SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 60643 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

johan eriksson  
#775958 En 14 sidor lång tråd, de sista 13 sidorna är bara käbbel!
Finns det ingen moderator längre sedan Totte avgick?
Är sandlådenivå på diskussionen nu.
Tack för mig, jag loggar ut nu.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776017 Du menar 5 skruv bort så delar den sig och innehåll kommer ut. Finns den designen i bränslesåg med.
I elmotor finns sammansatta delar som inte är delbara likt du beskriver med bränslemotorn.
Så tre blir en odelbar del istället.
Det har både för o nackdelar.
Mer slit o släng tänk.

Allt detta är skapligt ointressant om inte pris, prestation och prestanda blir bättre.
Det är svårt nog med priser. Snackas mycket fram till disken och när plånboken ska fram så ändras tonerna.
De som betalar o känner sig glada gör om det, de andra inte.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776040
anersimyra skrev:Jämför man en elbil mot en bränsledito så har elbilen ca 300 rörliga delar och bränslebilen ca 3000 rörliga delar. De rörliga delarna i en elmotorsåg torde vara själva elmotorn och oljepumpen.

Du har nog mer som rör sig om du tänker efter lite.
Är det en elbil med en, två eller fyra du tänker på?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776041
Mange skrev:
anersimyra skrev:Jämför man en elbil mot en bränsledito så har elbilen ca 300 rörliga delar och bränslebilen ca 3000 rörliga delar. De rörliga delarna i en elmotorsåg torde vara själva elmotorn och oljepumpen.

Du har nog mer som rör sig om du tänker efter lite.
Är det en elbil med en, två eller fyra du tänker på?
Rent generellt har en bränslebil i storleksordningen ca tio (10) gånger fler rörliga delar än en elbil. Källan till detta är: Google..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776048 En cykel ännu färre delar. Det säger inte mycket om det som transportmedel.
Jag tex som inte har möjlighet att åka kollektivt för det är för dyrt för kollektivet får tänka lite själv. Då är det inte elbil som står högst på listan utan nåt billigt.

Källa: Mange.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Fredrik320  
#776051 Själv ser jag enda nackdelen med MSA 300 är vikten och priset på batterierna, annars är det kul att det äntligen kommit nåt med ordentlig prestanda.
Vet inte hur intresserad jag presonligen skulle vara att gå omkring hela dagen med såg i ms 400 viktklassen som endast presterar likt en 261. MS 400 väger 7,6kg fulltankad med 18" svärd.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

jannee  
#776058 Om jag sträckläser denna tråd drar jag en parallel med roliga timmen i skolan.
Där skrev fröken ned ett ord på en lapp, gav den till första eleven i bänkraden, denne skulle sedan VISKA ordet till nästa och så fortsatte det till raden var slut, sista eleven fick då skriva ned det ord denne hört.
ALDRIG säger aldrig var det samma ord som fröken hade på lappen.
Numera handlar INGET om sågen längre :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776061
jannee skrev:Om jag sträckläser denna tråd drar jag en parallel med roliga timmen i skolan.
Där skrev fröken ned ett ord på en lapp, gav den till första eleven i bänkraden, denne skulle sedan VISKA ordet till nästa och så fortsatte det till raden var slut, sista eleven fick då skriva ned det ord denne hört.
ALDRIG säger aldrig var det samma ord som fröken hade på lappen.
Numera handlar INGET om sågen längre :grin:

Sågen har vid det här laget förvandlats till en trampcykel.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

totte  
#776075 Jag behöver inte ens läsa smörjan numera om jag inte har lust. 😀 😎

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776076 Om vi går tillbaks till sågen så väcktes tidigare i tråden en tanke kring maximal kedjehastiget. Eftersom sågen vid full effekt har kedjehastigheten 30 m/sek så torde sågen bli förbjuden för användning då klass 3 skyddar mot en kedjehastighet om ”endast” 28 m/sek. När jag köpte min 394 ny så fanns en dekal på sågen där det angavs att sågen enbart fick brukas i kombination med sågverk. Anledningen till detta var att dåtidens sågskydd ( som troligen var bättre än det man återfinner i diverse lättviktsbyxor) inte stoppade en såpass kraftfull såg, 394:an fick mig veterligen inte användas ”fritt” i Nyköpings kommun. Till saken hör att jag köpte sågen från Bo Zenk i Nyköping som var en stor aktör med egna servicebussar för just Husqvarnas sågar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776078 Å andra sidan är sågskyddskängor i klass 1 (20m/s) godkända för röjning med klinga. Å den klingan lär ju gå bra mycket fortare än 20 m/s....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Tralsmo  
#776079
jannee skrev:Om jag sträckläser denna tråd drar jag en parallel med roliga timmen i skolan.
Där skrev fröken ned ett ord på en lapp, gav den till första eleven i bänkraden, denne skulle sedan VISKA ordet till nästa och så fortsatte det till raden var slut, sista eleven fick då skriva ned det ord denne hört.
ALDRIG säger aldrig var det samma ord som fröken hade på lappen.
Numera handlar INGET om sågen längre :grin:



Vi gjorde likadant när ja gick i skolan å resultatet blev desamma.
Ja ä född 59 rent upplysningsvis.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#776081
Niking skrev:Å andra sidan är sågskyddskängor i klass 1 (20m/s) godkända för röjning med klinga. Å den klingan lär ju gå bra mycket fortare än 20 m/s....
/Niklas

Det där är lite lustigt då inte ens sågskydd i klass 3 stoppar en klinga. Det enda som stoppar klingan är tåhättan såvida skyddet är av stål.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776084
anersimyra skrev:
Niking skrev:Å andra sidan är sågskyddskängor i klass 1 (20m/s) godkända för röjning med klinga. Å den klingan lär ju gå bra mycket fortare än 20 m/s....
/Niklas

Det där är lite lustigt då inte ens sågskydd i klass 3 stoppar en klinga. Det enda som stoppar klingan är tåhättan såvida skyddet är av stål.


Problemet blir ju om man lyckas såga sig (eller andra) innanför stålhättan... Finns ju en risk, då dagens riggrör till skogsröjare är väl korta för långbenta personer.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Erre  
#776087
totte skrev:Jag behöver inte ens läsa smörjan numera om jag inte har lust. 😀 😎

Skönt. Är lite som trakthyggesbruk å blädning. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).