Motorsåg och handhållet

Motorsåg utan olja i bensinen

16 inlägg 3390 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg utan olja i bensinen

bm555  
#765160 Hej
Undrar hur länge motorsågen klarar sig utan olja i bensinen.
Lånade ut min Stihl ms 201C. Efter några dagar så hörde han av sig och sa att han inte fick igång sågen. Han hade kört med bensinen som var i och sedan tankat själv. Då gick motorsågen i ett tag och sedan stannade och han fick inte igång den. Han hade tankat ren 95 bensin utan olja..
Jag tömde tanken och tankade i aspen bensin. Fick igång sågen efter ett tag. Men den verkar vara lite orkeslös. Funderar på att lämna in sågen så får dom ta en titt på kolv och cylinder..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765164 Suck låna aldrig ut utan att skicka med rätt bensin
Sågen behöver ny kolv o cylinder nu

Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Amatörhuggare 62  
#765166 Aj aj aj
Så ledsamt, på den goa sågen

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

totte  
#765167 I bästa fall har cylindern klarat sig. Skicka sen räkningen till den drummeln som inte ens orkat fråga vad det skall vara för bränsle.

Håller med gnisten, skicka alltid med rätt bränsle, om sågen lånas ut till en amatör.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Amatörhuggare 62  
#765170 Kan man polera, en sån cylinder, i bästa fall ??
Hona heter det, väl på fackspråck.
Men då måste, man väl ha. Andra kannringar

Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Amatörhuggare 62  
#765171 Hyrfirmorna i staden.
Skickar alltid med, till Cobran. Lite off topic.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

johan eriksson  
#765173 Brukar tyvärr sällan räcka med kolv och cylinder, lagerna lär vara skrot med, dels pga bristande smörja dels pga aluminiumpartiklarna som fastnar i de.
Räkna sågen som skrot och låt han ersätta där efter. Han lär aldrig vilja låna en såg igen…

Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Amatörhuggare 62  
#765175 Ja veven får ju också stryk.
Fy Sjutton

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Williamm  
#765176 Jag fick en 201 dem samma fel och orsak. Kolv och cylinder är nog skrot. Veven på vin verkar dock ha klarat sig.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

totte  
#765178
Amatörhuggare 62 skrev:Kan man polera, en sån cylinder, i bästa fall ??
Hona heter det, väl på fackspråck.
Men då måste, man väl ha. Andra kannringar


Nej, cylindern är av lätt metall och har ett tunt pläterat skikt, vanligen av krom. Så länge skiktet är oskadat är den bra. Kan inte honas som en järncylinder eller stålfodrad. Man kan hona eller slipa bort alurester från en havererad kolv.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Amatörhuggare 62  
#765181 Ok.
Var bara en fundering.
Skillnad på motorsåg.
Å råoljemotor. 😉

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765183 Jo, det är många skillnader i olika förbränningsmotorer. Även innom samma användningsområde.

Just det här med slitskikt med diverse olika chromblandningar har funnis rätt allmänt i sågar efter 1965.
Kolvringar skiljer sig nåt lite från gjutna cylindrar och chromat så det kan vara vettigt o hålla lite koll på vad som är vad om man håller på med sågar från alla tider.
Honing i sig är ett arbets moment man utför likt Brotschning, sipning, svarvning, skavning etc.
Allt handlar om ytan och dess jämnhet, hårdhet och andra egenskaper. Oavsett yta...

Det går att chroma om cylindrar och det är rätt kostsamt då det ofta innebär en överdimensions kolv behövs.
Just detta med överdimensionskolvar var rätt gott o slippa då det är lite struligt o kostsamt. Illa nog o hålla lager till de modeller som säljs, ska det sen vara en del olika till var modell ränner kostnaderna iväg.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Lindveden  
#765187 Tyvärr bara så att bita i det sura äpplet o öppna plånboken o skaffa sig en ny 201

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

Järnoxen  
#765294
totte skrev:Håller med gnisten, skicka alltid med rätt bränsle, om sågen lånas ut till en amatör.

Inte för att vara sådan så anser jag att de som är amatörer till den grad att de inte vet vilket bränsle en såg kräver så har man inget att göra med en såg i händerna att göra. Motorsågar är farliga grejor. Erbjud hellre att hjälpa dem med arbetet, och passa på att lära dem hur man hanterar en motorsåg, eller ännu bättre, sponsra dem med skyddsutrustning och skicka dem på en motorsågskurs.

Ja, jag är skyddsombud, eller tråkmåns om man så vill :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg utan olja i bensinen

bm555  
#765342 Lämnade in motorsågen. Cylindern och kolven behövdes bytas.
Motorsågen är ifrån 2020 så det är värt att reparera den..
Stihl MS 201C

Min vän som lånade sågen vill betala för reparationen.
Vi får se hur det blir med det. Tänker att det var lite mitt fel med.. Vi kanske delar på kostnaden..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).