Sida 3 av 4

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 10 nov 2022, 22:03
av anersimyra
Mangan skrev:Okej, jag trodde de gjorde alkylat hos Aspen? Vad gör de annars, blandar i färg och häller på dunk??

Det här bolaget har legofyllt alkylat åt andra bolag i många år..🙂👍. https://bestfuel.se/om-oss/

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 10 nov 2022, 22:20
av anersimyra
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Okej, jag trodde de gjorde alkylat hos Aspen? Vad gör de annars, blandar i färg och häller på dunk??

Det här bolaget har legofyllt alkylat åt andra bolag i många år..🙂👍. https://bestfuel.se/om-oss/

Och här kan vi se att bolaget Bestfuel som tydligen legofyllt alkylat åt andra bolag sedan 80 talet numera heter STARTA.. 😀 https://hagmansnordic.com/sv/starta/

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: fre 11 nov 2022, 10:47
av Mangan
Jag undrar fortfarande vad de gör i Aspens fabrik som lantmännen äger. Jag trodde de gjorde alkylat där

https://www.gronytekontakt.se/reportage ... USA-pa-tur!

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: fre 11 nov 2022, 12:21
av ujja
Affärsmodellen för alkylat verkar vara att du startar ett varumärke och sedan köper du tjänsten att blanda alkylat från ett företag, det företaget importerar råvaran, blandar och förpackar.

Aspen var väl det första svenska varumärket och om min googling stämmer så hanterade företaget Lefab blandning och förpackning för Aspen från början. Jag vet inte om dom fortfarande gör det.

Lefab ingår idag i Hagmanskoncernen och det gör även varumärket Starta så Starta blandas sannolikt av Lefab.

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: fre 11 nov 2022, 14:34
av Mange
Även om en fabrik gör olika produkter, kan det skilja rejält mellan dessa produkter.

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tis 15 nov 2022, 22:59
av Elfving
Fick en dunk Starta 2t alkylat. Tankade sågarna, och de var helt omöjliga att starta. Tänkte att inte tusan har de havererat båda två samtidigt? Tömde tanken och fyllde med Aspen från en "känd" dunk. Startade och gick som vanligt. Det borde inte behöva vara så här, kan ju hålla med om att det rimligen är samma innehåll i dunkarna men i mitt fall funkade det inte alls. Kanske helt enkelt en dålig batch? Det slutade med att jag körde upp Startabränslet i en briggsmotor som fick 50% färsk 95 oktan från mack. Då gick det att köra slut på dunken utan problem.
Lärpenningen är att det inte är lönt att köpa alkylat på Jula, dyrare och en risk jämfört med 25 liters dunk Aspen hos oljesäljaren.

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tis 15 nov 2022, 23:51
av anersimyra
Jag har en Bauer kompressor med en Honda bensinmotor som plötsligt vägrade starta. Jag lämnade in den till Granzow som påstod att vattenavskiljaren behövde luftas mellan varje drag i snöret som inte resulterade i att motorn startat. Kompressorn var dock fortsatt extremt svårstartad varför jag lämnade den till en Hondaspecialist som var säker på att startproblemet berodde på att det var dålig effekt i den 4T Aspen som jag tankat. Jag bytte till 95 och kompressorn sparkade till slut igång och gick därefter som vanligt. Då handelsbensin är direkt olämplig i en kompressor avsedd för andningsluft så slog jag åter i Aspen från den 25 litersdunk som jag tidigare tankat ur. Kompressorn startade direkt och har därefter gått problemfritt på alkylat och då företrädesvis alkylat från jula och OKQ8..🙂

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: ons 16 nov 2022, 00:02
av Elfving
anersimyra skrev:Jag har en Bauer kompressor med en Honda bensinmotor som plötsligt vägrade starta. Jag lämnade in den till Granzow som påstod att vattenavskiljaren behövde luftas mellan varje drag i snöret som inte resulterade i att motorn startat. Kompressorn var dock fortsatt extremt svårstartad varför jag lämnade den till en Hondaspecialist som var säker på att startproblemet berodde på att det var dålig effekt i den 4T Aspen som jag tankat. Jag bytte till 95 och kompressorn sparkade till slut igång och gick därefter som vanligt. Då handelsbensin är direkt olämplig i en kompressor avsedd för andningsluft så slog jag åter i Aspen från den 25 litersdunk som jag tidigare tankat ur. Kompressorn startade direkt och har därefter gått problemfritt på alkylat och då företrädesvis alkylat från jula och OKQ8..🙂

Kul att du fick fart på den.
En sak jag tagit fasta på, häll aldrig bort bensin som inte funkar - späd ut den med färsk 95 oktan istället och förbruka direkt. Tydligen behövs inte mycket för att förbättra tändvilligheten (oktantalet?) och man slipper deponera bensin.
Alkylat säljs med argumentet att den inte åldras så jag vet inte varför det ens kan bli så här. Fel från tillverkning?

