Motorsåg och handhållet

Jonsered 510 SP förgasare

29 inlägg 3130 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786500
HåkanG skrev:Liten uppdatering. Funkade att knacka på övre vevhuset när jag höll i cylindern. Nästa steg är att klippa cylinderfotspackning och börja återmontera om Hylomar kommer imorgon.
Behöver även packningen mot ljuddämparen bytas?

Jag brukar inte byta dämparpackningen om jag inte har packningssats till den sågen. Vanligt packningspapper brukar inte tåla det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786532 Alla har tillgång till bra packnigsmaterial till dämpare. Man kan ta Cola burkar, mjölkförpackningar, mässings plåtbitar eller lite annat kreativt tänk.

Bara Det blir rätt och funkar så är allt tillåtet.
Men det är lite o hålla ordning på för det ska bli rätt.
Mått, temp, tålighet, rätt rörlighet, rätt spänning etc

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786535 Oftast är ju den avgaspackningen som är på sågen bra.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786564 Jag vill nog påstå att de äldre ofta är ok men de nyare är det inte så de lättare komprimeras och inte återfår rätt form.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786584 Jodåsåatt! Nu har jag återmonterat vevhus, klippt till en ny cylinderfotspackning, kommit ihåg att sätta dit kolven (men höll på att missa!) Sågen har bra komp så jag hoppas det är tätt. Tänkte efterdra pinnbultarna efter första varmkörning. Nu väntar jag på satsen med packningar till förgasaren.
Ett annat problem jag stötte på var ett brott på plasthandtaget, bifogar bild. Jag tror att brottet kommer att påverka hur sågen är att starta. Någon som har något tips? Jag testade att limma med Loctites plastlim men det höll inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

anersimyra  
#786591
HåkanG skrev:Jodåsåatt! Nu har jag återmonterat vevhus, klippt till en ny cylinderfotspackning, kommit ihåg att sätta dit kolven (men höll på att missa!) Sågen har bra komp så jag hoppas det är tätt. Tänkte efterdra pinnbultarna efter första varmkörning. Nu väntar jag på satsen med packningar till förgasaren.
Ett annat problem jag stötte på var ett brott på plasthandtaget, bifogar bild. Jag tror att brottet kommer att påverka hur sågen är att starta. Någon som har något tips? Jag testade att limma med Loctites plastlim men det höll inte.

Bocka till en plåt och nita eller skruva går snabbt och blir både billigt och hållbart..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786593 Smälta eller kemisk metall/epoxy funkar.
Vill du ha ett helt o kan hämta så är du välkommen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#786967 Nu har jag lagat handtaget med en del av en byggvinkel, kan nog funka. Nu ska jag montera förgasaren och har stött på problem. Gasreglagepinnen, den har jag haft ansluten i förgasaren, när jag sedan lirkar den på plats i handtaget så är handtaget i vägen för skruvarna till förgasaren. I vilken ordning ska sakerna monteras? Jag tog ju isär det på fel sätt genom att lossa insugsgummit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#786975 Handtaget sist.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

hva555  
#786983 Såg det där om avgaspackning. Det finns något som kallas klingerit, är billigt och till för just detta. Gjorde en till min 380cd.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787005 Klingerit är ett av många bra material till just detta. Vet inte om det får användas idag. Mitt lager räcker länge.
Fanns/finns mängder av olika täthet, tjocklekat etc...

Finns en uppsjö olika tillverknings namn och benämningar på dessa...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#787294 Märkte en grej när jag monterar förgasaren, bränsleslangen jag köpt går alltför lätt in i hålet till tanken. Mäter och ser att ytterdiametern är ca 5,2 mm och den gamla är 6,0mm. Satte den nya även ner till vevhuset, även om jag hade på Hylomar är väl risken att det inte blir tätt.
Skulle köpa ny slang i Husqvarnabutiken igår em, men de har stängt till måndag. Kollar Biltemas sortiment, men där står att artnr 52-476 kan användas för bensin och diesel, utanför tank.
Är det alltså en slang som inte kan användas i motorsågstanken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

HåkanG  
#787983 Någon som har någon idé var jag kan få tag på slang?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP förgasare

Williamm  
#787985 Hva åf Bör ha slang med rätt mått. Men antagligen inte i lager..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).