Motorsåg och handhållet

Bränsle motorsåg röjsåg?

22 inlägg 3661 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

jannee  
#789122 Kan i viss mån hålla med ovan, mackbensinen är inte som den en gång varit.
Har dock själv endast nyttjat vanlig bensin i snart 60 år och aldrig haft något bränslerelaterat problem.
Däremot har jag hört talas om de som bytt från handelsbensin till typ Aspen fått problem.
Om det sedan är handelsbensinen eller lösningsmedlet Aspen som orsakat problemen är jag oviss om.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Elis76  
#789123 Jag håller mig till mackbensin och håller med Janne.

När jag är i skogen vill jag producera, inte skruva.

Min 165r gick c:a 120 timmar i tung röjning sommaren 2022. 8-12 cm björk/asp i granställning på E95 soppa och tvåtaktsolja från OKQ8. Enda servicen var byte av en starthake, startlina och tändstift.

Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

tallen100  
#789131 Att bränslet är sämre nu än förr råder inget tvivel om, gäller både diesel och bensin.

Men att motorerna inte klarar mackbensinen avfärdar jag som svammel av dom som är "aspenfrälsta".
Har kört sågar, gräsklippare, moped, snöskoter, på vanlig 95/E10 mackbensin och nog har det fungerat utan något motorkrångel.
Allt startar och går även med gammal bensin i tanken 👍

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

anersimyra  
#789134
tallen100 skrev:Att bränslet är sämre nu än förr råder inget tvivel om, gäller både diesel och bensin.

Men att motorerna inte klarar mackbensinen avfärdar jag som svammel av dom som är "aspenfrälsta".
Har kört sågar, gräsklippare, moped, snöskoter, på vanlig 95/E10 mackbensin och nog har det fungerat utan något motorkrångel.
Allt startar och går även med gammal bensin i tanken 👍

Visst fungerar sågarna, och i övrigt andra motorer lika väl med macksoppan. Däremot så är avgaserna från macksoppan riktigt elaka..👹 i våras köpte jag för övrigt en gammal 44 som var tankad med gammal röd bensin, och utöver den goda lukten som gav rent nostalgiska 70-80 talsvibbar så fick jag omgående ”knallont” i skallen av ångorna som spred sig i hela källargången.. 😮 🤣

Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

jannee  
#789143 Gammal röd bensin = bensin med bly och vilka far inte illa av det.
Å andra sidan luktar avgaserna från modern bensin inte alls lika illa som den gamla "hederliga"
"Tror" att många gånger är det tvåtaktsoljan man blandar bensinen med som ger obehag.
En notering är:
ALLA som gått från mackbensin till Aspen säger att de numera inte har några problem med avgaserna.
De som håller fast med mackbensinen uppger också att de inga problem har.
Tydligen är vi väldigt olika funtade eller känsliga.
Har även hört att man INTE har märkt någon märkbar effekthöjning av sina sågar när de bytt bränsle.
"Tror" att dagens tvåtaktsmotorer är betydligt bränsleeffektivare än gårdagens = en bättre förbränning vilket också gör att avgaserna inte är lika irriterande.
På den gamla goda tiden brukade man kunna se eldgnistor från avgasröret (ljuddämparen) när det var skumt, detta upplever jag inte alls något från min 550 - trots macksoppa. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

tallen100  
#789144
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Att bränslet är sämre nu än förr råder inget tvivel om, gäller både diesel och bensin.

Men att motorerna inte klarar mackbensinen avfärdar jag som svammel av dom som är "aspenfrälsta".
Har kört sågar, gräsklippare, moped, snöskoter, på vanlig 95/E10 mackbensin och nog har det fungerat utan något motorkrångel.
Allt startar och går även med gammal bensin i tanken 👍

Visst fungerar sågarna, och i övrigt andra motorer lika väl med macksoppan. Däremot så är avgaserna från macksoppan riktigt elaka..👹 i våras köpte jag för övrigt en gammal 44 som var tankad med gammal röd bensin, och utöver den goda lukten som gav rent nostalgiska 70-80 talsvibbar så fick jag omgående ”knallont” i skallen av ångorna som spred sig i hela källargången.. 😮 🤣

Så känslig du är då 😮

Nej jag håller med att alkylaten är trevligare för näsan och därför använder jag ofta det i motorsågen.
Däremot i röjsågen när avgaserna går bakom ryggen så blir det vanligt mackbränsle som jag tycker sågen går något bättre på.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle motorsåg röjsåg?

Hodal  
#789191 Mygg, broms och knott är inget problem med mackbensin, men med alkylat i röjsågen kan de ibland attackera lite halvhjärtat, så nägon skillnad i avgaserna är det uppenbarligen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).