Motorsåg och handhållet

Vedsåg med lite kubik

48 inlägg 7492 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedsåg med lite kubik

morco  
#773527 Jag står inför faktum att min gamla Stihl 280C börjar bli lite tråkig, varit något men den varje år sista tiden, tändmodul, insugsgummi och nu lite lynnig och vill inte riktigt gå ner till tomgång och kedjan vill då inte riktigt stanna. Det är inte riktigt konsekvent så det funkar inte att ställa ner den, den sjunker till rätt tomgång men med fördröjning. Fördelen med senaste felet är att jag kan motivera nyinvestering för frun med argumentet säkerhet, så för guds skull inga tips på hur det ska fixas….

Sågen kommer användas nästan uteslutande på vedbacken och jag kubbar upp runt 30-50 kubik årligen. Till skogen har jag en Stihl 201 och en Jonsered 535 som tjänar mig väl så den nya sågen får bli gårdshund. Jag började fundera på Husqvarna 560 XPG och Sihl 362 C-M vilka verkar vara väldigt jämförbara, behöver inte handtagsvärme men dessa verkar endast finnas i det utförandet, verkar vara gott krut i dem men jag behöver ju inte en rapp kvistsåg med med hög accelaration utan snarare lite bottendrag.

Jag hade nästan bestämt mig för 560:n när jag började läsa om Stihl 391, lite mer kubik men mindre effekt, något tyngre och ingen Auto-tune eller M-tronic. Stihl 391 har ca 10 kubik och 0.5 kW mer i motorn än min gamla 280 och känns rätt tilltalande med en prislapp ca 2-3000 kr under de andra.

Beträffande val mellan 560 och 362 känns det kvitta och jag skulle kunna gå på vilken som av dem, men vad säger ni om man ställer de bägge valen mot Stihl 391?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

maltex  
#773569 560 är nog inget för vebacken, är nog bättre i skogen. Är nog samma med 362an tror jag.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#773577 Varför tycker du dessa går bort, överspecade med värme och Auto tune/ M-tronic eller för lite kubik?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773579 Min 390, föregångare till 391 är en riktig slitvarg. Den ersattes av 362 som storsåg i skogen men på vedbacken verkar den outslitlig.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

Nonkan  
#773581 Är ju stor 3/8 på 362:an, så det händer ju lite när du kapar. Alla 3 gör jobbet bra. Roligast blir det nog med 362, skönast för kroppen med 560 och det vettiga men lite tråkiga alternativet är 391 :)

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

maltex  
#773583 Är inte 560 tänkt som en hugg såg till lite grövre,när 550 inte riktigt räcker till. Blir nog lätt att gasa ihjäl om man står och klubbar mycket. Bara en personlig uppfattning skulle nog själv valt en något lugnare såg till vebacken.

Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

anersimyra  
#773590 En 560 funkar finfint på vedbacken men själv skulle jag välja 562 som har det stora svärdfästet och således stor 3/8..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#773591 Den tanken har föresvävat mig, har 3/8 på min gamla Stihl och den går fint….

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#773592 Verkar som MS391 är slutsåld överallt så jag får väl fundera vidare, kanske slutar med några extra loppor och en 562 xpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773614 Jag håller nog med Nonkan.
362 går ok med 3/8 om det är normal längd.
Går inte dumt med .325 och 8kugg heller.
Provade 3/8, 73Lpx på 560 men tyckte den gillade .325, 21Lpx bättre med samma tandform.
362 tyckte jag kapade Bättre med 3/8 än .325 med samma tandform.
462?
Har lite dålig koll på modellernas tillgänglighet men gissar det är lite klurigt o jaga såg oavsett märke o modell.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#773664 Det visade sig att Logosol sålde MS391 och hade i lager, 7500 spänn med 20" duromatic svärd, är nog det förnuftiga valet. Levereades dock med klyvkedja men jag har ett sågverk där både svärd och kedja kommer till nytt, har ett 16" svärd 3/8" 1,6 mm liggandes som gå på nya sågen.

Tack för svar så får jag väl återkomma med recension.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773674 Märkligt det där med fast nos. Blir inte klok på varför de envisas med det.

Ser fram emot att höra mer.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774483 Ja, då har jag hämtat upp sågen men inte satt den i någon stock ännu.

Det blev väl lite tokigt med skärrutrusningen, det var ju 3/8" men med 1.3 mm länkbredd och det är ju samma som de kör på sågverken, ser nu att den ska filas med 4 mm fil alltså samma som till min lilla Stihl 201. Borde väl vara så att en kapkedja 3/8" på 1.6 länkbredd som ska filas med 5,2 mm fil borde ta för sig lite mer i virket eller vad tror ni?

Ingen katastrof, trivs jag inte med det så är det ändå snart dags att byta svärd på sågverket....

Intrycket annars är ju en lite enklare konstruktion än 362:an och lite plastigare, lösa svärdsmuttrar, skruvad kåpa över luftfilter ist för snabbfästen och en hederlig förgasare med manuell justering, inte nödvändigtvis dåligt...

Duromatic svärdet med den fasta nosen utan noshjul verkar ju lite skum, känns att det går lite trögre att dra runt kedjan än motsvarande med noshjul, låter lite "hårt" och skrapigt men det kanske sliter in sig.

Hoppas dock att motorns karaktär passar mig bra vid vedhögen,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedsåg med lite kubik

totte  
#774488
morco skrev:Duromatic svärdet med den fasta nosen utan noshjul verkar ju lite skum, känns att det går lite trögre att dra runt kedjan än motsvarande med noshjul, låter lite "hårt" och skrapigt men det kanske sliter in sig.


Du bör tänka på att kedjan på ett hardnose-svärd skall vara lite lösare spänd än vad man normalt har på ett noshjuls-svärd. Skall vara på gränsen till att hänga ner på undersidan. Om du tar i kedjan mitt på skall den inte göra något kännbart motstånd mot att lyftas nån halvcentimeter.

en hederlig förgasare med manuell justering, inte nödvändigtvis dåligt...


Nej verkligen inte dåligt. Här har du möjligheten att justera in den så den fyrtaktar fint ända tills den får ordentlig belastning i ved. Då blir den inte överhettad och klarar rejäla pass med att stå och kapa.

Tror mycket på det där 1,6 mm svärdet med en rejäl mejseltandad kedja, när det handlar om att kapa ved.

Avatar Fallback

Re: Vedsåg med lite kubik

morco  
#774493 Ok, ska kanske släppa den ytterligare lite, helt ny svärdstyp för mig..,.. var ju inte ett 3/8 1,6 svärd jag hade liggandes till gamla sågen utan ett .325/ 1,5…. Blir bara rörigare i kedjessmlingen för var såg man ramlar över😂

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar