Motorsåg och handhållet

Val av motorsåg,igen

30 inlägg 13347 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av motorsåg,igen

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3319 Hej!

Har försökt hålla mig ifrån mer seriöst sågande, då jag tycker det passar bättre för maskiner och yrkesfolk, och hållit mig till röjning och plantering.

Nu har jag dock ett par gallringar med bla grovt löv(60+) som vore lämpligt att åtminstone delvis ta manuellt. Åsså är det ju lite kul...

Som amatör jobbar man ju inte på accord precis, utan kan ta det hur lugnt som helst nästan.Har inte lyckats lista ut om det betyder att man kan nöta på med en liten såg, eller gott kan ta en tyngre såg med(oftast) onödigt mycket effekt. Kanske två sågar? Mellanmodell?
Proffs- eller amatörmodell? Är dock allergisk mot usla prylar.

Har läst flera intressanta trådar, både här och på arboristforum, och förvirringen bara ökar. Ju mindre man vet, dessto lättare att vara tvärsäker..

Glada amatörer är ju den mest olycksdrabbade i skogen, så bra grejor borde man kosta på sig. Tex HVA's TAC kanske vore bra?
350 o 353 är ju på kampanj nu.

Var hos handlarn o klämde på båda ytterligheterna MS361 och 339xp som båda gärna fått följa med hem.

MS390 som reas för 4,5' verkar vara mkt såg för pengarna, men när behövs alla hk?
Å andra sidan hur besvärligt är det att kånka på ngt kg extra om man inte gör heldagar?

Hoppas ngn har ngt klokt att säga

/Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3321 Leta upp en Dolmar säljare först o kolla runt lite till.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3325 När det gäller valet av såg så är det mycket en smaksak, du kan visst fälla stora träd med en liten såg typ 346,353 eller 5000 !
men man måste då låta sågen vila lite mellan fällningarn, hålla den lite på halvgas så den får bra med kylning.
jag tycker som du att det är roligt med bra verktyg, och tycker att det värt att lägga lite extra pengar på det !
min 372:a är ju igentligen onördigt stor för det mesta skogsjobb här uppe i dalarna, men det är skönt att lite extra kraft att ta till när det behövs, jag beställde 24" svärd här om dagen och ett sånt kan ju vara tungt att dra runt med en liten såg, men det är bra att ha ett lite längre svärd ibland, ger större välmöjligheter om hur man kan fälla ett träd !!!
Du kanske inte blev nå klokare av detta men ,,,,,,,
Om jag säger så här det är inte något jag kan komma på som jag inte klarar av att göra mina sågar !!
En liten och en stor såg tycker är super att ha !!!!

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsåg,igen

Skogshuggarn  
#3327
nisse skrev:Hej!

Har försökt hålla mig ifrån mer seriöst sågande, då jag tycker det passar bättre för maskiner och yrkesfolk, och hållit mig till röjning och plantering.

Nu har jag dock ett par gallringar med bla grovt löv(60+) som vore lämpligt att åtminstone delvis ta manuellt. Åsså är det ju lite kul...

Som amatör jobbar man ju inte på accord precis, utan kan ta det hur lugnt som helst nästan.Har inte lyckats lista ut om det betyder att man kan nöta på med en liten såg, eller gott kan ta en tyngre såg med(oftast) onödigt mycket effekt. Kanske två sågar? Mellanmodell?
Proffs- eller amatörmodell? Är dock allergisk mot usla prylar.

Har läst flera intressanta trådar, både här och på arboristforum, och förvirringen bara ökar. Ju mindre man vet, dessto lättare att vara tvärsäker..

Glada amatörer är ju den mest olycksdrabbade i skogen, så bra grejor borde man kosta på sig. Tex HVA's TAC kanske vore bra?
350 o 353 är ju på kampanj nu.

Var hos handlarn o klämde på båda ytterligheterna MS361 och 339xp som båda gärna fått följa med hem.

MS390 som reas för 4,5' verkar vara mkt såg för pengarna, men när behövs alla hk?
Å andra sidan hur besvärligt är det att kånka på ngt kg extra om man inte gör heldagar?

Hoppas ngn har ngt klokt att säga

/Nisse


De flesta här verkar ändå vara ganska överens om att 346 XPG är en bra såg till det mesta, så den får min röst.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3331 Jag skulle nog lägga min röst på 5000...

Att ha två såg har många fördelar o nackdelar...
Mycket handlar om vad du har intresse av o kan.

15" räcker långt, i mitt tycke.

