ons 27 jul 2022, 07:13#765183
Jo, det är många skillnader i olika förbränningsmotorer. Även innom samma användningsområde.
Just det här med slitskikt med diverse olika chromblandningar har funnis rätt allmänt i sågar efter 1965.
Kolvringar skiljer sig nåt lite från gjutna cylindrar och chromat så det kan vara vettigt o hålla lite koll på vad som är vad om man håller på med sågar från alla tider.
Honing i sig är ett arbets moment man utför likt Brotschning, sipning, svarvning, skavning etc.
Allt handlar om ytan och dess jämnhet, hårdhet och andra egenskaper. Oavsett yta...
Det går att chroma om cylindrar och det är rätt kostsamt då det ofta innebär en överdimensions kolv behövs.
Just detta med överdimensionskolvar var rätt gott o slippa då det är lite struligt o kostsamt. Illa nog o hålla lager till de modeller som säljs, ska det sen vara en del olika till var modell ränner kostnaderna iväg.