SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 59362 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776090
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Å andra sidan är sågskyddskängor i klass 1 (20m/s) godkända för röjning med klinga. Å den klingan lär ju gå bra mycket fortare än 20 m/s....
/Niklas

Det där är lite lustigt då inte ens sågskydd i klass 3 stoppar en klinga. Det enda som stoppar klingan är tåhättan såvida skyddet är av stål.


Problemet blir ju om man lyckas såga sig (eller andra) innanför stålhättan... Finns ju en risk, då dagens riggrör till skogsröjare är väl korta för långbenta personer.
/Niklas

Jag kan tycka att både Husqvarna och stihl borde ta fram åtminstone två olika längder och även två olika vinklar på vinkelväxeln. Själv såg jag gärna att Husqvarnas 535i fanns med en större (tror jag att det ska kallas) vinkel som hade fungerat bättre när man röjer i slänt. Visserligen är den nuvarande vinkeln inget problem vid skogsröjning men röjer man tätortsnära där kravet är låga stubbar med rakt snitt så är klingvinkeln i dag inte optimal. Angående kravet på sågskyddskängor/stövlar vid röjning så skyddar de troligen inte mer än det man uppnår med ett par tjocka raggsockor.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776092 I slänter får du kanske ställa dig på sidan, när du röjer, så att du kapar stubben parallellt med slänten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

JensSkoog  
#776102
anersimyra skrev:Jag kan tycka att både Husqvarna och stihl borde ta fram åtminstone två olika längder och även två olika vinklar på vinkelväxeln. Själv såg jag gärna att Husqvarnas 535i fanns med en större (tror jag att det ska kallas) vinkel som hade fungerat bättre när man röjer i slänt. Visserligen är den nuvarande vinkeln inget problem vid skogsröjning men röjer man tätortsnära där kravet är låga stubbar med rakt snitt så är klingvinkeln i dag inte optimal. Angående kravet på sågskyddskängor/stövlar vid röjning så skyddar de troligen inte mer än det man uppnår med ett par tjocka raggsockor.

Jag har Stihl FS480 och 460, den sista med långt riggrör för gräsröjning, och de har olika vinklar på vinkelväxeln. Bytar växel mellan dom utan problem, och den långa, 460'n, med röjarhuvudet från 480'n är utmärkt när det ska kapas nära marken.
1666376637_img_20221021_201551_5[1].jpg

Men en växel som lutade lite mer "bakåt" hade inte varit dumt när
man är tvungen att röja uppförsbacke.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776117
Niking skrev:I slänter får du kanske ställa dig på sidan, när du röjer, så att du kapar stubben parallellt med slänten.
/Niklas

Det kan man förstås göra..🙂

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

uffejohan  
#776119 Kanske inte direkt inlägg i trådens ämne men ändå intressant i sammanhanget. Klippt ur en intervju med Husqvarnas koncern VD Henric Andersson i dagens lokaltidning JönköpingsPosten:

Det Henric Andersson syftar på är teknikskiftet från bensindrivna verktyg till produkter drivna av el, något man kallar en grön omställning.
Grejor som häcksaxar och andra verktyg till konsumenter där går omställningen snabbt mot eldrift. Däremot ser det annorlunda ut när det gäller utrustning som används av proffs.
– Ta exempelvis kapmaskiner för stål och betong eller skogshuggare som kör sin motorsåg en hel dag, där är det opraktiskt att hantera batterier. Utvecklingen av batteridrift i det här segmentet ligger längre bort i framtiden, säger han.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#776123
anersimyra skrev:
Niking skrev:I slänter får du kanske ställa dig på sidan, när du röjer, så att du kapar stubben parallellt med slänten.
/Niklas

Det kan man förstås göra..🙂

Högklackat kanske kunde vara nåt😅

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776127
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:I slänter får du kanske ställa dig på sidan, när du röjer, så att du kapar stubben parallellt med slänten.
/Niklas

Det kan man förstås göra..🙂

Högklackat kanske kunde vara nåt😅

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776132
anersimyra skrev:Om vi går tillbaks till sågen så väcktes tidigare i tråden en tanke kring maximal kedjehastiget. Eftersom sågen vid full effekt har kedjehastigheten 30 m/sek så torde sågen bli förbjuden för användning då klass 3 skyddar mot en kedjehastighet om ”endast” 28 m/sek

Det är rätt många som har toppvarv över 28m/sek. Vid max belatning är det lägre även på elsåg.. Riktigt låg i vissa fall...

