Sida 1 av 3

Jag renoverar min 242 XPG

Postat: tis 27 sep 2022, 21:59
av Effo
Uppdatering: Jag har bestämt mig för att försöka fixa i ordning sågen. Byter därför namn på tråden så får det bli en "projekttråd"

---------
Jag impulsköpte en HVA 242 XPG i somras som visade sig vara i sämre skick än väntat. Dålig research av mig så jag får skylla mig själv.

Jag körde ca 30 minuter då, tog ned några 15cm björkar och rönnar och kapade upp dem. Den gick ok men den dog på tomgång. Inga problem att starta igen dock. Märkte att det rann olja ur den men trodde det berodde på igensatt svärt. Efter rengörning av svärd kommer ingen olja på kedjan så något är klabb. Har också hittat en spricka i kastskyddet, några skruvar som saknas här och där, mm. Dessutom är den rejält skitig, cylindern är svart på utsidan och några flänsar brutna.

Jag funderar på att helrenovera den, mest för att lära mig lite. Jag är kass på motorer och det skulle vara kul om man kunde få till en ok såg. Men innan jag sätter igång, finns det något man bör kolla upp som är jobbigt/dyrt att fixa och som gör att det kanske är lika bra att låta det vara?

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 07:07
av anersimyra
Effo skrev:Jag impulsköpte en HVA 242 XPG i somras som visade sig vara i sämre skick än väntat. Dålig research av mig så jag får skylla mig själv.

Jag körde ca 30 minuter då, tog ned några 15cm björkar och rönnar och kapade upp dem. Den gick ok men den dog på tomgång. Inga problem att starta igen dock. Märkte att det rann olja ur den men trodde det berodde på igensatt svärt. Efter rengörning av svärd kommer ingen olja på kedjan så något är klabb. Har också hittat en spricka i kastskyddet, några skruvar som saknas här och där, mm. Dessutom är den rejält skitig, cylindern är svart på utsidan och några flänsar brutna.

Jag funderar på att helrenovera den, mest för att lära mig lite. Jag är kass på motorer och det skulle vara kul om man kunde få till en ok såg. Men innan jag sätter igång, finns det något man bör kolla upp som är jobbigt/dyrt att fixa och som gör att det kanske är lika bra att låta det vara?

Att börja renovera kostar snabbt lika mycket som att köpa en annan 242 i bättre skick och i slutändan så riskerar man att stå där med en halvtaskig såg som ”kostat skjortan”..🤑🤑🤑🤑🤑🤑😮

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 07:14
av Nyborg
Men är väl en bra start för att lära sig hur en såg fungerar. Är väl inga hemska priser på delar till dem. Och tillfredsställelsen att lyckas med en renovering...

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 08:51
av Alex Strömberg
Går ju att sälja trasiga 242or för alldeles för mycket. Aå sälj och hitta en fräschare eller lägga till för en 346NE.

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 09:00
av Mange
Vad har den för nummer?
Rengör den och kolla över den kostar bara en stunds arbete.
Skulle tro det inte är nåt större fel på den efter vad du beskriver. Lite bilder o nummer berättar mer vilken variant det är och det behöver inte vara så stora fel för den dör på tomgång.
Bränsle eller justering, kanske.

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 16:46
av Effo
@Mange: Tyvärr är typskylten borta, men kopplingen är den som användes fr.om. 1994, så jag gissar att det är däromkring. Kan iofs vara bytt. Kaskskyddet verkar tillverkat 91 av stämpeln att dömma

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 17:06
av Mange
Då har du oljepumpsdrevet drivet av kopplingstrumman?

Re: Värt att renovera 242 XPG?

Postat: ons 28 sep 2022, 21:16
av Effo
Mange skrev:Då har du oljepumpsdrevet drivet av kopplingstrumman?


