Motorsåg och handhållet

Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

16 inlägg 2643 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Cunningham  
#777730 Hej.
Har haft min batterisåg i 2 år och är väldigt nöjd med den. Men får ibland problem med att kedjan kliver av svärdet på undersidan, typ vid kåpan för kedjesträckningen. Använder den främst vid 2ndra röjning och underröjning, när man inte sågar hela tiden. Har lärt mig att när jag kapar med skjutande kedja så händer det nästan aldrig. När kedjan kliver av är det nästan alltid vid kvistning av klen gran (kvistarna som jvls). Har 14 tums svärd och 1,1mm spårvidd. Är det någon som provat att byta till 1,3mm spårvidd ? Ska visst vara mindra problem då ! Tänkte prova med 13 tums svärd och 1,,3 mm.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777731 1,3 mm 3/8" lopro ska fungera bra, enligt @Anersimyra. Dock krävs nytt drev, nytt svärd och givetvis ny kedja.

Troligtvis värre med 1,3 mm 0.325", då det är ett annat svärdsfäste på Husqvarnas bensindrivna 50-kubikare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Cunningham  
#777732 Är det en OREGON kedja ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777733 Passande 1,3 mm 3/8 lågprofil-kedja finns väl hos flera tillverkare, skulle jag tro. Inte bara Oregon och Husqvarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

anersimyra  
#777734 Man får byta till ett 3/8 drev som finns som tillbehör till den billigare batterisågen. Kedjan jag kör med för tillfället är en Oregon 91 vxl..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Cunningham  
#777752 Vilket typ av svärd ska man använda ? Minskar problemet med urspårning ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777755 Ett svärd med Oregon A095 svärdfäste.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

anersimyra  
#777756
Cunningham skrev:Vilket typ av svärd ska man använda ? Minskar problemet med urspårning ?

En klenare kedja hoppar lättare ur än en grövre dito så svaret är, ja..🙂👍 själv köpte jag ett SugiHara vilket lär hålla en stor del av sågens livslängd.

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Cunningham  
#777761 Såg i en annan tråd vilket drev (typ artikelnummer) som kan användas. Kedjan skriver du Oregon 91 vxl är det den jag finner vid sökning som heter Duracut 91 vxl 1,3 3/8 och svärdet, ett SugiHara men vilket av dessa passar till 540 iXP

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

anersimyra  
#777767
Cunningham skrev:Såg i en annan tråd vilket drev (typ artikelnummer) som kan användas. Kedjan skriver du Oregon 91 vxl är det den jag finner vid sökning som heter Duracut 91 vxl 1,3 3/8 och svärdet, ett SugiHara men vilket av dessa passar till 540 iXP

Det borde framgå till vilka olika sågar svärden passar. Kolla med skogsverktyg.se för där anges i vart fall detta..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

anersimyra  
#777768 https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-s ... 8-x-1-3mm/ Här har du passande svärd..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Cunningham  
#777773 Ok tack för alla svar o klargöranden. Ska försöka (för mig själv) klargöra vad som behöver inköpas,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

anersimyra  
#777775 Numera verkar det finnas två olika drivhjul till 540i vilket inte var fallet när jag köpte min såg. https://www.manualslib.com/manual/22697 ... e=3#manual

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

Peol86  
#777777 Här finns bild med artikelnummer på 3/8 drev:

Peol86 - Motoreffekt hva 540i XP?

Användarvisningsbild

Re: Byte av spårvidd Husqvarna 540 iXP

anersimyra  
#777780 Det drevet är till 535 och har en märkbart mindre diameter än 325 minidrevet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).