Motorsåg och handhållet

Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

38 inlägg 6367 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#779686 Hej,

Min handlare hade Stihlkedja för 260 pix och den jag har nu är nästan ny på en äldre Husqvarna 240S .325 56DL 1,5mm, men vill ha ett par redo om man inte kan fila i skogen ed.

Hittade då Grimsholm som har 2 kvalitéer
där jag undrar om några av er testat dessa och kan dela sin erfarenhet att såga, fila, hantera, resultat etc.

Förstår att det beror på vad man sågar och hur men frågar o hoppas det framgår av svaren.

https://www.grimsholm.com/produkter/mot ... sagskedjor



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

jlhp  
#779693 Har bara erfarenhet av den "vanliga" 20" 3/8 1,5mm, Premium Cut = Semi-chiselkedja. En egen samt två andra användare. Skar inget vidare ny. De andra samma erfarenhet. Efter filning blev det ok. Kompisen tog dessutom ett par rejäla drag på underställningsklackarna och sen skar den utav h-vete! :-)
Min kedja var dock ett h-vete att fila, väldigt hård så svårt att få filen att bita. Ojämnt hårda tänder också, särskilt en tand var det helt omöjligt att få filen att bita på utan filen halkade bara hjälplöst och blev förstörd. Det var en Husqvarnafil som jag inte haft några som helst problem att fila andra kedjor eller klingor med, men nu är den alltså förstörd. Får försöka få tag på några billiga filar till den kedjan... På uppsidan verkar vara att den håller skärpan länge, även i jord och grus...
Jag köpte sen en Carltonkedja från Skogsverktyg, ungefär samma pris. Den funkar som kedjor brukar funka, däribland normalt att fila, så Grimsholmkedjan får bli reservkedja hädanefter.

Här var det en annan tråd med erfarenheter:
Grimsholm Green

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#779707 Tack!
Mycket utförligt och informativt.

Konstigt, jag sökte på Grimsholm i forum innan jag skapade min tråd utan träffar så jag la upp en egen, se där... datorer 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#779709 Både Grimsholm och Ratioparts saluför kedjor som påstås vara tillverkade av tyskt stål. Grimsholm uppger dessutom att detta tyska stål är av typen semi eller full chisel.. 🤣 Ratioparts skryter om kedjor med ”exeptionellt högt krominnehåll” vilket i praktiken betyder ett ovanligt tjockt kromlager, och detta framgår tydligt vid filning av en grimsholmkedja. Att man skulle importera tyskt stål till kina har jag väldigt svårt att tro på, däremot så kan de ju hävda att själva legeringen har sitt ursprung i Tyskland.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#779710 Jag kör med Grimsholm kedja och svärd sen ett år tibax på vedmaskinen och det har funkat bra
förutom att jag böjde ett svärd åt skogen så nu måste jag köpa ett par nya som reserv.
Köpte från rembutiken.se pga mindre än halva priset jmfr andra. 159kr för svärden och 99kr för kedjorna.

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#779713 Anersimyra

Ehh. Du menar att deras kedjor troligen är gjorda i Kina och därför så ojämna i kvalitén på tänderna i samma kedja och att det Tyska skulle få oss att tro det handlar om Tysk kvalitet eller...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#779720
ElKenta skrev:Anersimyra

Ehh. Du menar att deras kedjor troligen är gjorda i Kina och därför så ojämna i kvalitén på tänderna i samma kedja och att det Tyska skulle få oss att tro det handlar om Tysk kvalitet eller...?

Så tror jag att det ligger till. Kineserna tillverkar kedjor märkta Oregon och inte tusan anger de som saluför dessa kedjor att det är frågan om kinesiska kopior. Vad gäller de Ratiopartprylar som jag köpte så var det ingen dålig kedja, den hade däremot ett riktigt tjockt kromlager vilket gjorde den hårdfilad och någon riktigt bra skärpa var svårt att få till. Däremot var det laminatsvärd jag köpte riktigt bra..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

mojs63  
#779759 Har testat 10 st 87 dl 2mm på min JD Skördare ,skär skapligt men hoppar av ofta. Troligtvis pga
glappiga i nitarna, går att böja betydligt med i sidled än oregon.
Slutsats billigare än Oregon men kommer aldrig mer att köpa dem.

