Motorsåg och handhållet

Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

57 inlägg 7393 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771391 Jag undrar om det fortfarande finns motorsågar utan databox ?

Mitt blygsamma behov är att ta ner och kapa/klyva 2-3 (två till tre stycken) vindfällda träd per år och jag har just nu en enkel batterisåg och en klen partner bensinare från 90-talet, har också en timmergrip till min grävmaskin jag köpte till mig själv i 45års present för att spara ryggen.

Behöver alltså en ny såg av enklare modell och tittat på Husqvarna 445e ii men jag är orolig för att moderna sågar har en databox och att det bara är att kassera sågen efter några år när elektroniken går sönder ?

Skulle det vara jättedumt att köpa en STIGA CS 545 med 16-tums svärd på Jula med mina högst blygsamma behov ?

Tacksam för all input av vad som är vettigt för en amatör. Inga hektar här, min villatomt på 1hektar med ca 2000m2 blandskog är det jag behöver sköta.

(Eftersom jag kör så väldigt lite motorsåg förstår jag att sågskyddskläder är det absolut viktigaste för en amatör, det skall jag köpa på Skogma på måndag.)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Ldsaren  
#771398 Tror Japanska Ecco har vanlig förgasare
Det ska vara bra sågar sägs det

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Joakim S  
#771399 Köp en begagnad Husqvarna 353 eller Jonsered 2152. Du borde kunna få en fin en för 2500kr.

Avatar Fallback

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

576xp  
#771402 Om du menar Autotune så finns den inte i någon 400 serie såg från Husqvarna

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

anersimyra  
#771414 Det smidigaste för dig torde vara att hyra en såg för de få tillfällen du har behov av en såg..🤑🤑🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771462
Ldsaren skrev:Tror Japanska Ecco har vanlig förgasare
Det ska vara bra sågar sägs det


Jo de flesta, men de har också modeller nu som har ett "E" i namnet och har nån sorts elektronik, samt ,många Ecco verkar ha AC, AutoChoke , kanske mekaniskt men känns som en extragrej som kan gå sönder.

Joakim S skrev:Köp en begagnad Husqvarna 353 eller Jonsered 2152. Du borde kunna få en fin en för 2500kr.

Känns så ovisst med begagnat, men garanterat bra välbeprövade sågar du rekommenderar.

576xp skrev:Om du menar Autotune så finns den inte i någon 400 serie såg från Husqvarna

Ok tack, delvis det jag tänker på.


Den sågen jag har nu till fällning är en Partner 400, 40cc, 1,7 kWatt och den verkar vara från runt 1986, står Made in Sweden på den, gått ca 30 timmar sedan ny i kartong....... Misstänker att jag skulle bli nöjd med vad som helst med 15" svärd så jag tror jag köper någon Husqvarna av vanlig modell.

"Elektronisk" tändning verkar alla sågar haft sedan 80-talet, det jag trodde var vanligt är en helt elektronisk tändning/insprutning så att inte sågarna "håller för länge", men väldigt få sågar verkar ha så mycket elektronik (ännu).

Kan faktiskt tänka mig att en Stiga 545 konsumentsåg skulle fylla mina behov, däremot tror jag Husqvarna är mer soppasnåla, Husqvarna 445 skall endast dra 481 gram soppa per kW/h enligt databladet, väldigt soppasnålt om det stämmer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Rotvältaren  
#771465 Om din Partner funkar så varför inte köra vidare med den?

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771467
Rotvältaren skrev:Om din Partner funkar så varför inte köra vidare med den?


