Motorsåg och handhållet

Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

18 inlägg 4166 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Peol86  
#777785 Ok, det finns även med i reservdelslistan till 540i (på maskinklippet). 🙂

Husqvarna motorsågar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841951 Hur har det gått?

Min 535i kom med 3/8 mini från fabrik. Har haft problem med kedjehopp på både HVAs medföljande svärd och Oregons motsvarighet. De har varit 7-tandade noshjul. I helgen tröttnade jag och köpte ett HVA X-force 14" 3/8 mini 1,3 mm i 14 tum.

https://www.husqvarna.com/se/svard/svar ... =582207652

Kör med Oregon 91 vxl (Versacut tror jag den heter?)

Mycket nöjd, känns mycket säkrare (att det inte hoppar) och det går tom att göra instick numera. Tror det var just trubbigare nos som gör skillnad. Det går säkert lika bra med motsvarande Oregon svärd, 140sxea095. Lite tyngre, och kanske lite segare men bättre att kvista med.

Användarvisningsbild

Cunningham  
#841961 Min 540 iXP började kedjan kliva av allt mer 1.1 mm spårvidd. Att problemet ökade tror jag har med att svärdets spår tappade formen efter alla kedjehopp. Så jag köpte Hqv drev 3/8 " med 6 tänder samt Hqv 14 " 3/8 mini 1,3 svärd och även Hqv kedja X-cut S93G. Köpte grejarna i slutet av oktober och han köra en månad innan det kom 100 cm snö. Men under den månaden kanske 4 helgdagar så höll sig kedjan i spåret. Röjde i 12 år gammal ungskog. Inte använt batterisågen sedan dess. Fortfarande mycket snö. Men kört ut på skarsnön en del träd som har passerat bäst före datum. mha min 020 som går mycket bra efter byte av mjukdelar i förgasaren och slangar luft/bränsle.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).