Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

244 inlägg 53867 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Fredrik Reuter  
#771891 Idag släpper Husqvarna en ny motorsåg i 40 cc klassen. Den heter Husqvarna 540 XP Mark III (mark 3) och marknadsförs främst av Husqvarna som en såg för trädproffs som föredrar bakre handtag vid ex. arbete med skylift. Men frågan är om inte detta kan bli en bra såg för skogsgallring? Den utmanar då den populära gallringssågen från Stihl, MS 201 C.

Nya 540 XP Mark III har en cylindervolym på 39 kubikcentimeter och en effekt på 1,9 kW. Vikten ser ut att landa runt 4 kg. Jämför man med Stihl MS 201 så verkar de därför väldigt likvärdiga om än att Husqvarnan kan ha 0,1 kW mer effekt.

Rekommenderat pris är 9.390 kr och Husqvarna startar försäljningen under första kvartalet 2023.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771897 Hur står sig denna i vikt mot den gamla 339xp?

Edit: Jäklar vilket pris, är det med bensin? 😎

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Granstorp  
#771902 Intressant! Har väntat på detta då jag vetat att det varit på gång länge! Sen är jag alltid skeptisk till att köpa av dom första sågarna som lämnar bandet, bättre att vänta tills eventuella barnsjukdomar är fixade. Brukar komma nya "uppgraderade" versioner ganska tätt efter lanseringen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

tallen100  
#771903 Fin var den inte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771912 Viss ho brukar kjeda med 1,1 mm drivlenker så trur eg kanskje at kjeda ikkje alltid held mål.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

tallen100  
#771915
Mangan skrev:Edit: Jäklar vilket pris, är det med bensin? 😎

Tyvärr, men tanken ingår så det är bara att ladda i direkt och köra👍 😎

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

DalslandsAnders  
#771926 Snygg, efterlängtad, men lite sen.
Färre anledningar för många att gå över till Stihl, utan man kan fortsätta med Husqvarna.
Sedan är ju priset som det är, men det brukar rätta till sig när dom lanserats.
Så jag antar att skillnaden i pris mot en 201, inte blir så stor, när den väl går att köpa!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Joakim S  
#771929 Väldigt roligt detta. Var på tiden.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Alex Strömberg  
#771930 Visste inte ens detta jag som är ÅTF 🤣
Men den där blir att köpa in istället för 201an

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771943
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Edit: Jäklar vilket pris, är det med bensin? 😎

Tyvärr, men tanken ingår så det är bara att ladda i direkt och köra👍 😎


Kommer du med bensinen? 🙃

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

jannee  
#771945 Stihl, då vet man vad man köper.
En helt ny modell från HVA är lite av att köpa grisen i säcken, tänker nu närmast på hur de första HVA 550 var.
Förhoppningsvis har HVA lärt sig men man vet aldrig.
Tacka vet jag de sista exemplaren av en modell som är på utgående - då vet man verkligen vad man får och har att förvänta.
Själv är jag lite emot de däringa smala kedjorna, är överkänsliga och blir tyvärr lätt slöa.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Williamm  
#771951
tallen100 skrev:Fin var den inte.

Jag trodde inte 339 och sedan 439 kunde blir fulare. Vad fel man kan ha...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

DalslandsAnders  
#771952 Stihl har helt klart haft barnsjukdomar på sina sågar. Skillnaden är att dom har varit bättre på att ta hand om det...
Hoppas iallafall att Husqvarna gör alla rätt här, då har dom nog möjlighet att sälja en del!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

JörgenO  
#771959 Några inlägg ovan antyder att sågen kommer ha 1,1mm kedja. Vet vi det eller är det gissningar?

Jag vill ogärna vara tönten med fulaste motorsågen… varför är den så ful? Är det inte lite stiligt med de svarta inslagen?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Joakim S  
#771963
JörgenO skrev:Några inlägg ovan antyder att sågen kommer ha 1,1mm kedja. Vet vi det eller är det gissningar?

Jag vill ogärna vara tönten med fulaste motorsågen… varför är den så ful? Är det inte lite stiligt med de svarta inslagen?

Jag ser inte, utifrån den enda bilden som verkar finnas på nätet, varför den är ful. Jag tycker den är jättesnygg, mtp, hur andra sågar i den här klassen ser ut.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).