Motorsåg och handhållet

Vinkel svärdsinfästning

3 inlägg 327 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinkel svärdsinfästning

Joem  
#778631 Hej på er,

Har innan alltid åkt ner till min lokala maskinuthyrare när jag behövt ta ner träd. Är långt ifrån proffs, men har blivit mer och mer på senare tid, så går i köp-tankar. Vet vad jag är van vid och vad det antagligen kommer bli, så inte där min fråga/diskussion ligger.

Men, när jag sökt runt, har jag sett att man ofta sätter svärdet i en vinkel så att det pekar lite lätt uppåt. Detta tenderar att synas mer på "proffs-sågar" än enklare varianter. Bifogar bild på MS881, då jag tycker att det syns väldigt väl på denna. Finns det någon funktion i att göra detta, förutom att kedjan potentiellt läggs i mindre skit osv? Frågan är väl om det finns någon faktisk fördel i själva sågandet? Kan inte hitta något om detta när jag söker, plus att varken Husqvarna eller Stihl nämner något om det. Kan det vara så simpelt att det endast är för att hålla borta kedja och svärd från skit på marken?

Allt gott!

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinkel svärdsinfästning

Klyv Bixby  
#778667 Om du kollar på bilden jag bifogat så är underkant av svärdet i linje med fällsiktet och i 90˚ på andra ledden. Skulle tro att vinkeln du pratar om bla är för att slippa skämma en nyslipad kedja redan när man ställer ifrån sig sågen

Re: Vinkel svärdsinfästning

alias  
Klyv Bixby skrev:Om du kollar på bilden jag bifogat så är underkant av svärdet i linje med fällsiktet och i 90˚ på andra ledden. Skulle tro att vinkeln du pratar om bla är för att slippa skämma en nyslipad kedja redan när man ställer ifrån sig sågen

Jag hade förutsatt att ergonomin vid bl.a. kvistning, när man avlastar framkanten på sågen på stammen, vägt tyngre än hur sågen står på backen.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).