Motorsåg och handhållet

Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

69 inlägg 10769 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Electric  
#765954 Hej! Jag jobbar med konstruktion och utveckling av batterimotorsågar. Tänkte att det kanske finns en del frågor på ämnet. Det vore också kul att få höra goda idéer på funktioner och utformningar som önskas, eller saknas idag! Eller kanske spännande tillbehör som skulle göra användning lättare och effektivare.

Vet inte om inlägget är godkänt, men min avsikt är inte att göra reklam för ngt speciellt varumärke, utan föra en intressant diskussion kring teknik och konstruktion.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765955 Hur många säsoinger håller ett motorsågsbatteri? För vi som kör kanske 100 timmar på vintern vart annat år?

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Williamm  
#765958
Electric skrev:Hej! Jag jobbar med konstruktion och utveckling av batterimotorsågar. Tänkte att det kanske finns en del frågor på ämnet. Det vore också kul att få höra goda idéer på funktioner och utformningar som önskas, eller saknas idag! Eller kanske spännande tillbehör som skulle göra användning lättare och effektivare.

Vet inte om inlägget är godkänt, men min avsikt är inte att göra reklam för ngt speciellt varumärke, utan föra en intressant diskussion kring teknik och konstruktion.


Fixa handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765967 Jag hoppar gärna på och diskuterar detta. Ett bra initiativ tycker jag!

Det jag hör och upplever mest är drift tid och motorstyrka som de vill ha mer av.
Det jag oftast får diskutera är prestation/prestanda mot kostnaden.

Argumenten från alla håll är starka och att få nån ändra sig menar att de måste få ett bättre produktval än det de har, till det de ska ha den till..

Pris, Prestanda, Prestation.

Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

r93  
#765970
Williamm skrev:
Electric skrev:Hej! Jag jobbar med konstruktion och utveckling av batterimotorsågar. Tänkte att det kanske finns en del frågor på ämnet. Det vore också kul att få höra goda idéer på funktioner och utformningar som önskas, eller saknas idag! Eller kanske spännande tillbehör som skulle göra användning lättare och effektivare.

Vet inte om inlägget är godkänt, men min avsikt är inte att göra reklam för ngt speciellt varumärke, utan föra en intressant diskussion kring teknik och konstruktion.


Fixa handtagsvärme.


+1 på den!

Handtagsvärme går inte att klara sig utan när man vant sig!

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#765978 På önskelistan står en såg som är helt vattentät ner till åtminstone 20 meters djup vilket är tekniskt lätt att konstruera och en sådan såg torde bli en storsäljare inom byggindustrin..💦💦💦💦🙂

Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

tallen100  
#765980
anersimyra skrev:På önskelistan står en såg som är helt vattentät ner till åtminstone 20 meters djup vilket är tekniskt lätt att konstruera och en sådan såg torde bli en storsäljare inom byggindustrin..💦💦💦💦🙂

Men vore det inte enklare att kapa till virket uppe på land innan man dyker ner med det😂😅

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765981 Batterier som fungerar bra under 10 minus, vore inte fel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#765994
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:På önskelistan står en såg som är helt vattentät ner till åtminstone 20 meters djup vilket är tekniskt lätt att konstruera och en sådan såg torde bli en storsäljare inom byggindustrin..💦💦💦💦🙂

Men vore det inte enklare att kapa till virket uppe på land innan man dyker ner med det😂😅

Nja, det är enklare att riva gamla träkonstruktioner med motorsåg än att först bygga en kassun för att torrlägga arbetsplatsen.. 😎

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#765995
Niking skrev:Batterier som fungerar bra under 10 minus, vore inte fel.
/Niklas

Jag körde min i minus 15 i vintras och märkte ingen märkbar försämring av drifttiden..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765996
anersimyra skrev:
Niking skrev:Batterier som fungerar bra under 10 minus, vore inte fel.
/Niklas

Jag körde min i minus 15 i vintras och märkte ingen märkbar försämring av drifttiden..🙂👍


Det gör du nog om du förvarar batterierna ute i 15 minusgrader...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

anersimyra  
#766002
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Batterier som fungerar bra under 10 minus, vore inte fel.
/Niklas

Jag körde min i minus 15 i vintras och märkte ingen märkbar försämring av drifttiden..🙂👍


Det gör du nog om du förvarar batterierna ute i 15 minusgrader...
/Niklas

Sågen förvarades i en knapp timma på flaket i minus 15, sen tog det drygt 20 minuter att gå till skiftet och efter ytterligare 20 minuter så var jag igång och sågade och 300 batteriet räckte till drygt 30 minuter effektiv sågning i grovt sly och mindre träd..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

r93  
#766004 Problemet är inte motorsågen, problemet är batteriet, precis som det är med allt annat som går på batteri.

Till största del så är det batteriet som gör att man byter verktyg eller telefon för den delen.

Motorsågen används i väldigt påfrestande miljö, vilket andra elverktyg slipper.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

Sne4  
#766011 För min del så är topp på önskelistan en riktig bra avvibrering av även kedja och svärd, men nu kanske inte reumatiker är huvudmålgruppen...

I övrigt för mig som "bara" kör upp en 25l dunk per år detta med batterier, livslängd och kompabilitet viktigt. Ett
system som har många möjligheter med andra maskiner får ju ner batterikostnaden per maskin så att säga.
-Allt för utom det vanliga - stark o lätt såg med lång batteritid, snabb laddningstid osv.
+1 på handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Utveckling och konstruktion av batterimotorsågar!

lbjordal  
#766020 Kopier kjedestraming fra proffsagene. Plastikk jallamekk på husqvarnas el sager er irriterende.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).