Det har alltid blundats lite för det här med skydd. Lite synd tycker jag.

Att det ska varva så mucket begriper inte jag. Visst förstår jag det går att lagra rörelseenergi, men det finna andra sätt än höga varvtal.
O andra sidan har de inte varv är där kanske inte nåt...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Badger  
#776135 Efter att gått igenom 80% käbbel så jag nästan storknade känner jag ändå att jag vill infoga ett par saker som missats i testet som kan vara relevant för den som funderar på elsåg på sin egen gård från mina erfarenheter av min Stihl MSA 220 med AP500batterier.


- Det som stör mig mest med batterier är att det finns noll standard. Här skulle EU eller någon steppa in och införa en standard för mått och kontakter så att man kunde använda samma batterier i olika maskiner. Det är ett helt sjukt miljöslöseri att man ska ha en separat typ av batteri för varenda tillverkare. Själv har jag i skrivande stund 6 fabrikat och 1-4 batteri per märke. Helt sjukt.

- Driftstiden på batterier motsvarar enligt min ringa erfarenhet ungefär en tank bensin. Vikten är klart högre på batteriet kontra bensin så där är det plus för bensin.

- Om tankning och antal batterier. Beror ju på hur man jobbar med sågen. För egen del tycker jag det funkar skapligt med 2 batterier och två laddare. Det ger 2-3 timmar arbete på förmiddagen och sedan laddning över lossning och lunchpaus och sen 2-3 nya timmar på eftermiddagen. Ett tredje batteri skulle fylla den sista timmen som ibland kan saknas om man ska fälla större träd. Nu är detta bara under sommar/höst så det återstår att se hur det blir med driftstid i vinter med minusgrader. Kommer garanterat att bli kortare. Frågan är hur mycket.

Om ekonomin. Ja, batterierna är knalldyra, men laddarna är inte alltid jättedyra. Köpte två laddare för 500kr styck. Så kan man ladda under dagen kan man halvera antalet batterier.

- Frihetskänslan. Om man har lite egna solpaneler på taket är det en skön känsla att kunna "tanka" sin elsåg med egen el och vara oberoende av otrevliga diktaturer i söder eller öster.

- Att starta sågen går alltid med ett tryck, gårdens motsvarande bensinare startar ibland lätt och ibland inte. Så för mig är elsågen överlägset smidigast i röj/gallring med många stopp.

- Ljudet. Är säkert subjektivt, men jag tycker inte skärljudet är jobbigt, men jag stör mig inte på motorljudet från bensinaren heller med öronskydd på.

- Bensin vs batteri tankning i skogen. Mina två batterier tar lika mycket plats som en dunk i traktorn. Lite mindre slabb när man kört slut en tank, inget bensinspill, men kedjeoljan är samma procedur. Så det går på halva tiden mot att tanka bensin. Sen är batteri punkt och rökfritt.

- Kommer jag att skaffa en MSA300? Kanske... Inte förtjust i att den är så tung och hittills har jag lyckats få ner alla träd jag behövt, har inga riktigt övergrova. Priset på ca 9000 är inte jättelockande heller, men det lär väl komma någon kampanj i framtiden. Prestandan är ju frestande nu när jag har stihls batterier. Säkerhetsaspekten med 30m/s var intressant, men mellanläget 24 m/s är enligt manualen det läget som man ska använda vid fällning/kapning så maxfart är kanske inte något som man använder i vardagen?

