-6,7 kilo tankade och med 12-13” skärutrustning, och en 444 väger ca 6,6-6,7 kilo med 13.” De först nämnda sågarna gav runt 2,7 hp medans 444:an gav 3,0 hp jämnt. Om det överhuvudtaget fanns något annat märke som vid tiden gav 3,0 hp i viktklassen kan jag inte minnas..🤔men oavsett så är samtliga nämnda sågar små lätta modeller med en viktskillnad som är lika försumbar som den viktmässiga skillnaden mellan sågar med eller utan värme.


Har en 026 fån -85 som ger ca3,5 hk. och den känns lättare än min 444.

Men jag är inte så noga med årgångarna på sågarna som du som var med då är..

Räknar -70 -80 -90 gaska så grovt. 444 är väl lågiskt nog bättre än sina företrädare och sämre än efterföljarna.

Min 444 är -84 så då jämför jag med några år fram och tillbaka bland de jag har. Med det kanske blir fel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

anersimyra  
#789012
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Vid introduktionen av 444:an 1980 så fanns förstås t.e.x HVA 240(40cc), 44 och jonsered 451(44cc) som samtliga vägde in på runt 6,5-6,7 kilo tankade och med 12-13” skärutrustning, och en 444 väger ca 6,6-6,7 kilo med 13.” De först nämnda sågarna gav runt 2,7 hp medans 444:an gav 3,0 hp jämnt. Om det överhuvudtaget fanns något annat märke som vid tiden gav 3,0 hp i viktklassen kan jag inte minnas..🤔men oavsett så är samtliga nämnda sågar små lätta modeller med en viktskillnad som är lika försumbar som den viktmässiga skillnaden mellan sågar med eller utan värme.


Har en 026 fån -85 som ger ca3,5 hk. och den känns lättare än min 444.

Men jag är inte så noga med årgångarna på sågarna som du som var med då är..

Räknar -70 -80 -90 gaska så grovt. 444 är väl lågiskt nog bättre än sina företrädare och sämre än efterföljarna.

Min 444 är -84 så då jämför jag med några år fram och tillbaka bland de jag har. Med det kanske blir fel.

Jag pratar om de sågar som var tillgängliga de närmsta åren kring introduktionen av 444:an..🙂👍 Husqvarna var den överlägset vanligaste sågen bland både självverksamma och hos skogsbolagen. Jonsered och partner fanns förstås även de, men jämfört med Husqvarnas sågar så kändes de körmässigt som att köra en motoriserad legobit, vilket även torde gällt för stihls sågar. Vad gäller stihl 026 så vill jag minnas att det är en såg i 50cc klassen som introducerades 13 år (1993) efter 444:an..🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

Williamm  
#789017
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Vid introduktionen av 444:an 1980 så fanns förstås t.e.x HVA 240(40cc), 44 och jonsered 451(44cc) som samtliga vägde in på runt 6,5-6,7 kilo tankade och med 12-13” skärutrustning, och en 444 väger ca 6,6-6,7 kilo med 13.” De först nämnda sågarna gav runt 2,7 hp medans 444:an gav 3,0 hp jämnt. Om det överhuvudtaget fanns något annat märke som vid tiden gav 3,0 hp i viktklassen kan jag inte minnas..🤔men oavsett så är samtliga nämnda sågar små lätta modeller med en viktskillnad som är lika försumbar som den viktmässiga skillnaden mellan sågar med eller utan värme.


Har en 026 fån -85 som ger ca3,5 hk. och den känns lättare än min 444.

Men jag är inte så noga med årgångarna på sågarna som du som var med då är..



Räknar -70 -80 -90 gaska så grovt. 444 är väl lågiskt nog bättre än sina företrädare och sämre än efterföljarna.

Min 444 är -84 så då jämför jag med några år fram och tillbaka bland de jag har. Med det kanske blir fel.

Jag pratar om de sågar som var tillgängliga de närmsta åren kring introduktionen av 444:an..🙂👍 Husqvarna var den överlägset vanligaste sågen bland både självverksamma och hos skogsbolagen. Jonsered och partner fanns förstås även de, men jämfört med Husqvarnas sågar så kändes de körmässigt som att köra en motoriserad legobit, vilket även torde gällt för stihls sågar. Vad gäller stihl 026 så vill jag minnas att det är en såg i 50cc klassen som introducerades 13 år (1993) efter 444:an..🤔

Får gå ut och kolla . Är expert på att röra ihop årgångar...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

Williamm  
#789018 Är 95. Bladade ihop det ganska så bra där...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

Nyborg  
#789621 Har en 44 Practica också, passar väl här också i och med att den är snarlik. Fick igång den idag, SATAN vad den gick! Sackar inte där 242:orna och 346:an gör det... 💪 Ska byta koppling bara, ligger an vid broms. 444:an har jag nu bytt packboxar på, ska starta i morgon. De gamla var allt annat än följsamma. 😮

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 444

dysa  
#812674 Jeg har 3-4 HQ 44 og er enig at de er utrolig rapp og sterk...og veger lite..jeg kjør 20" går lett som bare det..Det er min favoritt sag,blandt de gamle motorsagene..Til daglig bruker jeg 353 med portet 346 syl..utrolig rapp og sterk blir som 560

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).