Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 17199 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792738
anersimyra skrev:Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Det kan ju vara värt att testa!
Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

tallen100  
#792739
anersimyra skrev:Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Men var inte delarna dyra nyss? 🤣 🤣
Är väl isåfall bara att byta bägge sakerna och strunta i krångel med felsökning, om delarna nu är så billiga 😀 👍 😅

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792741
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Men var inte delarna dyra nyss? 🤣 🤣
Är väl isåfall bara att byta bägge sakerna och strunta i krångel med felsökning, om delarna nu är så billiga 😀 👍 😅

Originaldelarna kostar vad de kostar. Men om en kamrat kan reparera en defekt del för en billig peng eller en gentjänst, så kommer ju saken i ett helt annat läge. 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

tallen100  
#792742
Niking skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Men var inte delarna dyra nyss? 🤣 🤣
Är väl isåfall bara att byta bägge sakerna och strunta i krångel med felsökning, om delarna nu är så billiga 😀 👍 😅

Originaldelarna kostar vad de kostar. Men om en kamrat kan reparera en defekt del för en billig peng eller en gentjänst, så kommer ju saken i ett helt annat läge. 👍
/Niklas

Aners skrev tidigare (om jag inte minns helt fel) att han kunde byta delarna själv, så vad är i så fall problemet?🤔 Om det finns så billiga delar är det lika bra att byta bägge grejorna på en gång och slippa krångla😎
Senast redigerad av tallen100 tor 16 feb 2023, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792743
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Men var inte delarna dyra nyss? 🤣 🤣
Är väl isåfall bara att byta bägge sakerna och strunta i krångel med felsökning, om delarna nu är så billiga 😀 👍 😅

De är alltså svindyra i inköp men jag är säker på att de är riktigt billiga att tillverka i kina..🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

tallen100  
#792746
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Jag har en polare som är ”överjävlig” på elektronik, och det vore väl fan om det inte ska gå att mäta fram var felet finns hos kinaelektroniken då prylarna snarare kostar ören än kronor..😛

Men var inte delarna dyra nyss? 🤣 🤣
Är väl isåfall bara att byta bägge sakerna och strunta i krångel med felsökning, om delarna nu är så billiga 😀 👍 😅

De är alltså svindyra i inköp men jag är säker på att de är riktigt billiga att tillverka i kina..🤑🤑🤑

Jaha du menade så 😀
Började nästan fundera på om dom där batterisågarna släppte ut konstiga avgaser 🤣 🤣 😉

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792752
1676568014_4d409c9e-d841-4ecd-a44c-f94ced59e1f8.jpeg
”Dyrgripen” inringat i gult..😡

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792759 Den är förstås ingjuten i ett block så det enda man i praktiken kan göra är att kolla att ledningarna sitter fast. Det är möjligt att elektrolytkondensatorerna är dåliga - de brukar höra till de vanligaste bovarna - men jag tror inte de går att byta. Man kan försöka hitta hela blocket på Alibaba - där finns ibland reservdelar som säljes utanför de vanliga kanalerna. Jag har köpt värmepumpsdelar därifrån. Men jag misstänker att serierna ännu är för små för att det skall vara intressant.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#792764
Alex Strömberg skrev:
Hema skrev:
anersimyra skrev:Kikar man in i sågen och kollar in de ingående komponenterna så inser man snart att sågen är löjligt högt prisatt jämfört med en bensinsåg. Och när nu verkstaden inte känner till exakt vilken av två tänkbara elkomponenter som felar så är alternativet att åka på en kostnad som klart överstiger begagnatpriset för en snart tre år fungerande såg inte ett alternativ. Visst kan jag chansa på att styrenheten är trasig, betala 2800:- och montera samman sågen själv. Är nu i stället felet ett annat så har jag kastat 2800:- i sjön. Då återstår gasreglaget a 1800:- och skulle nu felet vara något annat än de två tänkbara så har jag köpt delar för närmare 5000:- helt i onödan. Nej, det får bli en ny såg och den gamla får bli en reservdelssåg..🤑🤑🤑

Självklart ska inte du behöva chansa, utan Husqvarna borde ha dessa enheter hos verkstäderna, så att du som kund kan få reda på vad som är fel och utifrån det ta ställning till kostnaden. Alternativt, att de tar den som inbyte om du köper ny,

Varför ska en firma ta en slutkörd och trasig såg i inbyte? Låter inte direkt smart.

Husqvarna ger inte ut delar för felsökning gratis heller, dock så hade nog jag haft delarna hemma så man kan testa. Bättre marginaler på att laga maskiner.

Då ser jag det som väldigt kortsiktigt. Husqvarna skulle kunna sälja sågen lagad som beg, som de gjort med bensinare.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792767 En sak tillverkad här kostar inte mycket att gör i sig...
Men kostnader efter är rätt höga och inte subventionerat oftast.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

tallen100  
#792772
Hema skrev:
Alex Strömberg skrev:
Hema skrev:Självklart ska inte du behöva chansa, utan Husqvarna borde ha dessa enheter hos verkstäderna, så att du som kund kan få reda på vad som är fel och utifrån det ta ställning till kostnaden. Alternativt, att de tar den som inbyte om du köper ny,

Varför ska en firma ta en slutkörd och trasig såg i inbyte? Låter inte direkt smart.

Husqvarna ger inte ut delar för felsökning gratis heller, dock så hade nog jag haft delarna hemma så man kan testa. Bättre marginaler på att laga maskiner.

Då ser jag det som väldigt kortsiktigt. Husqvarna skulle kunna sälja sågen lagad som beg, som de gjort med bensinare.

Servicen och kunnandet verkar numera vara sådär hos många handlare,
Det är nog intressantare att sälja en ny robotklippare istället. 😎

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792777
Nisse Husberg skrev:Den är förstås ingjuten i ett block så det enda man i praktiken kan göra är att kolla att ledningarna sitter fast. Det är möjligt att elektrolytkondensatorerna är dåliga - de brukar höra till de vanligaste bovarna - men jag tror inte de går att byta. Man kan försöka hitta hela blocket på Alibaba - där finns ibland reservdelar som säljes utanför de vanliga kanalerna. Jag har köpt värmepumpsdelar därifrån. Men jag misstänker att serierna ännu är för små för att det skall vara intressant.

Speglar Husqvarnas pris på 2800:- kostnaden för tillverkning av en dylik pryl?

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792785 Det är väl som på bilar, reservdelar kostar ca 10ggr tillverkningskostnaden.

De vill ha ut lite för att finansiera utveckling mm.

En 1000W motorkontroller får du för dryga 500 kr från Kina, denna är kanske något mindre?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792788 En annan jämförelse är ju att ta några tusen för tomtfällning av lättfällda träd (som inte kräver någon arborist eller säkringar).

(När trädfällning kräver en massa säkringar, klättring m.m. är ju ett pris på flera tusen för trädfällning klart mer motiverat).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792802 Jag kom att tänka på att verkstaden borde ju kunnat koppla förbi ”dyrgripen” för att kunna konstatera huruvida gaskontrollenheten var hel, eller ej..🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).