För mig blir det batteri framöver, men om jag huggt grovt och inte haft möjlighet att ladda under dagen hade jag nog valt bensin.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776148
uffejohan skrev:Kanske inte direkt inlägg i trådens ämne men ändå intressant i sammanhanget. Klippt ur en intervju med Husqvarnas koncern VD Henric Andersson i dagens lokaltidning JönköpingsPosten:

Det Henric Andersson syftar på är teknikskiftet från bensindrivna verktyg till produkter drivna av el, något man kallar en grön omställning.
Grejor som häcksaxar och andra verktyg till konsumenter där går omställningen snabbt mot eldrift. Däremot ser det annorlunda ut när det gäller utrustning som används av proffs.
– Ta exempelvis kapmaskiner för stål och betong eller skogshuggare som kör sin motorsåg en hel dag, där är det opraktiskt att hantera batterier. Utvecklingen av batteridrift i det här segmentet ligger längre bort i framtiden, säger han.

Det var rätt klokt uttryckt av honom som inger lite förtroende. Visar på att det finns viss sans i vanvettet ändå. Betydligt mer än den överoptimistiska propaganda som sprids här vilken lämnar kunder besvikna i sitt pproduktval och skadar mer än det gör nytta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776149
Badger skrev:Efter att gått igenom 80% käbbel så jag nästan storknade känner jag ändå att jag vill infoga ett par saker som missats i testet som kan vara relevant för den som funderar på elsåg på sin egen gård från mina erfarenheter av min Stihl MSA 220 med AP500batterier.


- Det som stör mig mest med batterier är att det finns noll standard. Här skulle EU eller någon steppa in och införa en standard för mått och kontakter så att man kunde använda samma batterier i olika maskiner. Det är ett helt sjukt miljöslöseri att man ska ha en separat typ av batteri för varenda tillverkare. Själv har jag i skrivande stund 6 fabrikat och 1-4 batteri per märke. Helt sjukt.

- Driftstiden på batterier motsvarar enligt min ringa erfarenhet ungefär en tank bensin. Vikten är klart högre på batteriet kontra bensin så där är det plus för bensin.

- Om tankning och antal batterier. Beror ju på hur man jobbar med sågen. För egen del tycker jag det funkar skapligt med 2 batterier och två laddare. Det ger 2-3 timmar arbete på förmiddagen och sedan laddning över lossning och lunchpaus och sen 2-3 nya timmar på eftermiddagen. Ett tredje batteri skulle fylla den sista timmen som ibland kan saknas om man ska fälla större träd. Nu är detta bara under sommar/höst så det återstår att se hur det blir med driftstid i vinter med minusgrader. Kommer garanterat att bli kortare. Frågan är hur mycket.

Om ekonomin. Ja, batterierna är knalldyra, men laddarna är inte alltid jättedyra. Köpte två laddare för 500kr styck. Så kan man ladda under dagen kan man halvera antalet batterier.

- Frihetskänslan. Om man har lite egna solpaneler på taket är det en skön känsla att kunna "tanka" sin elsåg med egen el och vara oberoende av otrevliga diktaturer i söder eller öster.

- Att starta sågen går alltid med ett tryck, gårdens motsvarande bensinare startar ibland lätt och ibland inte. Så för mig är elsågen överlägset smidigast i röj/gallring med många stopp.

- Ljudet. Är säkert subjektivt, men jag tycker inte skärljudet är jobbigt, men jag stör mig inte på motorljudet från bensinaren heller med öronskydd på.

- Bensin vs batteri tankning i skogen. Mina två batterier tar lika mycket plats som en dunk i traktorn. Lite mindre slabb när man kört slut en tank, inget bensinspill, men kedjeoljan är samma procedur. Så det går på halva tiden mot att tanka bensin. Sen är batteri punkt och rökfritt.

- Kommer jag att skaffa en MSA300? Kanske... Inte förtjust i att den är så tung och hittills har jag lyckats få ner alla träd jag behövt, har inga riktigt övergrova. Priset på ca 9000 är inte jättelockande heller, men det lär väl komma någon kampanj i framtiden. Prestandan är ju frestande nu när jag har stihls batterier. Säkerhetsaspekten med 30m/s var intressant, men mellanläget 24 m/s är enligt manualen det läget som man ska använda vid fällning/kapning så maxfart är kanske inte något som man använder i vardagen?

