Motorsåg och handhållet

Lätt och smidig såg men som tål att användas !

30 inlägg 4783 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lätt och smidig såg men som tål att användas !

taxjagarn  
#787443 Hej forumister !

Vill ha lite synpunkter om införskaffande av en ny lätt smidig såg.
Har tagit över gården efter att min far gick bort i fjol och själv använder jag en Huskvarna Xp 550 till typ allt och är jätte nöjd med den.
Har ett gäng echo och stihl sågar i min ägo men ingen liten smidig.
Och till min stora glädje så är tjejen intresserad och vill vara med i skogen och hjälpa till.
Så i tisdag var vi på romantisk resa till Lantmännen maskin i Värnamo och provkörde drömmen till skog och gård.
Och idag var vi och inhandlade huggarbyxor och kängor, och hon skulle haft någon lätt och smidig såg.
Den såg som jag funderat över är Stihl 201 C-M bla, vad har ni att säga om den ?
Eller rekommenderar ni nåt annat ? MvH/Stefan



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787447 Själv gillar jag smidiga batterisågar, som t.ex. Husqvarnas 540i XP. Otroligt lättstartad och driftsäker!

Finns ju även lillebror 535i XP, som är lika lättstartad och ännu smidigare, men också betydligt klenare än 540i XP.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

alias  
#787451
taxjagarn skrev:Hej forumister !

Vill ha lite synpunkter om införskaffande av en ny lätt smidig såg.
Har tagit över gården efter att min far gick bort i fjol och själv använder jag en Huskvarna Xp 550 till typ allt och är jätte nöjd med den.
Har ett gäng echo och stihl sågar i min ägo men ingen liten smidig.
Och till min stora glädje så är tjejen intresserad och vill vara med i skogen och hjälpa till.
Så i tisdag var vi på romantisk resa till Lantmännen maskin i Värnamo och provkörde drömmen till skog och gård.
Och idag var vi och inhandlade huggarbyxor och kängor, och hon skulle haft någon lätt och smidig såg.
Den såg som jag funderat över är Stihl 201 C-M bla, vad har ni att säga om den ?
Eller rekommenderar ni nåt annat ? MvH/Stefan


Stihl 201 är en trevlig såg. Till grovt eller genomfruset virke tror jag att du föredrar 550:n, men i klenare huggning kommer 201:an till sin rätt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Granstorp  
#787452 Äger själv en 201:a och är nöjd! Till klenare bestånd och allmän vedhuggning är den perfekt!

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

taxjagarn  
#787455
Niking skrev:Själv gillar jag smidiga batterisågar, som t.ex. Husqvarnas 540i XP. Otroligt lättstartad och driftsäker!

Finns ju även lillebror 535i XP, som är lika lättstartad och ännu smidigare, men också betydligt klenare än 540i XP.
/Niklas


Hur länge klarar du dig på ett batteri ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787457 Ett batteri hugger ca 0,8 fub i granförstagallring med 535ixp.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

taxjagarn  
#787459
Mangan skrev:Ett batteri hugger ca 0,8 fub i grangallring med 535ixp


Går åt några batterier på en dag då ?
Har du så du kan ladda i traktorn eller har du batterier så det räcker hela dagen med dig ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787460 3 batterier (edit: BLI200) med mig, sen orkar jag inte mer :) Har med mig en 550xpg också, om jag mot förmodan känner att jag vill hugga in i det sista.
Senast redigerad av Mangan lör 07 jan 2023, 00:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

taxjagarn  
#787462
Mangan skrev:3 batterier med mig, sen orkar jag inte mer :) Har med mig en 550xpg också, om jag mot förmodan känner att jag vill hugga in i det sista.


Haha ja man är ju inte mer än människa 😀
Tack för bra svar 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Robur Clivus  
#787465 Kan bara instämma i ovan, 201 eller batterisåg räcker långt, 3 st 300 BLI batterier är alldeles tillräckligt för en glad amatör och lagom dagsverke. Bara lite frågande över prisutvecklingen på BLI300, gått från under 2000 sek/st till över 4000 sek/st, trots att batterikostnader går åt andra hållet, här behöver nog Husqvarna ta sig en funderare på vilket rykte de vill ha och om man vågar köpa deras batteriserier.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787466
taxjagarn skrev:
Mangan skrev:3 batterier med mig, sen orkar jag inte mer :) Har med mig en 550xpg också, om jag mot förmodan känner att jag vill hugga in i det sista.


Haha ja man är ju inte mer än människa 😀
Tack för bra svar 🙏


Vill bara tillägga att det är 3 st Bli200-batterier, @taxjagarn

Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787467 Batterier har blivit dyrare, även för biltillverkare. Brist på många ingående material. Vi får väl se vart det slutar.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

taxjagarn  
#787468
Mangan skrev:
taxjagarn skrev:
Mangan skrev:3 batterier med mig, sen orkar jag inte mer :) Har med mig en 550xpg också, om jag mot förmodan känner att jag vill hugga in i det sista.


Haha ja man är ju inte mer än människa 😀
Tack för bra svar 🙏


Vill bara tillägga att det är 3 st Bli200-batterier, @taxjagarn


Ja blir en hygglig investering, kanske 201:an är vettigare som läget är nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Robur Clivus  
#787469 Eller invänta Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smidig såg men som tål att användas !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787506
taxjagarn skrev:
Niking skrev:Själv gillar jag smidiga batterisågar, som t.ex. Husqvarnas 540i XP. Otroligt lättstartad och driftsäker!

Finns ju även lillebror 535i XP, som är lika lättstartad och ännu smidigare, men också betydligt klenare än 540i XP.
/Niklas


Hur länge klarar du dig på ett batteri ?


1-2 timmar, beroende på batteristorlek och typ av huggning, skulle jag säga.

Sedan kan ju batteriet även användas till många olika Husqvarna-maskiner. Jag har ju samma batterier till motorsåg, röjsåg, kedjeröjsåg, grästrimmer, gräsklippare, stångsåg, lövblås och häcksax.

När jag jobbar i skogen, brukar jag ha 4 st. BLi 200X-batterier, som sedan laddas vid hemkomst.

När jag jobbar runt husen, så blir det ofta att jag laddar fortlöpande. Inte sällan har jag då 1-2 batterier i snabbladdarna och 1 batteri i maskin.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).