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

jlhp  
#780095
anersimyra skrev:Både Grimsholm och Ratioparts saluför kedjor som påstås vara tillverkade av tyskt stål. Grimsholm uppger dessutom att detta tyska stål är av typen semi eller full chisel.. 🤣 Ratioparts skryter om kedjor med ”exeptionellt högt krominnehåll” vilket i praktiken betyder ett ovanligt tjockt kromlager, och detta framgår tydligt vid filning av en grimsholmkedja. Att man skulle importera tyskt stål till kina har jag väldigt svårt att tro på, däremot så kan de ju hävda att själva legeringen har sitt ursprung i Tyskland.. 🙃


Köpte också en Ratiopartskedja tillsammans med Grimsholmkedjan. Ratiopartskedjan tyckte jag verkade betydligt bättre, i stort sett helt ok. Bättre skärpa ny och bättre att fila, så det kan jag tänka mig att köpa fler av (om priset är rätt). Sen är det viktigt att tänka på att det omdömet gäller EN enstaka kedja och för mig.

Tyskt stål från Kina, ha, ha, skulle gissa på att receptet på legeringen möjligen kan ha nåt med Tyskland att göra. Lite som att många produkter tillverkade i Kina är märkta "designed in Sweden" eller "designed in Japan" till exempel.

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

svampbob  
#780101
mojs63 skrev:Har testat 10 st 87 dl 2mm på min JD Skördare ,skär skapligt men hoppar av ofta. Troligtvis pga
glappiga i nitarna, går att böja betydligt med i sidled än oregon.
Slutsats billigare än Oregon men kommer aldrig mer att köpa dem.


Jag har också testat 2 mm skördarkedjorna. 3 av 4 gick av innan första slipningen. Det blir inga fler av dom.

Köpte ett 20 tums 3/8 svärd och det har funkat bra.

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780102 Ja ska man göra en bedömning må man nog kolla med fler men det lilla jag ska såga så blir det nog kvalitetskedjor med hjälp av era åsikter och har en tanke på denna 1,5mm.
Min handlare har inga lösa kedjor från Hqv 1,5 bara kit med svärd o 2 kedjor. Annars 1,3mm lösa kedjor Stihl.

Tänkte mig denna X-Cut

https://www.motorsågsbutiken.se/sv/mb/saw-chain-s35g-semi-chisel-32

Husqvarna
Artnr: 5856395-56
Sågkedja X-CUT S35G .325" 1,5mm 13"/56DL
Nu 183:- innan 261:-

och undrar om ni tror/vet om den passar min Hqv svärd professional 13" 1,5mm .325 som är nytt fast 100 år (farsan köpt på sig) där jag har en nästan ny 1,3mm kedja som jag tycker glappar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780104
ElKenta skrev:Ja ska man göra en bedömning må man nog kolla med fler men det lilla jag ska såga så blir det nog kvalitetskedjor med hjälp av era åsikter och har en tanke på denna 1,5mm.
Min handlare har inga lösa kedjor från Hqv 1,5 bara kit med svärd o 2 kedjor. Annars 1,3mm lösa kedjor Stihl.

Tänkte mig denna X-Cut
https://www.xn--motorsgsbutiken-mlb.se/ ... -chisel-32
och undrar om ni tror/vet om den passar min Hqv svärd professional 13" 1,5mm .325 som är nytt fast 100 år (farsan köpt på sig) där jag har en nästan ny 1,3mm kedja som jag tycker glappar.

Den kedjan passar och jag vill påstå att den är bäst på marknaden i sin kategori. Den är synnerligen välslipad direkt ur kartong och skär mjukt utan vibrationer trots att den är tämligen aggressiv.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780108 Kanon, tackar 😀
Är den filbar och bör jag köpa den lilla jiggen för att inte falla ner med filen och få lite stor kurva och tak på skäret, tänker på den lilla med rullarna och mall för ryttarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780112
ElKenta skrev:Kanon, tackar 😀
Är den filbar och bör jag köpa den lilla jiggen för att inte falla ner med filen och få lite stor kurva och tak på skäret, tänker på den lilla med rullarna och mall för ryttarna

Självklart är den filbar.. 👍 😀 angående mall så är det inget jag använder så det kan jag inte uttala mig om..👍

Avatar Fallback

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

fri  
#780119
ElKenta skrev: där jag har en nästan ny 1,3mm kedja som jag tycker glappar.


Du måste ha rätt bredd på kjedjan, till ett 1,5mm svärd ska du ha en 1,5 mm kjedja och inget annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).