För mig blir det batteri framöver, men om jag huggt grovt och inte haft möjlighet att ladda under dagen hade jag nog valt bensin.

Det här med standard på batteri hade alla tjänat på, inte minst ur miljösynpunkt men när det gäller att sälja grejer används miljö som godtyckligt argument i marknadsföring mer än sakligt grundat i hållbart tänk.
Mindre maskiner funkar elmotor bra med men när det ska till flera hk blir det lätt tungt o dyrt idag. Det kanske ändras i framtiden....

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Badger  
#776162 Ja, den här girigheten att låsa in kunder i ett batterisystem har visat sig vara ett problem även för tillverkarna nu när bristen på metaller och komponenter slagit till. Var inne på att köpa Husqvarna faktiskt, men det gick helt enkelt inte för återförsäljarna hade inga batterier och en butik hade inte fått hem ett enda Husqvarna batteri i år. Så jag köpte Stihl för att det gick att få tag i. Skulle inte förvåna mig om det är samma tillverkare för battericellerna som stoppar in dem i olika skal och med olika kontakter i nästan alla märken. Läste någonstans att det inte finns ens 10% av Lithium och Cobolt i jordskorpan för att ersätta dagens fossilmotorer. Det gör definitivt inte standardslöseriet roligare…

Mange skrev:
Badger skrev:Efter att gått igenom 80% käbbel så jag nästan storknade känner jag ändå att jag vill infoga ett par saker som missats i testet som kan vara relevant för den som funderar på elsåg på sin egen gård från mina erfarenheter av min Stihl MSA 220 med AP500batterier.


- Det som stör mig mest med batterier är att det finns noll standard. Här skulle EU eller någon steppa in och införa en standard för mått och kontakter så att man kunde använda samma batterier i olika maskiner. Det är ett helt sjukt miljöslöseri att man ska ha en separat typ av batteri för varenda tillverkare. Själv har jag i skrivande stund 6 fabrikat och 1-4 batteri per märke. Helt sjukt.

- Driftstiden på batterier motsvarar enligt min ringa erfarenhet ungefär en tank bensin. Vikten är klart högre på batteriet kontra bensin så där är det plus för bensin.

- Om tankning och antal batterier. Beror ju på hur man jobbar med sågen. För egen del tycker jag det funkar skapligt med 2 batterier och två laddare. Det ger 2-3 timmar arbete på förmiddagen och sedan laddning över lossning och lunchpaus och sen 2-3 nya timmar på eftermiddagen. Ett tredje batteri skulle fylla den sista timmen som ibland kan saknas om man ska fälla större träd. Nu är detta bara under sommar/höst så det återstår att se hur det blir med driftstid i vinter med minusgrader. Kommer garanterat att bli kortare. Frågan är hur mycket.

Om ekonomin. Ja, batterierna är knalldyra, men laddarna är inte alltid jättedyra. Köpte två laddare för 500kr styck. Så kan man ladda under dagen kan man halvera antalet batterier.

- Frihetskänslan. Om man har lite egna solpaneler på taket är det en skön känsla att kunna "tanka" sin elsåg med egen el och vara oberoende av otrevliga diktaturer i söder eller öster.

- Att starta sågen går alltid med ett tryck, gårdens motsvarande bensinare startar ibland lätt och ibland inte. Så för mig är elsågen överlägset smidigast i röj/gallring med många stopp.

- Ljudet. Är säkert subjektivt, men jag tycker inte skärljudet är jobbigt, men jag stör mig inte på motorljudet från bensinaren heller med öronskydd på.

- Bensin vs batteri tankning i skogen. Mina två batterier tar lika mycket plats som en dunk i traktorn. Lite mindre slabb när man kört slut en tank, inget bensinspill, men kedjeoljan är samma procedur. Så det går på halva tiden mot att tanka bensin. Sen är batteri punkt och rökfritt.