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: ons 16 nov 2022, 00:28
av anersimyra
Elfving skrev:
anersimyra skrev:Jag har en Bauer kompressor med en Honda bensinmotor som plötsligt vägrade starta. Jag lämnade in den till Granzow som påstod att vattenavskiljaren behövde luftas mellan varje drag i snöret som inte resulterade i att motorn startat. Kompressorn var dock fortsatt extremt svårstartad varför jag lämnade den till en Hondaspecialist som var säker på att startproblemet berodde på att det var dålig effekt i den 4T Aspen som jag tankat. Jag bytte till 95 och kompressorn sparkade till slut igång och gick därefter som vanligt. Då handelsbensin är direkt olämplig i en kompressor avsedd för andningsluft så slog jag åter i Aspen från den 25 litersdunk som jag tidigare tankat ur. Kompressorn startade direkt och har därefter gått problemfritt på alkylat och då företrädesvis alkylat från jula och OKQ8..🙂

Kul att du fick fart på den.
En sak jag tagit fasta på, häll aldrig bort bensin som inte funkar - späd ut den med färsk 95 oktan istället och förbruka direkt. Tydligen behövs inte mycket för att förbättra tändvilligheten (oktantalet?) och man slipper deponera bensin.
Alkylat säljs med argumentet att den inte åldras så jag vet inte varför det ens kan bli så här. Fel från tillverkning?

Nja, kolla gärna in på t.e.x startas hemsida, där beskrivs hur man kontrollerar varje leverans av alkylat innan och efter att den blandats med olja. Därefter tappas blandningen upp på dunk eller fat som märks upp med det varumärke den ska saluföras under. Att något av de bolag som importerar alkylat skulle leverera ett undermåligt bränsle till sina kunder är nog i det närmaste uteslutet då varje batch kontrolleras noga innan leverans. I en facebookgrupp hävdade en medlem i våras att stihl hade levererat en 2T alkylat som i själva verket var en 4T alkylat då ett flertal av hans sågar skar som tankats ur dunken. Han skickade bränslet på test men därefter blev det tyst om saken i gruppen..🤔 lik mitt kompressorproblem, som i själva verket var ett startprocedurfel så berodde skärningarna på sågarna på något helt annat än bränslet..🙂

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 17 nov 2022, 18:09
av knaggen
Testade dom flesta märkena under 2020 då röjsågen gick skit dåligt det gick inte att få den att varva med olika fabrikat av alkylat bensinen.
Det bytes förgasare och tändning i en ny röjsåg men det sket sig den gick lika dåligt helt orkeslös bytte till vanlig 98+ olja och vad händer jo den börjar att uppföra sig som den skall genom att börja varva så man får upp mellanregistret för får man inte varvet i sågen så brölar den som en kåt älg och orkar inte över 8000 varv.
Men rev sågen under 2021 och upptäckte att ringarna är slitna vid utblåset och det tyder på taskigt med olje inblandningen från alkylat soppan för 98 gick på 3% så det är troligen räddningen från total haveri .

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 17 nov 2022, 18:15
av Mange
Testa bränslen görs nog bättre med nya grejer.
Svårt att påvisa vad som ger vilket resultat annars.
Det där med att skufta bränslen i samma maskin får många strul av.

Bättre o hålla sig till det man tycker funkar bäst.

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 17 nov 2022, 20:03
av anersimyra
Nojar man över biologiskt nedbrytbar 2T olja så blir Startas alkylat med 2,5% oljeinblandning det självklara valet då de valt en olja som endast delvis är biologiskt nedbrytbar. Starta blandar alltså olikt de övriga bolagen in en fossil petroleumolja i sitt alkylat..🛢🙂

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 17 nov 2022, 20:17
av Alex Strömberg
anersimyra skrev:Nojar man över biologiskt nedbrytbar 2T olja så blir Startas alkylat med 2,5% oljeinblandning det självklara valet då de valt en olja som endast delvis är biologiskt nedbrytbar. Starta blandar alltså olikt de övriga bolagen in en fossil petroleumolja i sitt alkylat..🛢🙂

Vad innebär "biologisk nedbrytbar olja"? Är de ett annat namn för syntet? Är de sämre för motorn? Är de JASO FD klassningen?

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 17 nov 2022, 22:00
av anersimyra
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:Nojar man över biologiskt nedbrytbar 2T olja så blir Startas alkylat med 2,5% oljeinblandning det självklara valet då de valt en olja som endast delvis är biologiskt nedbrytbar. Starta blandar alltså olikt de övriga bolagen in en fossil petroleumolja i sitt alkylat..🛢🙂

Vad innebär "biologisk nedbrytbar olja"? Är de ett annat namn för syntet? Är de sämre för motorn? Är de JASO FD klassningen?

Biologiskt nedbrytbara oljor består av både naturliga och syntetiska estrar. Alla bränslen och oljor som säljs i landet torde uppfylla SS förutom Jaso, fd m.fl.

Re: Det här med bensinmärke...

Postat: tor 17 nov 2022, 22:34
av Mange
Esteriska oljor finns det få med kvantiteter.
Recin olja är det finns god tillgång till