Ent skrev:Mange skrev:De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.
Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.
Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.
Om jag förstår dig rätt, menar du att det det blir bättre kylning om man tomvarvar mellan kapen vid röjning, snarare än att låta motorn gå på tomgång?
Jag brukar låta den gå ner på tomgång, och så "boppa" på gasen ett par gånger innan man kör nästa. Samma när jag kör den som trimmer (Stihl 410), ner på tomgång, ett par duttar på gasen innan nästa svep. Men det är alltså inte optimalt?
Nja, det är bättre än tomgång.
Den blir inte överdrivet varm på ett svep hoppas jag. Så länge du inte blir varmare än arbetstemp så ånga på bara.
Röjer du gräs från höger till vänster så släpp gasen när du är till vänster, full gas igen och ta ett litet tag med lite belastning på väg åt höger.släpp o ge fullt innan du går åt vänster igen.
www.chainsawcollectors.se