Motorsåg och handhållet

Tips på olja?

41 inlägg 5594 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777965 Sist jag provade blandad olja tyckte jag det var rätt kass. Minns det var dyrare än ren raps.

Det är rätt många nu som kör raps härikring.
De flesta kommer hut då och då.
Väntar med spänning o få se nån som sitter fast.
Brukar hitta rapsolja lite billigare i alibabbas affär. Under 20kr.
22kr litern var det sist jag köpte på Willys.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Erre  
#778033
Mange skrev:Det är rätt många nu som kör raps härikring.
De flesta kommer hut då och då.
Väntar med spänning o få se nån som sitter fast.

Rätt inställning.
Forumet är ju till för att vi alla ska dela med oss av våra erfarenheter.
Om en person ska stå över det faktumet och alltid ha rätt i sin syn så faller det ju lite.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778048 Lidl har rea, "bara" 23:87/l (ink moms då) för 7,5 liter nästa vecka.

Minns rapsoljan kostade 15 kr i literflaskor för inte många år sedan.

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778053 kör bara på hydraulolja, dvs gammal utbytesolja funkar finfint. och det är till 80% bara vegolij.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Camaro1969  
#778060 Det blir gammal hydraulolja för mig med så dort man bytt i nån maskin😃

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778064
Sture Andersson skrev:
Lueri skrev:
Erre skrev:Mineral sågkedjeolja skulle jag använda om sågen blir liggande så länge mellan varven.

Annars definitivt rapsolja.


Har nu fått en manual från skil och i den står det att jag ska använda motorolja SAE 20 eller 30. När jag googlar detta verkar det idag vara motorolja för typ veteranbilar? Ska jag köra på detta eller tror ni mer på modern kedjeolja?

Nej för i helvete ,använd rapsolja ,sluta tippa ut mineralolja i naturen 🤬

Ja, om det funkade för förvaring när sågen står sex månader

Avatar Fallback

Re: Tips på olja?

maltex  
#778071 Att använda beg hydraulolja måste vara ett dåligt skämt eller tyda på bristande omdöme.Enda fördelen är priset (ekonomisk) annars är det ju bara nackdelar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

anersimyra  
#778078 En biologiskt nedbrytbar hydraulolja innehåller en basolja bestående av 100% rapsolja, är icke toxisk och torde miljömässigt inte vara värre än en sågkedjeolja som även den innehåller en basolja om 100% raps.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

JensSkoog  
#778083
anersimyra skrev:En biologiskt nedbrytbar hydraulolja innehåller en basolja bestående av 100% rapsolja, är icke toxisk och torde miljömässigt inte vara värre än en sågkedjeolja som även den innehåller en basolja om 100% raps.

Finns det inga tillsatsar i den som gör att den toler tryck och uppvärming
bättre än ren olja. Har alltid fått höra att det är så.och att tillsatsarna är
hälsoskadliga båda på hud och i inandning.

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

anersimyra  
#778085
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:En biologiskt nedbrytbar hydraulolja innehåller en basolja bestående av 100% rapsolja, är icke toxisk och torde miljömässigt inte vara värre än en sågkedjeolja som även den innehåller en basolja om 100% raps.

Finns det inga tillsatsar i den som gör att den toler tryck och uppvärming
bättre än ren olja. Har alltid fått höra att det är så.och att tillsatsarna är
hälsoskadliga båda på hud och i inandning.

Jag läste ett reportage om en svensktillverkad bioolja och likt alla andra oljor så tillförs tillsatser till basoljan. Men då oljan inte är toxisk och 100% biologiskt nedbrytbar så får man anta att den är relativt ofarlig. Biooljor visade sig dessutom vara framtagna redan i slutet på sextiotalet efter att man inom verkstadsindustrin uppmärksammat att de vid tiden använda mineraloljorna gav skador på maskinoperatörerna. https://www.fluid-scandinavia.se/sites/ ... _binol.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tips på olja?

Emanuel90  
#778093 Man kan bli ordentligt allergisk mot oljor,, känner till en gubbe som inte kan gå in i sonens verkstad eller tanka bilen utan gummihandskar.
Han blir väldigt dålig om han slarvar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).