Sida 5 av 5

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: sön 07 aug 2022, 08:09
av Mange
Nåt att tänka på i konstruktionen är hur sågen ska användas.
Ska den fungera proffesionellt ska det gå att tumgasa med svärd horisontalt tex. Gasspärr med knapp på sidan likt elmaskiner blir då inte optimalt.
Batterier ska sitta fast och den ska klara fukt.

Ska batterier slå riktigt får de vara för köpare vara ett bättre köpval än bensinare. Priset är då en större faktor.
Hur mycket och vad man kan göra/köra för pengarna är högst intressant.

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: sön 07 aug 2022, 08:37
av Niking
paavo25 skrev:Att helt ersetta en tex 550 med batteri, hm, de kan ta en tid de.

Just nu med batterina, viken av sk full line skall man då se på? Makita, hikoki, devalt milvauke eller övrigt? Lite motvilligt med ha såg en hemma laddare, en i traktorn samt flertal batterin. Hellre så den seriens batterin med laddare skulle gå även borr eller andra, steget köpa ram till nåt lite lägre, billigare?


Då gäller det ju också att dessa sågar är av fullgod kvalitet, vilket de knappast är idag. Utan idag ligger de långt efter Husqvarnas och Stihls professionella batterisågar, batteritrimmers etc.

Däremot så använder Husqvarna och Stihl samma batterier till sina batteridrivna trimrar, gräsröjare, gräsklippare, häcksaxar, stångsågar etc. som till sina professionella motorsågar. Dock har Stihl två olika batteriserier, så det gäller att se upp där.
/Niklas

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: sön 07 aug 2022, 17:47
av Hema
Min åsikt och erfarenhet är att husqvarnas ynka 2års garanti på batterierna, är i kortaste laget.

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: tor 11 aug 2022, 08:40
av Electric
gnisten83 skrev:
paavo25 skrev:Nu endast vad jag observerat kring battirisågar, ej egen erfarenhet.

I finska diskusionstrådar några pionierer, jordbrukare som egenhändigt sköter skogen, battieri såg och 3 batterin+ utkörning är 6 timmar som deltids skogsbrukaren med lite dålig kondition är pasligt, specielt 4-7 dagar i veckan.

En tubare, metsaman som körde patu stegmatare, som jag ammat prosessorkörnings teknik av, han fäller med batterisåg, som 2/3 av komentarerna han gör fel, 65-70cc skall de vara enligt de. Metsaman är +50 med ryggont osv, redan dra igång en bensinare gjorde ont. Batterisågen helt korekt i mina ögon, de som generelt kommer emot som en patu 40 klarar, de får man ikull med en saklig batterisåg. Sen går han med batteriet hem och äter, tar batteri två till eftermidags passet.

I nån mässa, eller mäss reportage, snappade jag att aggregat med i bilen som laddar baterin medan de sågas i skogen.

Kranman? hade en av deras stegmatar maskin som var rustad med laddare för batterisåg.

Jag har ju även tvåstegs prosessor. Och shindaiwa 452s. Rigtigt ok saklig såg, men, åldern och använder så lite såg, därav sina drift fel som kan störa ändå nåt när de skall arbetas. Lite sugen att skaffa elsåg, och då sådan jag kan med samma köpa batteri använda borr osv.

Tydligen så går utväkligen frammåt

Hade väl med kunna tänkt mej att batterisåg att fälla i mellanzonen när jag är ute o gallrar med Arbron .
Ett par batterier skulle utan vidare räcka för mej då jag ändå tar de mesta med Arbron.
Laddning skulle gå att ha i traktorn via en 12v/230v omvandlare.
Finns de ingen laddare som går direkt på 12v?
Har iaf inte sett någon Husqvarna som inte är 230V


Hej, ett problem med 12v är att effekten blir så låg, (samma sak som med batterimaskiner som har relativt låg systemspänning, ex 36v, jämfört med ex 220v. Strömmen är relativt större för en lägre spänning, för att nå samma effekt). Säkringen för 12v uttag är kanske på 10A, och det blir 2x10=120W. Så laddtiden för ett batteri blir därmed lång.

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: tis 06 sep 2022, 16:52
av Tmba.nu
En laddstation för flera batterier hade varit trevligt. För tillfället har jag fyra batterier och med en laddare är det vad jag hinner ladda på en kväll (och då måste jag gå o glo på laddaren och byta batteri när ett är laddat).
Fyra batterier räcker för en arbetsdag med sågen, i varje fall om man varierar arbetet. Röjsågsarbete kräver dock fler batterier och därmed behöver jag ytterligare en laddare. Så en laddstation där man kan ladda t ex 1-4 batterier på en gång hade varit väldigt bra...

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: fre 09 sep 2022, 09:58
av Niking
Då får du väl köpa tre snabbladdare till, så att du får en snabbladdare per batteri! 👍
/Niklas

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: fre 09 sep 2022, 10:09
av Niking
Å en snabbladdningsstation för Husqvarnas batterier bör definitivt vara trefas (400 V). Ty snabbladdar du 4 BLi-300 batterier med varsin QC 500 laddare, så snackar vi alltså 2000W (8,3A). Å de bör ju helst inte belasta en fas...
/Niklas

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: fre 09 sep 2022, 10:39
av Tmba.nu
Laddar man över natten behöver det kanske inte vara 500W /batteri?

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Postat: fre 09 sep 2022, 10:46
av Niking
Självfallet inte. Men då dessa batterier kan driva många olika maskiner, så behövs ofta en (eller flera) snabbladdare.

Jag skulle bli vansinnig om jag tvingades vänta över natten på batteriladdning vid t.ex. gräsklippning gräsröjning eller trimning.

För den som bara använder sina batterimaskiner i skogen, så blir kanske behovet av snabbladdare mindre.
/Niklas