Motorsåg och handhållet

Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

36 inlägg 5266 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773977
Ent skrev:
Mange skrev:De kyler med luft och bränsle/luftblandningen.
Att stänga av varm såg ger inte nån kylande effekt då värmen hålls kvar. Rätt länge.
Tomgång är ännu värre då det sänker varvet på fläkten och minemalt med bränsle/luft in.
En för varm motor fortsätter bli ännu varmare och skador kommer som ett brev på posten.

Går det varmt så flippa på gasen så den går upp o ner i varv obelastat. Det bäst och fortast.

Ser man till de skogsröjare som går i skogen belastas de hårt lite och sen varvas och kyls.
En gräsröjare belastas hårt, ner på tomgång, belastas hårt igen och får färre tillfälle att kylas på varv obelastad vilker man ser när de kommer hit.
Mer sällan de har sågtandad röjklinga och skurit än tråd eller kniv.

Om jag förstår dig rätt, menar du att det det blir bättre kylning om man tomvarvar mellan kapen vid röjning, snarare än att låta motorn gå på tomgång?

Jag brukar låta den gå ner på tomgång, och så "boppa" på gasen ett par gånger innan man kör nästa. Samma när jag kör den som trimmer (Stihl 410), ner på tomgång, ett par duttar på gasen innan nästa svep. Men det är alltså inte optimalt?

Nja, det är bättre än tomgång.
Den blir inte överdrivet varm på ett svep hoppas jag. Så länge du inte blir varmare än arbetstemp så ånga på bara.

Röjer du gräs från höger till vänster så släpp gasen när du är till vänster, full gas igen och ta ett litet tag med lite belastning på väg åt höger.släpp o ge fullt innan du går åt vänster igen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

PRN  
#781911
tallen100 skrev:Jo det vore ju väldigt praktiskt när man snavar och sticker klingan i marken 🤣 , risken för skador på både dej och klingan torde vara väldigt stor 😀
Utöver det så mår inte en tvåtakts såg bra av att gå på maxgas/samma varvtal hela tiden...


Just det jag tänkte medans jag scrollade :-)

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#825327 Jag återkommer i denna gamla tråd nu när jag ser att de finns de som tvivlar på att proffs kör järnet hela tiden. Här hos oss är det nog vanligt vad kan jag bedöma. Jag har hört det flera ggr i höst där det har röjts. Det kommer ett lag på några gubbar som jobbar snabbt och röjer stora områden mycket bra och snabbt. Det är nog ingen som pratar svenska men järnet på sågarna har de. Och bra blir det efteråt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Cunningham  
#825376 Jag har även hört det på avstånd när några icke svensktalande röjer, det låter som dom går på full gas hela tiden. Men så är det nog inte. Den man hör mest är den som gasar mest. Dom som har gått ner i varvtal hör man inte på samma sätt. Men hårt kör dom, förmodligen beting. Själv ska man ju kolla runt på baksidan av tallen ifall det finns en älgskada. Däremot har jag hört och sett en yngling som körde sin röjsåg på full gas hela tiden, han röjde tillsammans med en kollega (annan yngling) åt kommunen, i ett område med sly. Tror han var inte var nöjd med den tilldelade arbetsuppgiften. Ville själv inte bli kapad jäms med fotknölarna så jag gick vidare..... lät förfärligt

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

Roffe  
#825583
SnorreP skrev:Jag återkommer i denna gamla tråd nu när jag ser att de finns de som tvivlar på att proffs kör järnet hela tiden. Här hos oss är det nog vanligt vad kan jag bedöma. Jag har hört det flera ggr i höst där det har röjts. Det kommer ett lag på några gubbar som jobbar snabbt och röjer stora områden mycket bra och snabbt. Det är nog ingen som pratar svenska men järnet på sågarna har de. Och bra blir det efteråt.


Tre sidor tråd, mer än ett år senare och du tror fortfarande på att du har rätt och alla andra inkl tillverkare har fel... Hört talas om skygglappar? 🫣

Avatar Fallback

Re: Varvtalsregulator på röjsågar ? Varför finns inte det?

SnorreP  
#825629 Haha ja just det ja. Det var väl egentligen bara ett litet förtydligande från min sida. Men om det det stör dig Roffe så mycket så får du väl bortse från det. Ha en bra kväll du!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).