Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 införskaffad

29 inlägg 3796 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767268
persve skrev:Nu är den nya kopplingskåpan monterad. J....r vad man fick ta in för att släppa bromsen på den. Att de skickas med bromsen i? Borde vara lättare att lossa när den sitter på maskin. Så kanske den gamla fungerade men med halvt(på längden) bromsband och spricka hade jag bytt ändå.
//Per

Vissa har rätt bra fjäder och utväxling för det ska bromsa rätt snabbt när det behövs.
Att det känns tungt utanför sågen är ofta för det rör sig mer.
Sitter det fast i sågen eller i skruvstycke etc så ska det inte gå så väldigt tungt då är nåt inte rätt.
Men kolla systemets funktion (efter uppstart inna använding) som vanligt så märker du rätt snart om det är rätt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767269 Vissa eftermarnadstillverkare har inte fått till det riktigt med kastskyddets funktion. Oftast för vikten i handtaget inte är riktigt rätt.
Håller du den 30 cm ovanför stubbe med motor avstängd, släpper bågen så sågens svärdstip faller i stubben ska det lösa ut kastskyddet.
Annars kör man inte utan rättar till systemet först.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Rotvältaren  
#767288
Mange skrev:
Rotvältaren skrev:Det var helt rätt att byta kåpan, säkerheten ska man inte tumma på. Troligen släpper bromsen lättare när grejerna nötts in lite grann. Det kan ju vara skäl att kolla kopplingen att fjädrar är hela och att nållagret är smort för att förebygga framtida haverier som kan riskera att skrota bromsbandet igen.


Och det verkar som den nya kåpan kom till nytta trots viss uttalad skepsis...

Skepsis vet jag inte. Klart den ska bytas, ser allvaret i att ha det systemet i ordning riktigt och det bör kollas över ordentligt som även du påpekar nu efter det varit "nog så" en stund.
Inte nåt går itu utan orsak. Det står inte o ramlar ihop av sig självt.
Hittar man inte orsak finns risken det inte funkar när det behövs.


Och exakt har jag påpekat "nog så"? Om någonting är trasigt på en såg som för övrigt fungerar så kanske rätt åtgärd är att ersätta den del som är defekt vilket jag även påpekat i ett tidigare inlägg med att "det borde vara bra så" istället för att tillsätta en haverikommission att utreda kedjebromsens funktion på en kedjekåpa som redan är kasserad. Jag tycker att du åtminstone kan ge en rimlig förklaring varför du anser det så synnerligen viktigt att undersöka bromsens funktion på en kåpa som redan är skrot? Är det för att få raljera och påvisa vilken idiot jag är som du nu gjort i snart varje inlägg jag skrivit?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767299 Nu är det kanske inte bara du som läser...
Kanske är till nytta för nån som inte blir stött av att läsa nåt på internet.
Vill du kalla dig idiot så för all del, gör det men påstå inte att jag tycker eller tror att du är det.
Det gör jag upplysningsvis inte och är det fler som undrar vad jag tycker om dem kan jag nog med större säkerhet påstå att jag inte gör det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Rotvältaren  
#767307 Du vill inte svara på en fråga, istället insinuerar du att någon blivit stött av att läsa på nätet. Du vill inte förklara varför det är viktigt att göra ett funktionstest på kasserade maskindelar. Vill man veta varför men inte får svar så är man tydligen stött...


So long and thanks for all the fish

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

anersimyra  
#767308 Den absolut vanligaste, eller rättare sagt den enda anledningen till att bromsbanden går av är ofoget att i tid och otid slå till bromsen med roterande kedja. Vissa har gjort det till ett konststycke att slå till bromsen vid full gas samtidigt som de putar ut med arslet som en jädra cowboy.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 införskaffad

tallen100  
#767337 Skulle aldrig falla mej in att gå och rycka i det där kastskyddet I tid och otid.
Är det eländigt att ta sej fram så släpps sågen I riset ett en meter framför sen tas den upp och så görs samma igen om så behövs. Annars slår man av sågen, ett ryck I snöret tar inte mer energi än att knuffa och dra i den där plastbygeln 😉
Men alla får ha sina egna teorier😆

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

anersimyra  
#767367
tallen100 skrev:Skulle aldrig falla mej in att gå och rycka i det där kastskyddet I tid och otid.
Är det eländigt att ta sej fram så släpps sågen I riset ett en meter framför sen tas den upp och så görs samma igen om så behövs. Annars slår man av sågen, ett ryck I snöret tar inte mer energi än att knuffa och dra i den där plastbygeln 😉
Men alla får ha sina egna teorier😆

Jag har en arbetskamrat dock ej av cowboytypen som t.o.m slår till bromsen efter att ha gjort överskäret. Det blir då ibland ett icke föraktligt antal tillslag innan trädet är nere och upparbetat..😅 i övrigt så är han mycket duktig i sitt arbete och även en mycket trevlig kamrat så jag har beslutat mig för att inte kommentera ”kastanjettspelandet” med sågen.. 🤣

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 införskaffad

tallen100  
#767375
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Skulle aldrig falla mej in att gå och rycka i det där kastskyddet I tid och otid.
Är det eländigt att ta sej fram så släpps sågen I riset ett en meter framför sen tas den upp och så görs samma igen om så behövs. Annars slår man av sågen, ett ryck I snöret tar inte mer energi än att knuffa och dra i den där plastbygeln 😉
Men alla får ha sina egna teorier😆

Jag har en arbetskamrat dock ej av cowboytypen som t.o.m slår till bromsen efter att ha gjort överskäret. Det blir då ibland ett icke föraktligt antal tillslag innan trädet är nere och upparbetat..😅 i övrigt så är han mycket duktig i sitt arbete och även en mycket trevlig kamrat så jag har beslutat mig för att inte kommentera ”kastanjettspelandet” med sågen.. 🤣

🤣 nä det är lika bra de får hållas 😇

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Erre  
#767390 Ska kanske förtydliga att med ställer menar jag att när jag ställer ifrån mig sågen för veckan eller längre.
Som exempelvis över sommaren ser jag ingen anledning till att ha den uppspänd. Bättre att lösa ut kastskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767403 Funktionstest görs är man startar sågen så man vet det funkar. Det görs särskilt noga efter den varit på bänken då det kan bli fel på många sätt och vara fel på många fler sätt.
Bara för man bytt nåt i systemet bettder det inte det är rätt förren man testat.
Funktio stest är viktigt och betyder inte man ska aktivera broms ideligen utan är en del i funktionstest man gör (eller bör göra) vid start.
Förvånande många fungerar inte rätt..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767404
Rotvältaren skrev:Du vill inte svara på en fråga, istället insinuerar du att någon blivit stött av att läsa på nätet. Du vill inte förklara varför det är viktigt att göra ett funktionstest på kasserade maskindelar. Vill man veta varför men inte får svar så är man tydligen stött...


So long and thanks for all the fish

Nä, en demonterad, ersatt kåpa behöver man inte ta från skräphinken ocv göra fuktionstest på. Tror inte nån menar det, i alla fall inte jag.
Men sågens säkerhetssystem är viktigt att kolla funktion på, som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

persve  
#767498 Har naturligtvis testat funktionen efter montering. Fällde eller kapade inget innan jag monterade nya kåpan, en kort provstart bara. Betydlig skillnad på att släppa bromsen med kåpan monterad.
//Per

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 införskaffad

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767538 Det känns lite bättre när det sitter fast.
Bra det funkar!
Har haft några nya senaste åren där broms går men inte kastskyddet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).