Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

244 inlägg 53886 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
#791528
Niking skrev:
anersimyra skrev:Ett drev/kopplingstrumma som möjliggör montage av en sp33 lär heller aldrig tillverkas då det numera finns drev/kopplingstrumma i 325 mini som reservdel till T540. Å andra sidan kan man ju köpa sig ett 325 mini och uppsöka närmsta mekaniska verkstad som har möjlighet att fräsa..🙂


Fast jag tvivlar på att det är så klokt att fräsa upp drivhjulet till vanlig 0.325. Blir det inte risk att kedjehjulet antingen går sönder eller slits ut i förtid? Å vad skulle i så fall kalaset kosta vitt? Mekaniska verkstäder brukar inte vara gratis...
/Niklas

Jag tänker alltså på ett stjärndrev med vidhängande trumma..👍🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791531
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Ett drev/kopplingstrumma som möjliggör montage av en sp33 lär heller aldrig tillverkas då det numera finns drev/kopplingstrumma i 325 mini som reservdel till T540. Å andra sidan kan man ju köpa sig ett 325 mini och uppsöka närmsta mekaniska verkstad som har möjlighet att fräsa..🙂


Fast jag tvivlar på att det är så klokt att fräsa upp drivhjulet till vanlig 0.325. Blir det inte risk att kedjehjulet antingen går sönder eller slits ut i förtid? Å vad skulle i så fall kalaset kosta vitt? Mekaniska verkstäder brukar inte vara gratis...
/Niklas

Jag tänker alltså på ett stjärndrev med vidhängande trumma..👍🙂


Aha! Alltså bara byta ut stjärndrevet mot ett som passar vanlig 0.325-kedja.

Fast finns det passande trumma till de nya 540? Så vitt jag sett på min 540iXP, så är det löst på ett annat sätt. Men det är ju tänkbart att den nya 540i XP och 540XP har en annan design.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
#791535 e]0.325 och 325 mini är såpass lika att man med en pinnfräs lätt borde kunna fräsa till en standard 0.325..🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

plax  
#792583 Var in hos min åf idag. Tråkiga nyheter, nytt datum för när sågen släpps ut från fabriken är 27.7. Som tur var hade han varit väldigt snabb med att boka 15 st ur första batchen 😀

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
#792655
plax skrev:Var in hos min åf idag. Tråkiga nyheter, nytt datum för när sågen släpps ut från fabriken är 27.7. Som tur var hade han varit väldigt snabb med att boka 15 st ur första batchen 😀

Samma visa som när den nya “revolutionerande” topphandssågen introducerades för ett antal år sedan, veckor blev månader som övergick till år som blev ytterligare år osv..😮

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792662
anersimyra skrev:
plax skrev:Var in hos min åf idag. Tråkiga nyheter, nytt datum för när sågen släpps ut från fabriken är 27.7. Som tur var hade han varit väldigt snabb med att boka 15 st ur första batchen 😀

Samma visa som när den nya “revolutionerande” topphandssågen introducerades för ett antal år sedan, veckor blev månader som övergick till år som blev ytterligare år osv..😮

Det räcker väl med att nämna HVA 543 XP i detta sammanhang...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

macke  
#806771 Någon som har hört något mer om den kommer ut i butik i slutet av juli?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

FR3PPO  
#812565 Jag har bara provgasat den hos min lokala ÅF, är det någon som rentav provat den ute i fält än?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

339  
#812576 Jag är också intresserad att höra erfarenhet av den nya husqvarnan. Vad jag kan se är den lika lätt som Stihl 201:an men med större motor på 39 kubik. Borde gå trimma upp om man vill det..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

339  
#812751 Jag har en 201:a men om denna husqvarna är lika lätt och smidig trots sina 39 cc motor så måste jag testa den. Husqvarna gör helt rätt i denna modell som varit ett svart hål tidigare och tvingat folk köpa Stihl

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Torbjörn Johnsen  
#812758 Nu ligger en 540XP MKIII i bagagen på bilen och i morgon åker jag upp till Fredrik i Säffle för lite test och provkörning. Förhoppningsvis har Fredrik fått fram en Stihl 201 som vi kan jämföra med. Håll utkik efter reportage och video här!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

339  
#812759
Torbjörn Johnsen skrev:Nu ligger en 540XP MKIII i bagagen på bilen och i morgon åker jag upp till Fredrik i Säffle för lite test och provkörning. Förhoppningsvis har Fredrik fått fram en Stihl 201 som vi kan jämföra med. Håll utkik efter reportage och video här!


Kanon! 👍

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

339  
#812791
Torbjörn Johnsen skrev:Nu ligger en 540XP MKIII i bagagen på bilen och i morgon åker jag upp till Fredrik i Säffle för lite test och provkörning. Förhoppningsvis har Fredrik fått fram en Stihl 201 som vi kan jämföra med. Håll utkik efter reportage och video här!


Hoppas ni väger och jämför vikten mellan de två sågarna med likvärdiga svärd och kedjor. 👋

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812798 Klämde på den hos min handlare. Verkar rejäl med båge i metall, Stihls båge är i plast.
Har de bara fått snurr på motorn så går den nog att sälja.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

r93  
#812799
Röjkvist skrev:Klämde på den hos min handlare. Verkar rejäl med båge i metall, Stihls båge är i plast.
Har de bara fått snurr på motorn så går den nog att sälja.


Hoppas den kommer med handtagsvärme, är väldigt sugen på denna, men jag köper varken röjsåg eller motorsåg utan värme.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).