Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 17144 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#773702
Williamm skrev:
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Vad kör du för kedja? Org 325 mini kedjan?

Han kör 3/8 lp

Borde prestera kanon med picco super.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773705
Alex Strömberg skrev:
anersimyra skrev:Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Vad kör du för kedja? Org 325 mini kedjan?

Jag bytte drev till 3/8 och kör för tillfället med Oregon 91VXL..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773709 Jag kör med tre äldre Jonsered och två äldre Husqvarna (bensin) och har funderat på batterisåg. För ett år sedan köpte jag en 535iFR batteriröjsåg som jag är väldigt nöjd med även om den inte klarar lika grova stammar som 555 röjsågen. Nu har jag två Bli300 och laddare så det är bara batterimotorsågen som fattas men tydligen måste jag vänta eftersom den är slutsåld.

Det jag saknar är en kraftig laddare som man kan koppla till traktorns 12V batteri. QC80F är för ynklig. Jag är inte orolig för att tömma batteriet på traktorn för jag har igång den ganska mycket då jag är i skogen. Och den har en 120A generator. Batterierna är ganska dyra så jag vet inte om jag vill köpa så många fler.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Fredrik89  
#773719 Ett alternativ är att du köper en 12-230v inverter så kan du nyttja din vanliga laddare.

Tex https://www.inverterbutiken.se/produkt/ ... enix-800w/

Beror på vilken laddare du har, har du QC500 så passar den bra

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#773723
anersimyra skrev:Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Alla har långt ifrån din erfarenhet, så mindre erfarna har nog nytta av givaren. Men varför är det fällt med såg, när det finns röjsåg? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773755
Hema skrev:
anersimyra skrev:Ett Bli 300 drar vid vissa jobb nästan två tankar olja men vet man om det så är en indikatorlampa en onödig pryl. I övrigt så märker man direkt om man inte får smörjning så någon varmkörning är ingen risk på en liten motorsåg.
Här är för övrigt en liten filmsnutt som visar vad man hinner med på 1,5 timmar med en 540i och en Bli 300.. :ymparty:

Alla har långt ifrån din erfarenhet, så mindre erfarna har nog nytta av givaren. Men varför är det fällt med såg, när det finns röjsåg? 🤔

Det var ingen som sa något om att ta med röjsågen så då fick det bli att bryta rygg med motorsågen.. 🙃

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773756
Fredrik89 skrev:Ett alternativ är att du köper en 12-230v inverter så kan du nyttja din vanliga laddare.

Tex https://www.inverterbutiken.se/produkt/ ... enix-800w/

Beror på vilken laddare du har, har du QC500 så passar den bra


Jodå, men som gammal elektronikingenjör så tar det emot att först omvandla till 240V och sedan till 36V då det finns DC-DC-omvandlare från 12V till 36V. Till exempel ATO som säljer 540W omvandlare för omkring 200 dollar. Men man bör INTE koppla den direkt till batteriet utan det behövs elektronik som skyddar mot överspänning, överhettning och som optimerar laddningen. Annars så kan man förstöra laddare, batteri och tutta eld på traktorn.

Man måste känna till Husqvarnas elektronik inne i batteriet så man inte ställer till med elände. Jag har funderat på att slakta en Husqvarnaladdare och bara byta ut nätdelen (240V-36V) till en DC-DC-omvandlare och låta kontrollelektroniken vara kvar. Fast det bör man inte göra om man inte vet vad man gör. Bäst vore om Husqvarna kommer med en stadigare modell av QC80 för 12V batteri.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773761 Är du säker på att de går över till 36V DC från 240V AC?

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773776 Nä, de har troligen litet högre spänning som sedan regleras. Men principen är densamma.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773793 Om det är 48V borde det finnas byggstenar på hyllan, tänker jag.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

ujja  
#773796 Eftersom det rör sig om att höja spänningen så handlar det om en switchad inverterlösning oavsett om det är en 12v -> 36v DC eller en 12v -> 230v AC, jag tror man räknar med ca 90% verkningsgrad på den typen av omvandling. I ditt fall skulle jag definitivt satsa på en 12v -> 230v AC och använda en standardladdare från HVA även om det blir ett extra steg i omvandlingen, konvertern kan du ju då återanvända för andra laddare som du kanske köper längre fram, garantin på köpta grejer är värt en del också istället för att modifiera. Men det är ju alltid roligt modifiera saker 🙂

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#773798 På tal om spänning så blev det väl mycket av den varan i dag..😳.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773805
anersimyra skrev:På tal om spänning så blev det väl mycket av den varan i dag..😳.

Det finns uppenbarligen vissa fördelar med att bära med sig batterierna när man röjer... Bl.a. slipper man gå tillbaks till bilen, bara för att byta batteri... 😉
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773817
ujja skrev:Eftersom det rör sig om att höja spänningen så handlar det om en switchad inverterlösning oavsett om det är en 12v -> 36v DC eller en 12v -> 230v AC, jag tror man räknar med ca 90% verkningsgrad på den typen av omvandling. I ditt fall skulle jag definitivt satsa på en 12v -> 230v AC och använda en standardladdare från HVA även om det blir ett extra steg i omvandlingen, konvertern kan du ju då återanvända för andra laddare som du kanske köper längre fram, garantin på köpta grejer är värt en del också istället för att modifiera. Men det är ju alltid roligt modifiera saker 🙂


Japp, jag kollade vad laddaren (QC330) har ätit och det var en hel del. Även om jag med åtskilliga decenniers erfarenhet skulle kunna fixa den så har jag lärt mej att det tar en massa tid och jag har annat att göra. 12VDC-230V AC omvandlare har jag på hyllan så det är inget problem. Jag måste bara sätta in ett relä så att den laddar enbart då motorn (generatorn) är igång. Det händer sej att jag ibland har motorn avstängd nästan hela dagen så man vill gärna att laddarn stängs automatiskt. Sedan borde man hitta en bra plats för laddaren - jag har ganska trångt i hytten. Så det blir nog utanför i en låda. Kyla är inget problem vid laddning (om det inte är riktigt svinkallt) utan värme är värre. Och så skruvar jag fast laddaren - det är irriterande att laddaren följer med då man skall dra ut batteriet.

För övrigt så såg Husqvarnas laddare ut att innehålla kvalitetskomponenter. Man har sett mycket kinesiskt skräp genom åren. Men jag vill inte dra allt över en kam för hittade riktigt prima batteriladdare för 12V/10A från Kina till ett otroligt lågt pris så man ska inte se enbart på priset heller. Först köpte jag en och sedan köpte jag 20 stycken för att ha i lager. Priset för 20 st. var lägre än en "väst"laddare. Jag använder dem överallt för bättre har jag inte hittat.

Nu hoppas jag i alla fall att Husqvarna kommer med en 300-500 W laddare som kan kopplas till traktorbatteriet. Med två eller tre batterier som kan laddas i skogen så klarar man sej ganska bra skulle jag tro.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773818 Det finns uppenbarligen vissa fördelar med att bära med sig batterierna när man röjer... Bl.a. slipper man gå tillbaks till bilen, bara för att byta batteri... 😉
/Niklas[/quote]

Jo, men med motorsåg måste man i alla fall släpa med sej oljebyttan. Därför tar jag traktorn till skogen så jag har allting bredvid arbetsplatsen. Och så kan man sitta i hytten och dricka kaffe varmt och skönt ifall det regnar, snöar och blåser :-).

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).