Sida 6 av 7

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 06:23
av anersimyra
Niking skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Den dagliga servicen som niking gör med sina bensinsågar har jag aldrig hört att någon gjort😅😂

Niklas service hade ansetts undermålig när jag gick skogsskola.. 😮 men då var förstås partnerkuberna i närmast nyskick efter två års användning..🙂


Vad saknas för godkänt då? 😎
/Niklas

Daglig omfattande rengöring av svärdspåret..😛

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 09:12
av Niking
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Niklas service hade ansetts undermålig när jag gick skogsskola.. 😮 men då var förstås partnerkuberna i närmast nyskick efter två års användning..🙂


Vad saknas för godkänt då? 😎
/Niklas

Daglig omfattande rengöring av svärdspåret..😛


Jo, jag blåser rent svärdspåret också, samt blåser på noshjulet, så att det sätter fart.

Dock får ju svärdet samma daglig rengöring oavsett om de sitter på en bensinsåg eller batterisåg. 👍 💪
/Niklas

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 09:18
av Niking
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:För oss som jobbar med såg och har gjort det ett tag så är detta inte heller nåt nytt.
Det kunde tidigare komma in 254or som inte en kåpa varit av på under en sesong eller ett år, ibland mer. Fanns de som hade dem i 5-10år utan att röra en skruv förutom spännskruv till kedjan. Det säger inte så mycket....


Nä det klart, det blir ju inte så mycket reparationer med batterigrejor. Trevligt för oss slutanvändare men desto surare för er reparatörer...
/Niklas

Det finns bra med pengar i kliippare, sågar och annat ned batteri. Inget som oroar nån vad jag vet. Kruxet är väl mer o få fram grejer...
De som kör batteri grejer behöver service de med liksom de med sladd eller bränsle.


De som kör med batteri behöver betydligt mindre service än de som kör med bensin. Den saken är ju solklar.

Å ser man till totalkostnaden under bensinsågens livstid, så brukar kostnaden för drivmedel + reservdelar vida överstiga bensinsågens inköpspris.
/Niklas

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 09:45
av toker72
Stihl MSA 300 verkar ju stark så det räcker till men är ju lite tyngre än en motsvarande bensinsåg och det krävs många batterier om man inte hugger i trädgården så man kan ladda.

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 11:32
av tallen100
Niking skrev:
De som kör med batteri behöver betydligt mindre service än de som kör med bensin. Den saken är ju solklar.

Å ser man till totalkostnaden under bensinsågens livstid, så brukar kostnaden för drivmedel + reservdelar vida överstiga bensinsågens inköpspris.
/Niklas

Visst det blir mindre att rengöra varje dag för dej.
Men för oss som inte gör ren sågen oftare än när det behövs så är det inget stort besvär med service, däremot skulle det vara mycket mera besvär att hålla på och ladda batterier 😎

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 12:53
av Mange
Niking skrev:
De som kör med batteri behöver betydligt mindre service än de som kör med bensin. Den saken är ju solklar.

Å ser man till totalkostnaden under bensinsågens livstid, så brukar kostnaden för drivmedel + reservdelar vida överstiga bensinsågens inköpspris.
/Niklas

Är det 55an du tänker på då som ni har på gården fortfarande?

Många av de som köper 194 tex kör inte upp sågens kostnad i bränsle kostnad.
De, liksom du kör inte mycket.
Det är inte svårt att köpa batteri som överstiger sågens kostnad. Även om man kör lite, det har även du gjort.

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:02
av Niking
Mange skrev:
Niking skrev:
De som kör med batteri behöver betydligt mindre service än de som kör med bensin. Den saken är ju solklar.

Å ser man till totalkostnaden under bensinsågens livstid, så brukar kostnaden för drivmedel + reservdelar vida överstiga bensinsågens inköpspris.
/Niklas

Är det 55an du tänker på då som ni har på gården fortfarande?

Många av de som köper 194 tex kör inte upp sågens kostnad i bränsle kostnad.
De, liksom du kör inte mycket.
Det är inte svårt att köpa batteri som överstiger sågens kostnad. Även om man kör lite, det har även du gjort.


Har förvisso inte bokfört alla batteriladdningar, men skulle nog tro att jag har tjänat in batterikostnaden, jämfört med att serva upp gamla bensingrejor, t.ex. 242:an.

Å någon 55 har jag aldrig kört, däremot en 51.
/Niklas

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:03
av Ferguson system
tallen100 skrev:
Niking skrev:
De som kör med batteri behöver betydligt mindre service än de som kör med bensin. Den saken är ju solklar.

