Motorsåg och handhållet

Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

69 inlägg 10767 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766034
lbjordal skrev:Kopier kjedestraming fra proffsagene. Plastikk jallamekk på husqvarnas el sager er irriterende.

Är det så illa så visar det att batterisågarna fortfarande är leksaker.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#766038
Skogsola skrev:
lbjordal skrev:Kopier kjedestraming fra proffsagene. Plastikk jallamekk på husqvarnas el sager er irriterende.

Är det så illa så visar det att batterisågarna fortfarande är leksaker.

Åtminstone de dyrare Husqvarna och stihl har samma konstruktion och material i spännmekanismen som de dyrare proffsbensinsågarna. Att sen kedjespänningen kan strula på Husqvarnas sågar när de är helt nya är en annan historia.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766049 Jag tror det är viktigt att se lite nogare i konstruktionen på de system som tex kedjespännare och andvända lite stabilare lösningar än de man normalt finner på olika batterisåg då de oftast inte är avsett för proffessionell användning.
Har sett många olika lösningar på detta på batterimaskiner och det tycker nog det behöver vara funktionellt och hållbart hellre än snyggt o modernt.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Electric  
#766050
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Batterier som fungerar bra under 10 minus, vore inte fel.
/Niklas

Jag körde min i minus 15 i vintras och märkte ingen märkbar försämring av drifttiden..🙂👍


Det gör du nog om du förvarar batterierna ute i 15 minusgrader...
/Niklas


Det är rätt, om batterierna förvaras kallt tappar man kapacitet, samma för ex elbilar. Om man däremot använder relativt varma batterier i kall omgivning, så är det ingen skillnad i princip. Man kan heller inte ladda batterierna i kyla, utan det måste vara några plusgrader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

r93  
#766051 Jo, batterier är ju batterier, om dom så sitter i en telefon, motorsåg eller bil så är det ju samma teknik.

Det är denna nöt som måste knäckas, de batterier som finns idag är för dåliga, slit & släng kommer till bilar och motorsågar t.e.x

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Electric  
#766053
Mangan skrev:Hur många säsoinger håller ett motorsågsbatteri? För vi som kör kanske 100 timmar på vintern vart annat år?


Beroende på tillverkare och modell av batteri, så klarar de olika många laddcykler. 100 timmar är inte mycket, det skulle kanske kräva ca 100-200 laddcykler på ett batteri, om du kör en ca 1-1.5kW såg.
Spannet som batterier fixar ligger ialla fall kring 1000-2000 cykler.

Sen påverkar också höga temperaturer och höga strömuttag livslängden.

Men du lär kunna använda ditt batteri i många år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#766091 För de som inte själva använder någon av Husqvarnas eller stihls batterisågar så kan jag informera om att t.e.x Husqvarnas bli 200x och bli 300 ger en väsentligt längre drifttid än vad man får med motsvarande bensinsåg. Sågarnas batterier är således både riktigt effektiva och omvittnat långlivade.

Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766098 Vad menar du med drifttid? Betydligt enklare att tanka en bensinsåg som gått torr än att ladda en eldito.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766100
Skogsola skrev:Vad menar du med drifttid? Betydligt enklare att tanka en bensinsåg som gått torr än att ladda en eldito.

Det är inga problem i sig att ladda ett batteri. I alla fall inte Husqvarnas BLi-batterier.

Enligt sågmekanikern på Tibro skog, så visar conectorerna att många bensinare går skrämmande mycket på tomgång. Mängden varierar dock mycket från fall till fall, enligt denna mekaniker.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#766102
Skogsola skrev:Vad menar du med drifttid? Betydligt enklare att tanka en bensinsåg som gått torr än att ladda en eldito.

Nja, att byta batteri och fylla på olja är inte besvärligare än att fylla på bensin och olja och ett batteri som är urladdat är inte särskilt besvärligt att sätta på laddning..🙂 vad jag menar med drifttid är att när det är dags att fylla på bensin i t.e.x en Husqvarna T540 så kan du fortsätta att arbeta i ytterligare minst 15 minuter med en T540i med ett 200x batteri och kör du med ett 300 batteri så blir drifttiden ca 30 minuter längre men då händer ibland att man nödgas fylla på med olja på grund av den långa drifttiden..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766103 Vad det inte ska satsas på i skogen är ryggbatterier med sladd till motorsåg eller röjsåg.

För det första blir balansen ofta helt fel. (Å kan du inte få till en god balans på verktyget, är det bara att lägga ner).

För det andra lär sladden ofta fastna i grenverk och dyligt, vilket leder till onödiga påfrestningar i sladdens infästningspunkter.

För det tredje blir det ett elände då man vill ställa ifrån sig sågen för t.ex brossling, eller om man råkar trampa i ett jordgetingbo...

Nä, hade ryggbatterier fungerat i skogen, hade vi säkert sett motsvarande lösningar för bensinsågar, med bensintank + bränslepump (samt kedjeoljetank + oljepump) på ryggen, så att man slapp tanka så förbaskat ofta...😀

Hur vida ryggbatterier kan fungera bättre för t.ex. gräsröjning, låter jag vara osagt. Men i skogen anser jag att batteriet måste sitta på maskin och därmed basta.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 05 aug 2022, 09:02, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766112
r93 skrev:Jo, batterier är ju batterier, om dom så sitter i en telefon, motorsåg eller bil så är det ju samma teknik.


Liknande teknik i alla fall. Precis som det skiljer lite mellan motorn i ett modellflygplan, en motorsåg eller min MF-135:a! 😀

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

svampbob  
#766117 Jag blev förvånad över att muttrarna inte satt fast på elsågen annars är det en intressant jämförelse och jag visste inte ens att det fanns fyrtakts sågar.


Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766122 Att muttrar inte är fast, svärd inte monterat, skruv inte spända och delar inte uppdaterae är sånt som görs vid leverans service. Sista kollen innan kund ska ut o köra. Oavsett märken och modeller så är det inte alltid rätt. Nån gänga är lite på bommen, nån missat nåt nånstans i ledet, sånt är oundvikligt men måste hittas innan kunden får den i händerna.
Det har mindre med konstruktionen i sig att göra och mer med hur den säljs att göra.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

svampbob  
#766125
Mange skrev:Att muttrar inte är fast, svärd inte monterat, skruv inte spända och delar inte uppdaterae är sånt som görs vid leverans service. Sista kollen innan kund ska ut o köra. Oavsett märken och modeller så är det inte alltid rätt. Nån gänga är lite på bommen, nån missat nåt nånstans i ledet, sånt är oundvikligt men måste hittas innan kunden får den i händerna.
Det har mindre med konstruktionen i sig att göra och mer med hur den säljs att göra.


Det jag syftade på var att de inte satt fast i kåpan. Du tappar snabbt bort en mutter vid ett kedjebyte ute i skogen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).