- Kommer jag att skaffa en MSA300? Kanske... Inte förtjust i att den är så tung och hittills har jag lyckats få ner alla träd jag behövt, har inga riktigt övergrova. Priset på ca 9000 är inte jättelockande heller, men det lär väl komma någon kampanj i framtiden. Prestandan är ju frestande nu när jag har stihls batterier. Säkerhetsaspekten med 30m/s var intressant, men mellanläget 24 m/s är enligt manualen det läget som man ska använda vid fällning/kapning så maxfart är kanske inte något som man använder i vardagen?

För mig blir det batteri framöver, men om jag huggt grovt och inte haft möjlighet att ladda under dagen hade jag nog valt bensin.

Det här med standard på batteri hade alla tjänat på, inte minst ur miljösynpunkt men när det gäller att sälja grejer används miljö som godtyckligt argument i marknadsföring mer än sakligt grundat i hållbart tänk.
Mindre maskiner funkar elmotor bra med men när det ska till flera hk blir det lätt tungt o dyrt idag. Det kanske ändras i framtiden....

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776175
Badger skrev:Efter att gått igenom 80% käbbel så jag nästan storknade känner jag ändå att jag vill infoga ett par saker som missats i testet som kan vara relevant för den som funderar på elsåg på sin egen gård från mina erfarenheter av min Stihl MSA 220 med AP500batterier.


- Det som stör mig mest med batterier är att det finns noll standard. Här skulle EU eller någon steppa in och införa en standard för mått och kontakter så att man kunde använda samma batterier i olika maskiner. Det är ett helt sjukt miljöslöseri att man ska ha en separat typ av batteri för varenda tillverkare. Själv har jag i skrivande stund 6 fabrikat och 1-4 batteri per märke. Helt sjukt.

- Driftstiden på batterier motsvarar enligt min ringa erfarenhet ungefär en tank bensin. Vikten är klart högre på batteriet kontra bensin så där är det plus för bensin.

- Om tankning och antal batterier. Beror ju på hur man jobbar med sågen. För egen del tycker jag det funkar skapligt med 2 batterier och två laddare. Det ger 2-3 timmar arbete på förmiddagen och sedan laddning över lossning och lunchpaus och sen 2-3 nya timmar på eftermiddagen. Ett tredje batteri skulle fylla den sista timmen som ibland kan saknas om man ska fälla större träd. Nu är detta bara under sommar/höst så det återstår att se hur det blir med driftstid i vinter med minusgrader. Kommer garanterat att bli kortare. Frågan är hur mycket.

Om ekonomin. Ja, batterierna är knalldyra, men laddarna är inte alltid jättedyra. Köpte två laddare för 500kr styck. Så kan man ladda under dagen kan man halvera antalet batterier.

- Frihetskänslan. Om man har lite egna solpaneler på taket är det en skön känsla att kunna "tanka" sin elsåg med egen el och vara oberoende av otrevliga diktaturer i söder eller öster.

- Att starta sågen går alltid med ett tryck, gårdens motsvarande bensinare startar ibland lätt och ibland inte. Så för mig är elsågen överlägset smidigast i röj/gallring med många stopp.

- Ljudet. Är säkert subjektivt, men jag tycker inte skärljudet är jobbigt, men jag stör mig inte på motorljudet från bensinaren heller med öronskydd på.

- Bensin vs batteri tankning i skogen. Mina två batterier tar lika mycket plats som en dunk i traktorn. Lite mindre slabb när man kört slut en tank, inget bensinspill, men kedjeoljan är samma procedur. Så det går på halva tiden mot att tanka bensin. Sen är batteri punkt och rökfritt.

- Kommer jag att skaffa en MSA300? Kanske... Inte förtjust i att den är så tung och hittills har jag lyckats få ner alla träd jag behövt, har inga riktigt övergrova. Priset på ca 9000 är inte jättelockande heller, men det lär väl komma någon kampanj i framtiden. Prestandan är ju frestande nu när jag har stihls batterier. Säkerhetsaspekten med 30m/s var intressant, men mellanläget 24 m/s är enligt manualen det läget som man ska använda vid fällning/kapning så maxfart är kanske inte något som man använder i vardagen?