Å ser man till totalkostnaden under bensinsågens livstid, så brukar kostnaden för drivmedel + reservdelar vida överstiga bensinsågens inköpspris.
/Niklas

Visst det blir mindre att rengöra varje dag för dej.
Men för oss som inte gör ren sågen oftare än när det behövs så är det inget stort besvär med service, däremot skulle det vara mycket mera besvär att hålla på och ladda batterier 😎


Det å lade en mengde batterier er mye styr, og ikke minst har det en enorm kostnad på sikt hvis man bruker det yrkesaktivt. Vi hadde batteri hekkesakser med langt skaft på test i fra Stihl. Vanligvis er vi 2-3 stk som klipper. Hvis vi skulle hatt batterier til en hel arbeidsdag ville det vært snakk om 12 batterier, minst. Hvert batteri med en kostnad på 2500 kr. Det å lade ett batteri har ett forbruk som å ha på en liten panelovn i ca. 1 time.

Det var noen frustrerte karer som leverte tilbake utstyr med tilbakemelding om at det ikke er holdbart til yrkesbruk.

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:17
av Mange
Niking skrev:
Har förvisso inte bokfört alla batteriladdningar, men skulle nog tro att jag har tjänat in batterikostnaden, jämfört med att serva upp gamla bensingrejor, t.ex. 242:an.

Å någon 55 har jag aldrig kört, däremot en 51.
/Niklas

Du behöver nog bara ta med några batterier för att täcka sågens kostnad och du har ju köpt en del batterier..

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:38
av anersimyra
Här kommer lite ”porr” för er som är motståndare till batterisågar..😆.

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:45
av Sune77
Om ni tittar förbi Husqvarna och Stihl träsket så finns det kraftigare batterisågar.
Vad sägs om 82v , 0325 och 18 tumssvärd
https://cramertools.com/se/sv/products/ ... gar/82cs34

Kan säga att med 15 tumsvärdet så har den snart tuggat i sig ett par hundra kubik gran.

Kommer aldrig gå tillbaka till bensin är mycket klarare i huvudet efter en arbetsdag och huvudvärken som återkom då och då är borta.

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:49
av Niking
Mange skrev:
Niking skrev:
Har förvisso inte bokfört alla batteriladdningar, men skulle nog tro att jag har tjänat in batterikostnaden, jämfört med att serva upp gamla bensingrejor, t.ex. 242:an.

Å någon 55 har jag aldrig kört, däremot en 51.
/Niklas

Du behöver nog bara ta med några batterier för att täcka sågens kostnad och du har ju köpt en del batterier..


Tja, de batterier används ju även till stångsågar, grästrimrar, gräsröjare, röjsåg , kedjeröjsåg, häcksax, lövblås och gräsklippare.

Att serva och underhålla en motsvarande bensindriven maskinpark med både drivmedel, service och reparationer är ju inte gratis.

Å i många fall blir ju inköpen på bensinverktyg klart högre, än
motsvarande batteriverktyg (tool only).
/Niklas

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 13:59
av Niking
anersimyra skrev:Här kommer lite ”porr” för er som är motståndare till batterisågar..😆.


Om du stänger av sågen och sätter på den igen, kvarstår problemet då?

Om du tar ut batteriet och sätter i batteriet (eller ett nytt batteri) och sedan sätter på sågen, kvarstår problemet då?

Om kastskyddet inte är islaget, kan kedjan rotera då?
/Niklas

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 18:01
av anersimyra
Niking skrev:
anersimyra skrev:Här kommer lite ”porr” för er som är motståndare till batterisågar..😆.


Om du stänger av sågen och sätter på den igen, kvarstår problemet då?

Om du tar ut batteriet och sätter i batteriet (eller ett nytt batteri) och sedan sätter på sågen, kvarstår problemet då?

Om kastskyddet inte är islaget, kan kedjan rotera då?
/Niklas

Jag har provat allt du beskriver utan framgång. Och nu går den inte alls då jag demonterad ner den i ”molekyler”. Man kan väl säga att sågen inte skulle mått illa av att stifta bekantskap med tryckluft lite då och då.. 🤣 Jag gissar att det är brytaren som stänger ner motorn vid aktiverat kastskydd som spökar då den är fullständigt inpackad av diverse bös. I övrigt bör man nog någon gång om året öppna sågen och blåsa rent invändigt. På min såg hade det byggts på ett lager oljigt spån på motsatt sida om luftintaget där motorn är öppen mot omgivningen. Att göra en stor rengöring är dock enkelt och kräver endast att man först demonterar bågen, därefter lossar man samtliga skruvar på den ena sidan och lyfter isär sågen. Med ena sidokåpan borta kommer man lätt åt att göra rent samtliga komponenter..💦💦💦🙂👍

Re: Husqvarna strategi pressmeddelande

Postat: ons 02 nov 2022, 18:04
av tallen100
Niking skrev:
anersimyra skrev:Här kommer lite ”porr” för er som är motståndare till batterisågar..😆.


Om du stänger av sågen och sätter på den igen, kvarstår problemet då?

Om du tar ut batteriet och sätter i batteriet (eller ett nytt batteri) och sedan sätter på sågen, kvarstår problemet då?

Om kastskyddet inte är islaget, kan kedjan rotera då?
/Niklas

Kanske kommer vi så se lite problemtrådar om batterisågar också på forumet framöver...? 😇