Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 16944 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771979 Inflationen vettu! 👍

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Robur Clivus  
#771993
Mange skrev:Jäklar vilket pris. Är det med batteri o laddare?


Garanterat att det är endast sågen utan Batteri och laddare (Gissning dock).

Här tror jag tyvärr Husqvarnas "nya" tänk med prissättning av batteriprodukter är företagsekonomiskt ganska kasst och kortsiktigt beslut fattat av någon kvartalsekonom!

Tidigare år när de började släppa batterimaskiner så var dessa prissatta betydligt lägre än motsvarande bensinsågar, sedan sålde de batterier och laddare och låste på så sätt även in "Intäkten" som motsvarar framtida bränslekostnad för en bensinsåg.

På senare tid har de börjat ändra strategi och lyfta priserna på batteriprodukter (utan att inkludera batteri) till samma nivå som bensinprodukterna, detta ger förmodligen grymma marginaler på de sålda batterisågarna och för proffesionella användare så kan det ekonomiskt fungera utifrån "The total cost of ownership (TCO)".

Jag hävdar nog att en smartare strategi hade varit att fortsatt sälja batterisågarna billigare än sina bensindrivna motsvarigheter, öka omsättningen till Husqvarna istället för att denna kostnad går till oljebolagen i form av bensin, utan istället till köp av batterier då ekonomin kommer styra många dit. Som långsiktig ägare av Husqvarna aktier tycker jag detta skriker felkonstruerade incitamentsprogram och kortsiktig ledning.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#771994 Hade ju inte skadat att utöka batterigarantitiden från nuvarande 2 år.

Sedan är batterierna överprisade.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Robur Clivus  
#771996 Med anledning av mitt tidigare inlägg gick jag in och jämförde utbildningsbakgrund inom VD historiken i Husqvarna de senaste åren, för att se om mina förutfattade meningar stämde.
Kai Wärn var tidigare VD men slutade 2020, är utbildad Cilvilingenjör i maskinteknik.
Från 2020 är Henric Andersson VD, utbildad Civilingenjör i Industriell ekonomi.
Detta stämmer nog ganska bra med omläggningen av prissättning av produktsortimentet och förmodligen mycket mer.
Min tes är att företag som Husqvarna bygger hela sin existens på att leverera kvalité och bra produkter över tid, långsiktigt behöver de en ingenjörsledning med industriellt tänk som fokuserar på bra produkter och kvailtè över tid.
Ekonomer och Ingenjörer fokuserar på helt olika saker, den ena har ett tekniskt driv medans den andra mest gillar xcel-ark med kvartalsresultat.
Låt er inte luras av titeln: Civilingenjör industriell ekonomi, det är ingen ingenjör, utan fortfarande en ekonom som möjligtvis kan ha kvar formelsamlingen från gymnasiet.

Men ovan förklarar mycket för mig iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771997 Ser man till prdukters prestanda så har de inte blivit bättre eller sänkt kostnader per år de sista 20 åren. Snarare tvärt om.
Så ska de leverera, är det hög tid....
Jag tillhör den kategori som gärna vill säga Husqvarna är bäst, de har vafit det kan säkert bli det men de får vara det först om jag ska säga det igen.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Robur Clivus  
#771998
Mange skrev:Ser man till prdukters prestanda så har de inte blivit bättre eller sänkt kostnader per år de sista 20 åren. Snarare tvärt om.
Så ska de leverera, är det hög tid....
Jag tillhör den kategori som gärna vill säga Husqvarna är bäst, de har vafit det kan säkert bli det men de får vara det först om jag ska säga det igen.


Håller med, dock så ska de konkurrera med industrialister av den finaste skolan i det tyska mittelstand-riket" https://en.wikipedia.org/wiki/Mittelstand " !

Jag gillar Husqvarna och deras produkter men är ganska övertygad om att om de ska överleva på sikt behöver de bli utköpta från börsen av en långsiktig industriell ägare, annars kommer de sluta som ett "Gardena"!