Att flippa på gasen ett par ggr efter tunga skär, kanske till o med hålla den på halv gas/full gas är mycker vettigt... Måste vara halvgas eller över o obelastad..
Ju mer luft som flyger runt destu bättre.....
Stanna aldrig efter tunga skär då värmen låter kolven expandera efter kylningen upphört.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3334 Jag är en själverksam fritidshuggande konsult.
Jag uppskattar ju en mindre smidig och lätt såg har mest kört HVA 242 & 42, tycker att de passar mig alldelens utmärkt, orkar även de störrsta träden har 13'' svärd men då får man ju såga runt. men det är mycket sällan.
Använder sågen mest till gallring, den känns både axsnabb varvar bra & stark och rätt så lätt.
Servar den själv också, det enda jag saknar ibland är att det skulle vara skönt med varmt handtag då handskarna blir blöta.

Jag bor i Skellefteå och har mitt civila jobb där. På fritiden mest höst, vinter & vår någon lördag eller söndag eller semesterdag åker jag till skogen några mil in i landet till farmen, brukar bli långa dagar då det gäller att utnyttja ljuset och minska bilåkandet.
Skogen är väl inte jätte grov än heller, det är ju mest röjning(Jonsered RS44) eller gallring, vid gallring händer det faktigst att jag använder yxan till att kvista de mindre träden eller de finkvistiga stammarna tycker att det är trevligare, men till de grövre använder jag ju sågen HVA 242 uppskattar verkligen låg vikt och snabb axx vid kvistning.
Min såg har jag haft sen början på 80-talet alltså ca 25 år, och inga problem ännu det är ju robust också inte mycket plast.
Det enda som hänt är att den komm i klämm en gång när jag fällde ett av de största träden så att plast handtaget för kastskyddet krossades, trodde först att hela sågen blev mos, men det var bara att köpa ett nytt kastskydd hos HVA -butiken samma som sitter i de nya HVA sågarna passade direkt.
Har givetvis bytt några kedjor...
Kör med NGK:s racing stift.
Har aldrig strejkat, startar alltid men man får oftast dra 3-4 drag första gången på vintern. men när den är varm startar den på 1-2 draget.

Tänker att det eventuellt blir att leja bort om det blir en större slutavverkning, då gör en Skördare/skotare mycket jobb, som jag inte har en chans mot.

Tror att det blir en HVA 346 för mig eller ...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3346 Ju lättare detso bättre, helt klart !!
Det är min 346xpg som får mest tid, 372xpg är rolig att ha (och bra), men skulle jag välja en så fick det bli 346:an !!!!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3367 Hej!

Jag är också skellefte-bo sedan ngra år tillbaka. "Arbetar" i skogen enl ung samma modell. Har 1,5 resp 35 mil till mina fastigheter.

En 242 har jag haft länge, men lånade ut den för ngra år sedan.

346+372 låter som en perfekt kombi! Lite svårt att motivera kostnaden för mig, men 346 ska jag def klämma på.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback
coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3386 Hej.
Har precis börjat arbeta i den egna skogen och har mest sysslat med att plocka enstacka träd till ved. Vi blev rekomenderade, av både proffs och handlare, att köpa en hva 353. Den fungerar alldeles utmärkt. Men sen kom Gudrun och fällde en del lite grövre träd. Då kändes 353:an lite liten även om vi satte på ett större svärd. Vi köpte då en HVA 359. Något mer kraft men kanske inte så snabb i acc. Men den skulle klara upp till 20" svärd utan att man körde ihjäl den. Nu använder jag oftast 359:an att fälla med (med ett länge svärd 15-18") och 353:an att kvista med. Det fungerar utmärkt för mina behov.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3389 Tjenare, Coldrealety.

Välkommen till forumet!

Finns det en chans man skulle få träffa dig o testa den där 359:an?
Jag bor i Vinnö.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3392 359:an skall visst må riktigt bra av att modda ljuddämparen :)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3398 Såg att det såldes 359G för 5900:-. Det är ju faktiskt 1-2' billigare än 346-353.

Ska visst finnas 20-30% mera kraft att hämta om man står ut med lite extra oljud.

Men den är ju 0,5kg tyngre och kanske sämre allroundsåg än 45-50cc-sågarna.

Visst är den byggd som övriga pro-sågar? Förutom en snällare trimningsgrad.

Hm Hm

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3400 Har helt klart för mig att det är en bra såg.
Troligtvis...Förhoppningsvis starkare o bättre än 357.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3408 Funderandet tog slut. Ringde och köpte den 346:a som är ute på blocket.

346xpg e-tech Tac. Inte ngt superpris då moms ej kan lyftas(omomsad), men det var ju en såg som många rekommenderar.
Tac har jag bara sett på bild, men jag hoppas det går att ta bort om det inte passar.

Tackar för svaren!

Funderar om ett längre svärd skulle underlätta vid grov fällning? Om nu sågen orkar det.


/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3409 Hur grov fällning tänker du på?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).