Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 17136 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#792906
Mangan skrev:Om inte HVA och Stihl kan enas om samma svärdsfäste, tror jag inte det blir samma batterifäste heller.

Varför skulle de göra de? De vill ju sälja sina egna produkter. Allt handlar om pengar, man får inte glömma de

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792908
Hema skrev:
Niking skrev:Sedan kan man ju fråga sig om t.ex. AAA, AA, C, D, CR 2032 batterier etc. är resultatet av en påtvingad standard eller att marknadskrafterna har fått verka?

För även om Li-jon dominerar idag, så tvivlar jag på att det dominerar runt säg år 2050. Då gäller säkert andra spänningar och andra material i batterierna.
/Niklas

De där är batteristandarder som alla kan köpa, medan när tillverkare av batgeridrivna produkter tar bort den rätten från snvändaren, ja då är det inte minst sagt obra. Det gynnar ingen förutom företagen i korta loppet.

Nu var ju frågan om dessa standarder var en effekt av överstatlighet eller marknadskrafterna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792909
anersimyra skrev:
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Kunde jag få besked om det verkligen är ”dyrgripen” som felar så hade jag självklart stått ut med Husqvarnas rövarpris för att få igång sågen. Men då felet lika gärna kan vara ett annat så finns det inte på kartan att jag riskerar att köpa en del som inte kan returneras om den inte löser problemet.. 😤


Låter som mig och de tips jag har fått här på att byta delar (förgasare/slangar/lager mm) hej vilt när sågen inte går som den skall. 😎

Hur många timmar har sågen gått?

Jag kommer inte ihåg vad de sa angående drifttiden, men det var tämligen få timmar och jag frågade om inte datorn missat en nolla..🙂

Aha, du har bara haft äkta kvalitetstid med den sågen. 😉
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792921 Jo, jag blev lite undrande då jag för ett antal år sedan fick en 550 uppkopplad och datorn ”påstod” att drifttiden var 250 timmar trots att jag använt sågen på heltid i drygt två år..🙂

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792922 Men frågan är ju hur bensinsågen räknar tiden. Är det bara effektiva tiden med full gas, månne?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792932
anersimyra skrev:Jag kommer inte ihåg vad de sa angående drifttiden, men det var tämligen få timmar och jag frågade om inte datorn missat en nolla..🙂

Just vad det gäller programvarans drift tid så vill jag påstå att den ger en fingervisning i bästa fall.
På motorsågen med AT är det knappt fingervisning då de visar långtifrån träffsäkert.
Det har testats och kollats drifttid på såg manuellt, räknats start och körts i x tim dokumenterat och det har visat helt galet i elektroniken både + och -.
Det har visat sig vara mer tillförlitligt att höfta. Räkna en genomsnittlig dags starter och körtid och gå på det i antal dagar det körts.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792953
Niking skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:Sedan kan man ju fråga sig om t.ex. AAA, AA, C, D, CR 2032 batterier etc. är resultatet av en påtvingad standard eller att marknadskrafterna har fått verka?

För även om Li-jon dominerar idag, så tvivlar jag på att det dominerar runt säg år 2050. Då gäller säkert andra spänningar och andra material i batterierna.
/Niklas

De där är batteristandarder som alla kan köpa, medan när tillverkare av batgeridrivna produkter tar bort den rätten från snvändaren, ja då är det inte minst sagt obra. Det gynnar ingen förutom företagen i korta loppet.

Nu var ju frågan om dessa standarder var en effekt av överstatlighet eller marknadskrafterna.
/Niklas

Det är nog mest en kombination. De "gamla hederliga" batterierna kom ju runt förra sekelskiftet och standardiserades i mitten av förra seklet enligt https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes
För de moderna platta batterierna verkar processen vara mer parallell. En tillverkare introducerar en ny storlek och arbetar samtidigt tillsammans med en internationell standardiseringskommission som t.ex. IEC för att få denna storlek internationellt godkänd

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792955
Niking skrev:Men frågan är ju hur bensinsågen räknar tiden. Är det bara effektiva tiden med full gas, månne?
/Niklas

O nej, det var en massa parametrar. Tomgångskörningen var en stor del av tiden och start/stopp angavs till flera tusen cykler.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

hva555  
#792962 Komihåg att allt du läser ut avser elektronikdelen i förgasaren så är den bytt så kan det ju bli lite osäkert minst sagt.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Skog1  
#796771 Hej
Är det någon som har köpt den nya sågen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).