SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 59803 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Rotvältaren  
#796485
Niking skrev:Jo, just nu verkar den realistiska gränsen gå vid ca 50 kubik. Större batterisågar blir helt enkelt för tunga och klumpiga - än så länge!
/Niklas


Var hittar man 50 kubik på en batterisåg? Volymen på batteriet?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#796493
DinMamma skrev:Alla ni som klagar på att tillverkarna inte vill ange effekt på batterisågarna, här är en som vågar stå för sin produkt med ärliga uppmätta siffror.
Detta är framtiden!

1679085261_e8b4d2e5-a530-4ef0-b4f2-411a9248b702.png


1679085261_21a7f7e9-4d48-485c-a423-e32c48450c40.png

Innovativa är de också med den ”inverterade” rotationsriktningen.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796502 För att inte tala om "multiple exhaust outlets". Det kanske är en hybrid med både elmotor och bensinmotor 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

paavo25  
#796506 Vill ej smutsa tråden i fråga men kan nån väga en oljetankad med stora batteriet inklusive svärd. Typ ingenstans vad dom väger sk. såg klara.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796515 Detta finns angivet nånstans.
Blev rätt tungt...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Williamm  
#796516
paavo25 skrev:Vill ej smutsa tråden i fråga men kan nån väga en oljetankad med stora batteriet inklusive svärd. Typ ingenstans vad dom väger sk. såg klara.

Hade räknat ut det någon gång, men mins inte. Finns i andra tråden om msa300 men knappt ett kilo med än körklar 261 tror jag det var.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Fredrik Reuter  
#796519
paavo25 skrev:Vill ej smutsa tråden i fråga men kan nån väga en oljetankad med stora batteriet inklusive svärd. Typ ingenstans vad dom väger sk. såg klara.


Litar du inte på vår invägning på sidan 1?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796528
Stihl MSA 300 väger i vårt “RFS-test” (Redo För Skogen) 7,6 kg med ett 14” Light04-svärd. Bara MSA 300 utan batteri väger 5,65 kg. Jämfört med Stihl MS 261 som enligt våra tester väger 6,45 kg samt Husqvarna 550 XP Mark II som väger 7 kg så blir MSA 300 1,15 kg resp. 0,6 kg tyngre än bensinsågarna. Det kan på pappret vara en hel del (~18 % mer än MS 261) men upp till var och en att bedöma. När Lars-Erik testade MSA 300 så reagerade han inte på vikten men samtidigt kan det finnas de som gör det.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796547
Rotvältaren skrev:
Niking skrev:Jo, just nu verkar den realistiska gränsen gå vid ca 50 kubik. Större batterisågar blir helt enkelt för tunga och klumpiga - än så länge!
/Niklas


Var hittar man 50 kubik på en batterisåg? Volymen på batteriet?

Kapacitet (och användningsområde) som en 50 cc bensinsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

paavo25  
#796550
Fredrik Reuter skrev:
paavo25 skrev:Vill ej smutsa tråden i fråga men kan nån väga en oljetankad med stora batteriet inklusive svärd. Typ ingenstans vad dom väger sk. såg klara.


Litar du inte på vår invägning på sidan 1?


Tack!

Köpte nu en bensinare, echo 4310 som verkar lätt, ej vägit dennes rfs vikt ännu.

Bensinaren var på spesial kampani nu, samt övervägande med hela kedjan av batterin, laddare, samt övriga verktyg till batteriena av samma eller såg till batterierna, konstig samt märkbart dyrare ekution än bensinaren jag nu köpte.
Liksm skulle vilja ha samma serje med batterin då mutterdragare, skruvdragare samt spikmaskin, kanske makita, men deras sågar samt två batterin........

På basis av min svår varmstartade kines koloss 372cp skulle en batteriare vara lätt ekution

Batteri ja till mig, orket samt tiden sant tvåstägsprosssorn så sällan jag tankar fler änn två g under ett skogs pass.
Lat, jo, men på en vecka betydligt mer gjort änn ej göra nånting i skogen alls?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Rotvältaren  
#796561
Niking skrev:
Rotvältaren skrev:
Niking skrev:Jo, just nu verkar den realistiska gränsen gå vid ca 50 kubik. Större batterisågar blir helt enkelt för tunga och klumpiga - än så länge!
/Niklas


Var hittar man 50 kubik på en batterisåg? Volymen på batteriet?

Kapacitet (och användningsområde) som en 50 cc bensinsåg.
/Niklas


Jepp, en 50 kubiks batterisåg borde motsvara en 12 ampere bensinsåg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).