Har inte alla 242 det? Hur vet jag det i så fall? Här är en annan tråd om pumpen Effo - Justera oljepump HVA 242

Kollad lite på sågen idag. Det kommer olja i hålet vid svärdsfästet. Men jag ser på en sprängskiss att det ska sitta en plåt mellan huset och svärdet, den är dock borta. Kan det vara orsaken till att oljan rinner ut och inte på svärdet?

Men det kommer väldigt mycket olja, det kanske är därför som justerskruven för oljepumpen är dragen i botten, för att försöka stoppa minska mängden olja... Få se om jag hinner öppna vid pumpen i helgen.

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: ons 28 sep 2022, 21:21
av Effo
Dagens insats: tvätta kåpan. Glömde ta före-bild men färgen på vattnet säger allt

1664392854_pxl_20220928_190123023.jpg

1664392855_pxl_20220928_190146171.jpg

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: tor 29 sep 2022, 07:49
av Andpers
Om det kommer olja i hålet vid svärdsfästet, så är det avluftningen till kedjeoljetanken som inte är okej.
Inuti kedjeoljetanken ska det sitta en cirka 5 mm diameter plastslang intryckt i hålet vid svärdsfästet. Andra änden på slangen är öppen och ska vila mot kedjeoljetankens vägg ovanför oljepåfyllningshålet. Slangens funktion är att avlufta kedjeoljetanken. Slangen syns om man tittar genom påfyllningshålet.

Felet kan vara att slangen har lossnat i hålet vid svärdsfästet, eller så ligger den öppna änden av slangen under kedjeoljans yta, tex nedanför oljepåfyllningshålet, eller så saknas plastslangen av någon outgrundlig anledning.

Det ska i och för sig även sitta en plåt mellan motorhus och svärd, men den är till för att täta överföringen av olja från kedjeoljepump till svärd.

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: tor 29 sep 2022, 08:07
av Andpers
Vid närmare eftertanke, det beror på vilket hål du menar att det kommer olja ut ur.
Avluftningshålet sitter i en tapp bredvid bulten, som svärd och kåpa skruvas fast i.
Kedjeoljan till svärdet matas ut via ett avlångt spår, som sitter ovanför bult och avluftningstapp, i höjd med svärdets oljehål.

På äldre 242-or drevs pumpen direkt av motoraxeln, dvs även när motorn gick på tomgång och kedjan stod still, så matade kedjeoljepumpen ut olja. På nyare modeller så drivs pumpen av utgående axel från kedjekopplingen, som bara rör sig när kedjan gör det...

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: mån 10 okt 2022, 22:26
av Effo
Plockade bort kopplingen idag för att komma åt pumpen.
Skruvade ut tre skruvar (A) och pumpen känns lös, men det verkar som den är "låst" med skruven runt axeln (B) på något sätt. Kan det stämma? Hur kommer jag i så fall vidare?
1665433526_oljepump2.jpg

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: tis 11 okt 2022, 08:36
av Andpers
Effo skrev:Plockade bort kopplingen idag för att komma åt pumpen.
Skruvade ut tre skruvar (A) och pumpen känns lös, men det verkar som den är "låst" med skruven runt axeln (B) på något sätt. Kan det stämma? Hur kommer jag i så fall vidare?
1665433526_oljepump2.jpg


Det sitter gängade hål i pumpen intill översta och näst översta hålen för fästskruvarna. Sätt M5-skruvar med cirka 40 mm lång gänga i dessa hål och skruva på dem tills att pumpen lättat så mycket att den går att lyfta bort. Såvitt jag minns är det metallbrickan (B) som sitter så tajt på axeln att den blockerar pumpen från att lossna när fästskruvarna tagits bort.

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: fre 14 okt 2022, 11:36
av hva555
Min 246 har inte denna bricka, Hör den inte ihop med den gamla oljepumpsdrivningen som var pressad direkt på motoraxeln? 444 har väl nåt sånt?

Re: Jag renoverar min 242 XPG

Postat: fre 14 okt 2022, 11:55
av Mange
Alla dom inte har drev drivet av kopplinstrumma bör ha bricka.