SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 59360 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775907 Allt som snurrar krånglar. Att påstå att det är krångelfritt för det har en särskild drivkälla eller märke är bara trams.
Kör man batteri går det åt batteri. Finns ingen som kan påstå de håller en viss tid för allt kan hända. Garanti är bra att ha och fungerande service.
Det är sånt man får räkna med i sin kostnadskalkyl när man kör såg.
Det är inköpskostnad och driftskostnad / år i förhållande till arbete utfört som är intressant för de flesta.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775908 Tja, det ÄR betydligt mindre som kan krångla på en batterisåg än en bensinsåg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775916 Vad tänker du på då?
Motor, lager, transmission, elektronik, kontakter/brytare/anslutningar, sladdar, laddare, skärutrustning, oljepump?
Inget av detta är nåt som inte kan gå sönder eller slitas.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#775917 Jämför man en elbil mot en bränsledito så har elbilen ca 300 rörliga delar och bränslebilen ca 3000 rörliga delar. De rörliga delarna i en elmotorsåg torde vara själva elmotorn och oljepumpen.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#775919
anersimyra skrev:Jämför man en elbil mot en bränsledito så har elbilen ca 300 rörliga delar och bränslebilen ca 3000 rörliga delar. De rörliga delarna i en elmotorsåg torde vara själva elmotorn och oljepumpen.

Det torde inte skilja så mycket i rörliga delar på en batteri eller bränslesåg 🤔
En tvåtaktare är ju tämligen enkel jämfört med en fyrtaktare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Williamm  
#775920 Elsåg: Två lager, ett per sida av motorn.

Bensinsåg. fem lager, två vevlager, vevstakslager, kolvbultslager, nållager kopplingen..

Elsågar ha en enklare konstruktion. Det är enkla fakta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775923 Tillkommer sedan en massa bränslerelaterade och tändningsrelaterade problem på bensinsågar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#775924 Dom "tändningsrelaterade problemen" har du mycket stor chans att åka på med batterisågen som är svårare att bena ut🤣

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775926
tallen100 skrev:Dom "tändningsrelaterade problemen" har du mycket stor chans att åka på med batterisågen som är svårare att bena ut🤣

Än har de lyst med sin frånvaro på forumet. 🤣
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#775927
Williamm skrev:Elsåg: Två lager, ett per sida av motorn.

Bensinsåg. fem lager, två vevlager, vevstakslager, kolvbultslager, nållager kopplingen..

Elsågar ha en enklare konstruktion. Det är enkla fakta.

Glöm inte förgasaren som även den har ett antal rörliga delar.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#775928 Oavsett el eller bensinsåg så är välbyggda sådana med kvalitetskomponenter synnerligen hållbara..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775938
Williamm skrev:Elsåg: Två lager, ett per sida av motorn.

Bensinsåg. fem lager, två vevlager, vevstakslager, kolvbultslager, nållager kopplingen..

Elsågar ha en enklare konstruktion. Det är enkla fakta.

Ja, det kan man tro. Särskilt om den har sladd.
Men det är ingen enkel konstruktion det heller.
De snurrar de med...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775947 Lite annan betenkning med store batterisager.

Stihl anger max kedjehastigheten for MSA 300 til 30 m/s.

Det beste Stihl har er klass 2 på sin skydds utrustning

Hur blir det med skydds utrustning når det ikke finns en klass for 30 m/s, se nedan.

Ergo finnes ingen godkjent skyddsutrustning for denna sag.

Om en anstald skadas med en MSA300 eller anna sag med kjedje hastighet 30 m/s hvem får da det juridiska ansvaret?

Her i norge er det arbetsgivare som er ansvarlig for at en anstald har riktig skyddsutrustning, antar samma sak i Sverige

Skärskyddsklassen anger kedjehastigheten vid testning enligt standardförhållanden:

klass 0 = upp till 16 m/s,
klass 1 = upp till 20 m/s,
klass 2 = upp till 24 m/s,
klass 3 = upp till 28 m/s.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775950 Det kommer kanske klass 3-byxor vad det lider, men din oro är befogad.

Edit: MSA 300 har ju tre effektlägen. Det går ju att välja ett lägre effektläge om man så önskar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 20 okt 2022, 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Williamm  
#775955
Mange skrev:
Williamm skrev:Elsåg: Två lager, ett per sida av motorn.

Bensinsåg. fem lager, två vevlager, vevstakslager, kolvbultslager, nållager kopplingen..

Elsågar ha en enklare konstruktion. Det är enkla fakta.

Ja, det kan man tro. Särskilt om den har sladd.
Men det är ingen enkel konstruktion det heller.
De snurrar de med...

Ta isär en borrmaskin. Mycket enklare än elmotorn blir det inte om set ska vara en motorer och inte järnspett...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).