För mig blir det batteri framöver, men om jag huggt grovt och inte haft möjlighet att ladda under dagen hade jag nog valt bensin.

Aj, aj, aj. Nu sprider du överoptimistisk propaganda vilket vi batterisågsanvändare fått förklarat för oss av arga ickeanvändare.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

toker72  
#776183 Jag är en icke användare och kommer nog förbli så ett tag till för högt pris om man ska flera batterier behöver nog minst 3 st och några laddare och ingen möjlighet att ladda under dagen gör att jag kör vidare med bensin nått år till.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#776185
anersimyra skrev:
Badger skrev:Efter att gått igenom 80% käbbel så jag nästan storknade känner jag ändå att jag vill infoga ett par saker som missats i testet som kan vara relevant för den som funderar på elsåg på sin egen gård från mina erfarenheter av min Stihl MSA 220 med AP500batterier.


- Det som stör mig mest med batterier är att det finns noll standard. Här skulle EU eller någon steppa in och införa en standard för mått och kontakter så att man kunde använda samma batterier i olika maskiner. Det är ett helt sjukt miljöslöseri att man ska ha en separat typ av batteri för varenda tillverkare. Själv har jag i skrivande stund 6 fabrikat och 1-4 batteri per märke. Helt sjukt.

- Driftstiden på batterier motsvarar enligt min ringa erfarenhet ungefär en tank bensin. Vikten är klart högre på batteriet kontra bensin så där är det plus för bensin.

- Om tankning och antal batterier. Beror ju på hur man jobbar med sågen. För egen del tycker jag det funkar skapligt med 2 batterier och två laddare. Det ger 2-3 timmar arbete på förmiddagen och sedan laddning över lossning och lunchpaus och sen 2-3 nya timmar på eftermiddagen. Ett tredje batteri skulle fylla den sista timmen som ibland kan saknas om man ska fälla större träd. Nu är detta bara under sommar/höst så det återstår att se hur det blir med driftstid i vinter med minusgrader. Kommer garanterat att bli kortare. Frågan är hur mycket.

Om ekonomin. Ja, batterierna är knalldyra, men laddarna är inte alltid jättedyra. Köpte två laddare för 500kr styck. Så kan man ladda under dagen kan man halvera antalet batterier.

- Frihetskänslan. Om man har lite egna solpaneler på taket är det en skön känsla att kunna "tanka" sin elsåg med egen el och vara oberoende av otrevliga diktaturer i söder eller öster.

- Att starta sågen går alltid med ett tryck, gårdens motsvarande bensinare startar ibland lätt och ibland inte. Så för mig är elsågen överlägset smidigast i röj/gallring med många stopp.

- Ljudet. Är säkert subjektivt, men jag tycker inte skärljudet är jobbigt, men jag stör mig inte på motorljudet från bensinaren heller med öronskydd på.

- Bensin vs batteri tankning i skogen. Mina två batterier tar lika mycket plats som en dunk i traktorn. Lite mindre slabb när man kört slut en tank, inget bensinspill, men kedjeoljan är samma procedur. Så det går på halva tiden mot att tanka bensin. Sen är batteri punkt och rökfritt.

- Kommer jag att skaffa en MSA300? Kanske... Inte förtjust i att den är så tung och hittills har jag lyckats få ner alla träd jag behövt, har inga riktigt övergrova. Priset på ca 9000 är inte jättelockande heller, men det lär väl komma någon kampanj i framtiden. Prestandan är ju frestande nu när jag har stihls batterier. Säkerhetsaspekten med 30m/s var intressant, men mellanläget 24 m/s är enligt manualen det läget som man ska använda vid fällning/kapning så maxfart är kanske inte något som man använder i vardagen?

För mig blir det batteri framöver, men om jag huggt grovt och inte haft möjlighet att ladda under dagen hade jag nog valt bensin.

Aj, aj, aj. Nu sprider du överoptimistisk propaganda vilket vi batterisågsanvändare fått förklarat för oss av arga ickeanvändare.. 😀

Ni är snart så många att ni kan starta en liten klubb 😉 😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).