Motorsåg och handhållet

Partner Allmän tråd vid renoveringar.

18 inlägg 3272 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mario 3120  
#779096 Jag har en Partner R 18 som jag köpte på en aktion i Bengtsfors i Dalsland kanske 20-25 år sedan. Gav 150 kr för den då. Ok fyllde med olja och bränsle få se vad jag har fått tag i...den startade. Partner R18 är en 55cc såg cylinder 44mm och slaglängd 36mm. Den fick komma till användning på den tiden men har varit bort glömd i många år. Men nu fick jag för mig att så att säga se om den Alltså renovering. Är det någon har som kan hjälpa mig med kulör när det gäller Partner gul. Kan det vara Signal gul RAL 1003 eller Trafik gul RAL 1023. Och sen var kan det man söka reservdelar till dom här äldre Partner maskinerna? Jag har aldrig haft tekniska problem med min R18. Ja visste inte vilken såg jag hade för nyligen när jag började forska lite. Var i Mölndal låg Partner fabriken föresten? Jag har ny medlem här i Skogsforum.se för jag behöver träffa mera Partner kännare om inte annat är det inte fel att veta saker. Som sakt Partner gul har väl inget att göra med ESAB gul...man kan aldrig vet hur saker ligger till. R18 skall ha ett Champion CJ7Y tändstift och "reservdelar online" hade detta plus en ny tändhatt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

totte  
#779097 Beror på vad du behöver för reservdelar. Förgasarsatser, bränsleslangar och sånt är inga problem, det är standardgrejor, liksom skärutrustning. Lager och tätningar finns också, det är standardimensioner. Annars är det begagnade grejor som gäller, att få tag i en donatorsåg t ex.

Om färgen kan jag inget.

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

jlhp  
#779628 Hej, kul att vi blir fler som håller på med Partnerkuber! :-)

Jag håller på med en R523 i tråd här på forumet. Har också en skuren R522 som jag ska försöka få ordning på igen.
Ingen aning om färgen, återkoppla gärna om du får klarhet i det.
Annars kan jag i stort sett bara instämma med Totte. Som du kan se i min R523-tråd så finns det ett litet aber med att byta vevhustätning på kopplingssidan om du behöver göra det. En hylsa som kan vara knepig att få av hel och som inte längre går att få tag i som reservdel. Jag kan mycket väl ha fel men har fått för mig att man åker på att klyva sågen för att komma åt vevhustätningen på svänghjulssidan på sågarna före 522/523, och då är det lämpligt att passa på och byta på kopplingssidan också.
Har sett att det verkar finnas lite delar här:

https://store.chainsawr.com/collections/partner

Ingen aning om hur det är att handla från dem, gissar att frakt mm gör att det blir lite dyrt. Antagligen ofta bättre att skaffa en reservdelssåg.
Senast redigerad av jlhp fre 18 nov 2022, 04:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

totte  
#779652 Nej, man behöver inte klyva sågen för att byta tätning på svänghjulssidan. Har bytt på min R19 utan att klyva.

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

jlhp  
#779694
totte skrev:Nej, man behöver inte klyva sågen för att byta tätning på svänghjulssidan. Har bytt på min R19 utan att klyva.


Ok, toppen! Jag läser och lär. Tack! :-)

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

PRN  
#781901 Sök lite på den utländska marknaden lustigt nog dyker det upp delar lite varstans lite som nya svampar lustigt är ett bra ord .
Kul med Renovering !

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mario 3120  
#781952 När det gäller kulören för Partner 60-70 tals sågarna. Så provar jag med RAL 1003, Signalgul. När det gäller grund inställning Tilotson HS förgasare i mitt fall på Partner R18. Här någon tillgång till Partners manual?
Annars säger Donny Walker i Canada att H 3/4 varv öppet från helt inskruvad. L 1 1/4 varv. Det är grund inställning.
H= Högfart= huvudmunstycket. L= Luftskruv= gasrespons från tomgång. När det gäller inställning av förgasaren så skriver jag inte nu om detta. Utan det finns filmer på You Tube bland annat Donny Walker. Han nämner inte direkt någon såg utan pratar förgasare Tilotson även Walbro. Bytt bensin filter som sitter i tanken sug filter. Kolla att avluftningen av tanken fungerar. Nya slangar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#781958
Mario 3120 skrev:Annars säger Donny Walker i Canada att H 3/4 varv öppet från helt inskruvad. L 1 1/4 varv. Det är grund inställning.
H= Högfart= huvudmunstycket. L= Luftskruv= gasrespons från tomgång. När det gäller inställning av förgasaren så skriver jag inte nu om detta. Utan det finns filmer på You Tube bland annat Donny Walker. Han nämner inte direkt någon såg utan pratar förgasare Tilotson även Walbro. Bytt bensin filter som sitter i tanken sug filter. Kolla att avluftningen av tanken fungerar. Nya slangar...