Den är lite väl klen, känns "sladdrig" att jobba med och har litet 13", skogsbolaget som äger all mark runt oss har granbarkborre så de har börjat ta ner väldigt mycket (allt) runt vår tomt och våra träd har snart inget vindskydd alls så jag kommer troligtvis få betydligt mer att göra framöver. Har klarat mig med Partnern tidigare år men det är en nödlösning och känns inte jättesäker att jobba med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Rotvältaren  
#771468 Okej. Då är frågan om en 40-kubikare räcker för dina behov, låter som du har mera skogsarbete på gång i framtiden. Men annars det finns såväl Husqvarna som Echo i farmarklassen 40-50 cc som har konventionella förgasare med ställskruvar och manuell choke. Hur det är med Stihl vet jag faktiskt inte, har väldigt dålig koll på deras modeller. Kan vara en ide' att åka till olika återförsäljare och känna och klämma på lite olika märken av sågar, det är ju till syvende och sist du som skall använda sågen och förhoppningsvis också trivas med den. Stigan skulle jag nog inte rekommendera då din gamla Partner troligen presterar lika bra som en ny konsumentsåg i lågprissegmentet.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771469 Kanske är en 40cc lite på gränsen om man endå skall köpa nytt, Husqvarnas 445II e är den jag funderar mest på, den har 45,7cc cylinder och enligt specarna väldigt hög verkningsgrad. 445II finns i 3 olika versioner med 3 olika priser men teknisk data verkar identisk, inte kunnat lura ut vad som skiljer förutom att den billigaste har "front" av plast och de dyrare av plåt. Tänkte köpa ev. på Gårdsman eller DUAB och får väl ringa i morgon och fråga vad som skiljer på modellerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

toker72  
#771480 40cc kommer räcka bra jag kör i stort sett allt utom kapning på vedbacken med en Stihl 201 den har 35 cc och det räcker till bra visst går det fortare att kapa med min Husqvarna 346 men den är så pass mycket tyngre att bära på och kapningen är så liten del av tiden det är kvistningen som tar tid och till det räcker 35 cc bra. Nu har ju Stihl 201 databox men det bör finnas liknande sågar utan box antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Norrmann123  
#771524 Echo CS-501SX är en bra såg, med 50cc ock 3,5 hk. Dock ganska dyr, men Japansk kvalitè.

CS-490ES är något billigare, samma 50cc men lite mindre effekt (2,9 hk). Finns med 15" svärd.

Ariens är importören i Skandinavien. https://www.ariens.se/motorsagar?parent=10073&size=36

Manuell justering av förgasare, men ställskruvarna är av typ special-skruv, såkallad "single-D" så man behöver special-mejsel som finns att köpa.

https://www.gardsman.se/skog/motorsagar ... asare.html

Jag har haft min CS-501SX i ett par år nu ock är mycket nöjd, bytade till 15" svärd med 1,3 mm kjedja (Echo original svärd X123-000670 ock kjedja 95TXL064E eller Husqvarna SP33G 64DL ). Om man ska köpa denna CS-501SX såg så tycker jag 13" svärdet passar bättre enn 16" versjonen med 1,5mm. Samma som dom fann när dom testade denna här :

Mange - Echo.

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Pallkrage76  
#771573 Tittade på lite olika sågar i dag och jag valde en Echo 4510ES, enkel och stabil 45cc såg helt utan elektronik.
Köpte till ett 15" svärd och 2 extra kedjor. 4510 startar lätt, känns smidig och kvalitetskänslan för priset skulle jag säga är minst lika bra som hos Stihl eller Husqvarna för samma pengar. Bör mer än väl räcka för mina behov nu och i framtiden.
Kändes smidigare och lättare än Husqvarna 445 även om det bara skiljer lite mer än 2 hekto.
Fick också med två bra tryckta manualer på Svenska till Echo.

1663616101_img_20220919_203710_434.jpg


Stihl verkar satsa stort på moderna motorer med fina egenskaper och är nog superbra för yrkesmän, för amatören är en Echo med 5 års garanti och enkel förgasare troligtvis det bästa.

Tittade också på Stiga 545, väldigt smäckig såg med billig ful pressad plåt och dåligt gjuten plast, riktigt skräp. P.R.C. naturligtvis, synd att sälja sådant skräp och förstöra ett varumärke.

Tack för all input ni som skrivit i tråden !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

totte  
#771582 Bra val! 👍

Användarvisningsbild

Re: Finns det sågar UTAN databox ? Husqvarna 445e ii tex. ?

Rotvältaren  
#771587 Det där är en riktigt bra semi-pro såg. Dessutom har den 5 års garanti. Som Norrman123 tidigare nämnde behöver du ett specialverktyg för att justera förgasaren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).