Motorsåg och handhållet

Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage söks

12 inlägg 3389 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage söks

Joonsered  
#764632 Jaha 6 tankar gick det innan klingan började snurra på tomgång på en splitt ny Husqvarna 545f, efter 10 tankar så sitter den fast permanent i motoraxel.
När man filar klingan finns det motstånd från motorn, känner hur man rör kolven.

Som vanligt pratar vi om en månad för garantiverkstaden för att fixa detta.

Hur tar man själv isär?

Skjuter man fram tanken och demonterar bränsleledning för att komma till delning av motor, koppling och drivskaft?

Har sett på en sprängskiss men den gav få ledtrådar.

Tacksam för tips.

Skulle ha köpt stihl istället men det är lätt att vara efterklok, nu får jag dras med husqvarnan.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764643
Joonsered skrev:Skulle ha köpt stihl istället men det är lätt att vara efterklok, nu får jag dras med husqvarnan.

Har också en 545 men den har gått som en klocka de senaste tre åren.

Då jag växt upp på en motorsågstillverkande ort så är inte Stihl ett alternativ eftersom det var huvudfienden redan för mer än 40 år sedan 😎

Användarvisningsbild

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764657 En månad för att riva o sätta ihop tror jag är lite väl att ta i. Då hade jag lagt den på bänken o begärt en ny.
Borde inte vara problem om de sålt den, leverans servat den, så vill de nog den ska gå.

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Joonsered  
#764663 Köpt på internet, läggs längst bak i kön hos lokala handlaren. Men priskillnaden är väldigt stor.
Det så det funkar idag.

Funkar maskinen direkt är det fin vinst, annars blir det problem.

Ska neråt sverige med mc, får ta snabbkurs hos gpl shop.

Kan man meka själv är det stora pengar, är man inte van så får man handla lokalt.

Det är ju ingen raketfysik, utan dataförgasare brukar det löaa sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764667 Jag är lite undrande...
Du sparade lite på att inte köpa leverans servat över disk men verkar inte nöjd med köpet.
Att vända sig till ett inköpsställe och få hjälp är värt mycket.
Rasar en bara efter några tankar är chansen stor det kunde märkts vid leverans service.
Man får en lite unlk känsla för maskinen när man startat upp ett gäng likadana.
Minsta lilla olikt märks tydlikt.

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Lindveden  
#764681 Har haft samma problem med min hva 545fxt autotune sen ja köpte den för ca 1,5 år sen. Kopplingen eller snarare fjädrarna rasade efter ca 2-3 månader. Sen efter det så här fjädrarna gått sönder ett ex antal gånger efter det så ja har tappat räkningen på hur många det är,men många e dom. Tyvärr så får både ja o min lokala handlare svaret från hva att vi ska reklamera fjädrarna, så gav verkar inte vara så kund tillmötesgående precis. Väntar på att dom ska släppa nya stihl serien på röjsågar så man kanske får ordning på grejerna te slut

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Joonsered  
#764690
Lindveden skrev:Har haft samma problem med min hva 545fxt autotune sen ja köpte den för ca 1,5 år sen. Kopplingen eller snarare fjädrarna rasade efter ca 2-3 månader. Sen efter det så här fjädrarna gått sönder ett ex antal gånger efter det så ja har tappat räkningen på hur många det är,men många e dom. Tyvärr så får både ja o min lokala handlare svaret från hva att vi ska reklamera fjädrarna, så gav verkar inte vara så kund tillmötesgående precis. Väntar på att dom ska släppa nya stihl serien på röjsågar så man kanske får ordning på grejerna te slut


Jaha, då vet man orsaken, dåliga fjädrar. Tusen tack för att du rätat ut åtminstone ett frågetecken.
Denna såg säljs med 200 mm klinga också, kanske 225 klinga blir för stor belastning.

Såg du hur handlarn plockade isär sågen om du var där under repet?
Hur lång tid tog det att plocka isär för att komma in till koppling?

Att tillverkare skiter i kundernas problem och sätter fast samma defekta grejor igen är väl känt, har gjort många garantirep på köksmaskiner på detta sätt. Både jag som servicetekniker och kunden ser att detta funkar ej men maskinen blir ej förändrad fören om 5 år till.

Köper man en ny såg så i min värld borde den hålla åtminstone 3-4 år.

Har knappt 5 hektar kvar nu av 40 hektar underröjning så man kanske kör klart innan rep.
Fast det är inget roligt med snurrande klinga, sågen stannar om klingan far mot något när man har händerna upptagna med att knuffa bort avsågade stammar. Tur i oturen att sågen åtminstone startar lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764692 Produktval idag är inte lätt. Hitta nåt som funkar bla och håller kräver lite.
Verkar inte för mig som detta köp var nåt bra för din del.

225klinga på 45cc såg kräver nog lite körteknik och god kunskap i vad sågen tål.
Tar nog rätt hårt på koppling gissar jag...

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Lindveden  
#764698 Byte ner till 200 klinga ganska omgående när ja köpte min 545 autotune, märkte att den va inte gjord för att köra me 225 klinga.

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

550  
#764725 Har också fått byta fjädrar några gånger de sista åren på 545FX. Förmodligen något produktionsproblem man har. Vet att några redan var repiga när jag köpte nya. Kanske de är känsliga för skador, och det är ganska svårt att montera dem försiktigt. Den sista fjädern brukar vara svår att få i, men det går till slut. Byt alla 3 samtidigt.

Annars är det inte så svårt att byta själv. Jag brukar göra så här:

1. Det är bra om tanken inte är full. Sätt ståltråd på gasvajern för att markera positionen. Märk riggrörets position med spritpenna. Lossa plasten runt gasvajern. Lossa 2 skruvar under handtaget, mot riggröret. Skjut ut motorn en bit.

2. Öppna och stäng tanklocket för att släppa ut trycket. Ta loss bensinslangen från motorn och avluftningsslangen från tanken. Tejpa igen slangarna och anslutningarna. Glider tankslangen så dra i slangen inifrån tanken samtidigt som den trycks utifrån. (På 345 behövdes avluftningsslangen inte lossas).

3. Skjut ut motorn längre och ta bort gummidämparna. Lossa lite på dem 4 skruvarna (4 mm insex) på kopplingen med spärrskaft och bitshållare. Skruva bitshållaren med fingrarna. Vrid motorkroppen åt sidan så det blir plats.

4. Tryck i hylsan (13 mm) över skallen i botten, fjädrarna kan hålla emot lite. Kopplingen (vanlig högergänga) behöver inte lossas om man har en gammal kopplingsplatta tillgänglig, håll istället bara emot, och lossa de tre skruvarna (10 mm) på kopplingen. Annars lossa kopplingen, kolvstopp behövs.

5. Använd plattan från en gammal koppling och skruva fast kopplingen på den. Mät kopplingstrumman, min Ø70 mm (345 FX).

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Lindveden  
#764741 Det har påståtts från hva håll att ja skulle fått dom nya fjädrarna vid dom 2 sista reparation erna,men dom håller lika dåligt dom tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Koppling paj på Husqvarna 545f röjsåg tips på demontage

Lindveden  
#764743 Däremot har ja en stihl 490 sen flera år tebaks som ja endast bytt koppling på en gång under alla dessa år

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).