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

toker72  
#772026 Husqvarna ligger väl ändå i framkant när det tex gäller batteridrivna maskiner så helt borta är dom inte. Köpte ny såg i fjol för att ersätta min usla 339 blev en Stihl 201 men det berodde på att Husqvarna inte hade nån liknande storlek annars hade det nog kunnat bli en Husqvarna igen. Köpte ny röjsåg i somras en Husqvarna 545 autotune och den är jag grymt nöjd med men det hade jag troligen varit med en ny Stihl också.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#772029
toker72 skrev:Husqvarna ligger väl ändå i framkant när det tex gäller batteridrivna maskiner så helt borta är dom inte. Köpte ny såg i fjol för att ersätta min usla 339 blev en Stihl 201 men det berodde på att Husqvarna inte hade nån liknande storlek annars hade det nog kunnat bli en Husqvarna igen. Köpte ny röjsåg i somras en Husqvarna 545 autotune och den är jag grymt nöjd med men det hade jag troligen varit med en ny Stihl också.

Vad jag har märkt som mekar på båda så är hvas batteri maskiner bra mycket bättre. Mycket elmotor byten och oljepumps problem på stihls.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#772038
Robur Clivus skrev:Med anledning av mitt tidigare inlägg gick jag in och jämförde utbildningsbakgrund inom VD historiken i Husqvarna de senaste åren, för att se om mina förutfattade meningar stämde.
Kai Wärn var tidigare VD men slutade 2020, är utbildad Cilvilingenjör i maskinteknik.
Från 2020 är Henric Andersson VD, utbildad Civilingenjör i Industriell ekonomi.
Detta stämmer nog ganska bra med omläggningen av prissättning av produktsortimentet och förmodligen mycket mer.
Min tes är att företag som Husqvarna bygger hela sin existens på att leverera kvalité och bra produkter över tid, långsiktigt behöver de en ingenjörsledning med industriellt tänk som fokuserar på bra produkter och kvailtè över tid.
Ekonomer och Ingenjörer fokuserar på helt olika saker, den ena har ett tekniskt driv medans den andra mest gillar xcel-ark med kvartalsresultat.
Låt er inte luras av titeln: Civilingenjör industriell ekonomi, det är ingen ingenjör, utan fortfarande en ekonom som möjligtvis kan ha kvar formelsamlingen från gymnasiet.

Men ovan förklarar mycket för mig iallafall.

Jag är inte helt benägen att hålla med dig. Om man är civilingenjör, så har man iaf med lätthet kunnat nå upp till högskoleingenjör inom tekniska ämnen. Detta då jag läst industriell ekonomi på högskoleinvå.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772040
toker72 skrev:Husqvarna ligger väl ändå i framkant när det tex gäller batteridrivna maskiner så helt borta är dom inte. Köpte ny såg i fjol för att ersätta min usla 339 blev en Stihl 201 men det berodde på att Husqvarna inte hade nån liknande storlek annars hade det nog kunnat bli en Husqvarna igen. Köpte ny röjsåg i somras en Husqvarna 545 autotune och den är jag grymt nöjd med men det hade jag troligen varit med en ny Stihl också.

Tror tyvärr inte det räcker med gamla meriter och ett fåtal produkter i ett smalt utbud som några tycker är bra.
De var stora på sin tid av en anledning. Det var bra grejer, service och prisvärt. Mer så än konkurenterna.
Nu ska det handlas o servas på internet vilket ställer högre krav på köparen och dess kunskaper/erfarenheter.
Även om de är högt satta så är prestandan sämre. Det får märket lida för, alltihop, särskilt internet delen.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#772043
Mange skrev:
toker72 skrev:Husqvarna ligger väl ändå i framkant när det tex gäller batteridrivna maskiner så helt borta är dom inte. Köpte ny såg i fjol för att ersätta min usla 339 blev en Stihl 201 men det berodde på att Husqvarna inte hade nån liknande storlek annars hade det nog kunnat bli en Husqvarna igen. Köpte ny röjsåg i somras en Husqvarna 545 autotune och den är jag grymt nöjd med men det hade jag troligen varit med en ny Stihl också.

