Det finns kedjemodeller som har 1,3 1,5 1,6 i spårvidd.
Ofta när det är modeller som skär smalare är de optimerade för mindre såg.
Inte alltid det skär bättre för det är smalt. Då hade bågsåg använts mer.
www.chainsawcollectors.se
anersimyra skrev:ElKenta skrev:Är det fördelar att fortsätta med 1,5mm bredd ist för 1,3mm? Förr eller senare behöver jag nytt svärd och har då 2 vägar att gå för mig som inte är ett proffs. Ser att 1,3 verkar mycket billigare (tunnare tål mindre eller...)
Jag vill minnas att jag enbart har slitit ut ett svärd i 1,3 mm, det vill säga att topptrissan höll hela svärdets livslängd. På de övriga svärden har topptrissan spruckit redan efter några få timmar, och chockerande nog så var det ett Tsumura light som höll sämst av svärden då trissan sprack redan första dagen.. 😮 Med andra ord ser jag ingen egentlig anledning att köra med annat än 1,5 mm trots att en 1,3 mm utrustning ger ett smalare sågskär.
Sture Andersson skrev:anersimyra skrev:ElKenta skrev:Är det fördelar att fortsätta med 1,5mm bredd ist för 1,3mm? Förr eller senare behöver jag nytt svärd och har då 2 vägar att gå för mig som inte är ett proffs. Ser att 1,3 verkar mycket billigare (tunnare tål mindre eller...)
Jag vill minnas att jag enbart har slitit ut ett svärd i 1,3 mm, det vill säga att topptrissan höll hela svärdets livslängd. På de övriga svärden har topptrissan spruckit redan efter några få timmar, och chockerande nog så var det ett Tsumura light som höll sämst av svärden då trissan sprack redan första dagen.. 😮 Med andra ord ser jag ingen egentlig anledning att köra med annat än 1,5 mm trots att en 1,3 mm utrustning ger ett smalare sågskär.
Tänkte höra med dig anersimyra , jag har dom senaste 20 åren bara kört med 1,3 kedjer , för jag fått lära mig att dom skär lättare .Men samtidigt tycker jag att det inte är problemfritt ,tycker 1,3 hoppar av mycket lättare än 1,5 .Så om det inte fins nån fördel annars varför köra med 1,3?
halvproffs skrev:Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Använder du svärdet istf brytjärn eller kil då förstår jag problemet med svärden. 😀
anersimyra skrev:halvproffs skrev:Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Använder du svärdet istf brytjärn eller kil då förstår jag problemet med svärden. 😀
Något haveri på ett 1,5 mm svärd har jag aldrig varit med om..🙂 däremot har samtliga 1,3 svärd jag använt havererat med undantag av ett st Oregon.. 😎
anersimyra skrev:halvproffs skrev:Jahadu Anders. Jag kommer inte ihåg att en topptrissa har havererat på ett svärd för 1,5mm kedja. Däremot 1,1mm har det gått några.
Något haveri på ett 1,5 mm svärd har jag aldrig varit med om..🙂 däremot har samtliga 1,3 svärd jag använt havererat med undantag av ett st Oregon.. 😎