Partner: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=171
Förgasare: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... .php?f=394

Fråga Donny vad han menar med luftskruv och var den luften ska gå nånstans?

Jag brukar ha HS ett varv ut på både Högfart och LÅGFARTS krets. Startar den inte och går på det så är nåt fel.
När den går igång så justeras den lite bättre så den presterar rätt.
T = Stopplägesskruv för spjällaxel ger tomgångsvarv.

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mario 3120  
#781983 Det finns en luft kanal till lågfarts munstycket som är ställbart via L skruven. Lågfart= luft genom strömning i förgasaren då gasspjället styr luft/bränsle tillförseln. Över halvgas om jag minns rätt är det huvudmunstycket som tar över som bränsle leverantör. Alla munstyckena jobbar med ejector/venturi principen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mario 3120  
#781984 H=högfart är fel uttryck utan det är ett ställbart huvudmunstycke. H= Huvudmunstycke som styr högfarts egenskaperna på förbränningsmotorn. Luftbränsle förhållandet är det man påverkar med ställskruvarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

totte  
#781990
Mario 3120 skrev:Det finns en luft kanal till lågfarts munstycket som är ställbart via L skruven.


Nej, det finns inte någon luftkanal till L-munstycket, bara en bränslekanal.

På andra typer av förgasare, t ex en del äldre bilförgasare finns det luftskruv för reglering av tomgången men det finns inga luftskruvar på de vanliga motorsågsförgasarna t ex Tillotson HS, Walbro HDA och liknande. Både L och H är bränslenålar, inget annat. L levererar bränsle på tomgång och vid första fasen av acceleration vid gaspådrag. Vid högre varv regleras bränslet i första hand av H-nålen. Nålarnas inställning påverkar varandra i någon mån.

H = High speed mixture screw. L = Low speed mixture screw

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mario 3120  
#782705 Det blev inköpt en till Partner idag en R 19 med original typen Partner svärd och handskyddet löst på handtaget. Luftfiltret är klädd med någon typ av filtduk. På R 18 sitter det en fin maskigt plast nät. Kedjekåpan är samma som R 18. Ingen handtags värme finns. Säkerhets gashandtag sitter på sågen. Har inte provstartat vid hämtning kommer från ett dödsbo.

Har någon hittat dekaler till Partner? Jag tänker "R 18" och nu "R 19" plus varnings texten " Använd hörselskydd...."

https://www.sugarcreeksupply.net/collec ... 5877285947

denna har jag hitta. Tror att det finns en dekal till startkåpan "R 22" på den sidan. Även till andra motorsågs tillverkare finns det lite dekaler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

jlhp  
#790157 Kompisen har låtit R522 duellera mot Husqvarna 254. Helt ovetenskapligt utan tidtagning och med olika kedjor så en skyffel salt för resultatet.

Ingen klar vinnare i kapning. 254an varvar mer och lever på det, Partnern lever mer på vridet och stora spån från grövre kedja. Partnern blir inte lika varm och sliter inte så den kanske håller bättre i längden för vedkapning? 254 är väl minst 1 kg lättare? Tycker ändå det är rätt häftigt att en gammal Partnerkub med rötter från 60-talet hänger med så pass bra ändå!

@Mario 3120, hur går det med dina renoveringar?

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Alex Strömberg  
#790160
jlhp skrev:Kompisen har låtit R522 duellera mot Husqvarna 254. Helt ovetenskapligt utan tidtagning och med olika kedjor så en skyffel salt för resultatet.

Ingen klar vinnare i kapning. 254an varvar mer och lever på det, Partnern lever mer på vridet och stora spån från grövre kedja. Partnern blir inte lika varm och sliter inte så den kanske håller bättre i längden för vedkapning? 254 är väl minst 1 kg lättare? Tycker ändå det är rätt häftigt att en gammal Partnerkub med rötter från 60-talet hänger med så pass bra ändå!

@Mario 3120, hur går det med dina renoveringar?

En 254 håller nog tills skogen är slut om allt den gör är ved.

Användarvisningsbild

Re: Partner Allmän tråd vid renoveringar.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790161 Vedbacken är tuffare för såg än skogen.

De där kuberna är det många som kört och de är bra på vedbacken. De blir varma de med när de belastas lite mer.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).