Tror tyvärr inte det räcker med gamla meriter och ett fåtal produkter i ett smalt utbud som några tycker är bra.
De var stora på sin tid av en anledning. Det var bra grejer, service och prisvärt. Mer så än konkurenterna.
Nu ska det handlas o servas på internet vilket ställer högre krav på köparen och dess kunskaper/erfarenheter.
Även om de är högt satta så är prestandan sämre. Det får märket lida för, alltihop, särskilt internet delen.

Därför man inte handlar på nätet om man inte kan reparera sina egna maskiner. Sen så är väl allt bättre idag. Mindre vibrationer, utsläpp, mer effekt, mindre vikt m.m. så att säga att saker var lika bra för 20 år sen är en lögn.

Sen att priserna är sämre är för att kronan är värdelös och allt i världen blir dyrare som transport och rå varor, som du som slut kund får betala.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hepo  
#772058 Hej när man sätter på handtagsvärmen är den på jämt eller när kedjan snurrar?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

toker72  
#772063
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:
toker72 skrev:Husqvarna ligger väl ändå i framkant när det tex gäller batteridrivna maskiner så helt borta är dom inte. Köpte ny såg i fjol för att ersätta min usla 339 blev en Stihl 201 men det berodde på att Husqvarna inte hade nån liknande storlek annars hade det nog kunnat bli en Husqvarna igen. Köpte ny röjsåg i somras en Husqvarna 545 autotune och den är jag grymt nöjd med men det hade jag troligen varit med en ny Stihl också.

Tror tyvärr inte det räcker med gamla meriter och ett fåtal produkter i ett smalt utbud som några tycker är bra.
De var stora på sin tid av en anledning. Det var bra grejer, service och prisvärt. Mer så än konkurenterna.
Nu ska det handlas o servas på internet vilket ställer högre krav på köparen och dess kunskaper/erfarenheter.
Även om de är högt satta så är prestandan sämre. Det får märket lida för, alltihop, särskilt internet delen.

Därför man inte handlar på nätet om man inte kan reparera sina egna maskiner. Sen så är väl allt bättre idag. Mindre vibrationer, utsläpp, mer effekt, mindre vikt m.m. så att säga att saker var lika bra för 20 år sen är en lögn.

Sen att priserna är sämre är för att kronan är värdelös och allt i världen blir dyrare som transport och rå varor, som du som slut kund får betala.

Jab brukar ofta handla på nätet ofta på grund av priset men röjsåg tänkte jag köpa hos handlaren men när jag var in där och kollade på såg så verkade dom inte ha nått som helst intresse att ens prata med mig så jag för hem och beställde på nätet och det blev runt 2000 kr billigare. Nu skulle jag tro jag kan laga det mesta själv men om jag skulle vilja anlita nån för det antar jag att den lokala butiken kan lförsöka laga det men jag har inget stort förtroende för dom sen dom dömde ut min 339 med sprucket vevhus när det i själva verket var slangen från vevhuset som ger pulser till bensin pumpen som var sprucken nu var det visserligen en skitsåg redan från början men jag vill gärna bestämma själv när dom ska skrotas.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772091
Hepo skrev:Hej när man sätter på handtagsvärmen är den på jämt eller när kedjan snurrar?


Förmodligen bara när den snurrar, skulle jag tro. Knappast handtagsvärme i standby-läge.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772092 Bra att den nya 540i XP kommer med kedjeoljevakt. Det är behövligt när man kör större batterier (särskilt ryggbatterier).

Ser f.ö. fram emot ett jämförande test mellan den bensindrivna 540 XP och den nya (+ gamla) batteridrivna 540i XP. Utgår från att Skogsforum fixar ett sådant test vid tillfälle.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 23 sep 2022, 21:22, redigerad totalt 3 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).