lör 23 jul 2022, 10:01#764725
Har också fått byta fjädrar några gånger de sista åren på 545FX. Förmodligen något produktionsproblem man har. Vet att några redan var repiga när jag köpte nya. Kanske de är känsliga för skador, och det är ganska svårt att montera dem försiktigt. Den sista fjädern brukar vara svår att få i, men det går till slut. Byt alla 3 samtidigt.
Annars är det inte så svårt att byta själv. Jag brukar göra så här:
1. Det är bra om tanken inte är full. Sätt ståltråd på gasvajern för att markera positionen. Märk riggrörets position med spritpenna. Lossa plasten runt gasvajern. Lossa 2 skruvar under handtaget, mot riggröret. Skjut ut motorn en bit.
2. Öppna och stäng tanklocket för att släppa ut trycket. Ta loss bensinslangen från motorn och avluftningsslangen från tanken. Tejpa igen slangarna och anslutningarna. Glider tankslangen så dra i slangen inifrån tanken samtidigt som den trycks utifrån. (På 345 behövdes avluftningsslangen inte lossas).
3. Skjut ut motorn längre och ta bort gummidämparna. Lossa lite på dem 4 skruvarna (4 mm insex) på kopplingen med spärrskaft och bitshållare. Skruva bitshållaren med fingrarna. Vrid motorkroppen åt sidan så det blir plats.
4. Tryck i hylsan (13 mm) över skallen i botten, fjädrarna kan hålla emot lite. Kopplingen (vanlig högergänga) behöver inte lossas om man har en gammal kopplingsplatta tillgänglig, håll istället bara emot, och lossa de tre skruvarna (10 mm) på kopplingen. Annars lossa kopplingen, kolvstopp behövs.
5. Använd plattan från en gammal koppling och skruva fast kopplingen på den. Mät kopplingstrumman, min Ø70 mm (345 FX).